pos42 32 Postad 22 April , 2016 Hej alla Jag jobbar bland annat med utveckling på linux, unix, PLC whatever... Har även betatestat åt Thermia avseende värmepumpar och har själv integrerat en Raspberry pi i min värmepump.... Jag har funderat på att använda OpenCPN. Men.... Jag orkar inte googla ihjäl mig på hur man konverterat köpta kartor från Garmin image filer till användning i OpenCPN. Någon som vet? Den personen kan ju få PMa mig om denne tror inlägget ta bort. Notera att jag primärt inte är ute efter tjuvkopiering utan snarare användning av saker jag själv köpt i fler enheter med större flexibilitet. Alltså inget oärligt här enl svensk lag.. Jag är en person som gärna betalar för mig men förväntar mig kunna använda det jag köpt på mina premisser... Peo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JBlixth 2 Postad 23 April , 2016 Osäker på om du behöver konvertera över huvudtaget.Vad är det för kort? Bluechart? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pos42 32 Postad 23 April , 2016 Provade att ladda in gmapsupp.img som är Bluechart G2. OpenCPN gillar inte den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JBlixth 2 Postad 24 April , 2016 Provade att ladda in gmapsupp.img som är Bluechart G2. OpenCPN gillar inte den. Är inte insatt i Bluechart/Bluechart G2, men jag har för mig att det är garmins egna kartlösning. Troligen väldigt nedlåst vilka som kan läsa dem. Jag är inte ens säker på att de går att konvertera till öppna alternativ. Lättast är nog att kontakta Garmin och fråga. på http://opencpn.org/ocpn/book/export/html/38 kan du se vilka format som stödjs. Proprietära lösningar som t.ex Bluechart, C-map går inte att köra, och borde enligt mig inte köpas heller. Du kan inte ens byta märke på din GPS plotter om du vill ha sjökorten kvar. Soltek säljer nya sjökort i bsb/kap format som fungerar. S57 har jag för mig distruberas av sjöfartsverket via primar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pos42 32 Postad 24 April , 2016 Mycket tack för den infon... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser