Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
Northsea

QL bogpropp funkar ej

Rekommendera Poster

Hej,

Har precis köpt en båt i Finland, hemma i Sverige igen snart. Den har en QL bogpropeller. Funkade när jag åkte, nu hör jag bara motorn men ingen effekt. Vad göra?

Brytpinnen? Någon som bytt brytpinne själv, måste båten upp?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju ha tappat propellern också...

Det vanligaste är att brytpinnen sitter mellan motorn och växelhuset, alltså i ombords. Motorn sitter med fyra skruvar, kan vara insexskruvar, lossa dessa och lyft rakt upp, kan vara tungt, har du tur så är elkablarna väl tilltagna så att du slipper lossa dessa.

Om du har ännu mera tur finns det reservpinne kvarlämnad i båten, ibland kan den sitta fasttejpad på motorn, har jag sett då jag kollat på begagnade båtar som varit till salu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, tack för svar! Kan det vara risk för vatteninträngning om man lyfter upp motorn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ser ingen brytpinne mellan motor och växelhus på sprängskissen, det verkar som om den sitter i propellern på denna. 

post-100579-0-23511200-1461392048_thumb.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, "23. medbringare reservdelssats 41100678" för knappa hundralappen är nog det du behöver köpa? (Är propellern kass eller borta så gäller väl också "22. propeller 41100677" för en femhundring?)

Märkligt, hyfsat humana priser. För Pentagrejor!? Underverkens tidsålder är kanske inte förbi trots allt?
:P

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bett marinan plocka upp henne i veckan och kolla vad som skett. Tack för all hjälp!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en QL bogpropeller och hade problem för något år sedan.

Tror det var ett ovanligt fel.

I mitt fall var det propellern som hade gått sönder. Vid upptagning av båten året innan så fastnade ett av lyftbanden i propellern och jag tror att vi drog sönder propellern när vi tog loss banden. Kanske inget vanligt fel men jag fick köpa ny propeller och byta den.

/Göran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har sett i båttillbehörsaffärerna att det finns en ny typ av "propeller" (egentligen heter det väl "impeller" då den är inbyggd i en hylsa, rör, dysa?) med en himla massa blad, fembladig eller mer, i en trevlig färg, den skall tydligen vara mer effektiv och vara tystare...

På mina båtar har jag märk att plasten i dessa propellrar åldras ordentligt, den blir spröd och skör, efter bara tjugo år, en klar kvalitetsbrist alltså..

Jag har ju fått tångruskor och sådana där "kolasnören" i bogpropellern, och har sett att dessa nu ger små skador i bladen. Alltid bra att ha cyklop och snorkel ombord, en våtdräkt är inte fel det heller. De gånger det fastnat en massa linor eller annat i propellrarna är det för kallt i vattnet, eller fullt med maneter....

Svar på fråga ovan:

Jo man kan lyfta av motorn från växelhuset utan att det läker in en endaste droppe vatten, om nu växelhusets packboxar är hela, men en läcka där hade du troligtvis redan upptäckt i så fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, tråkiga nyheter. Brytpinnen är hel. Elmotorn går alltså men ingen effekt. Ett varv i Sthlm tror på kuggsegmentet som det inte går att få tag på. Men obs, detta endast via telefon de har inte kollat på det.

Så - någon som vet vart jag kan få tag på 41100664 kuggsegment till en QL 300? Utgått hos leverantören fick jag till svar från Volvo Penta aktoriserad verkstad. De säger att jag måste byta hela thrustern a ca 30 000 fattigare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Behöver hjälp. Finns det någon som demonterat en QL BP300 här? Ena insexen kan jag lossa, men den andre sitter precis ovan oljeslangen, har ca 2 cm tillgodo, får inte in insex pga avståndet. Lite inne på att tömma hydraloljan och ta loss slangen, men innan jag börjar vill jag veta om det är någon idé? Jag hör flera stora firmor Som säger att det finns en brytpinne mellan motor och drevhuset, men kan inte hitta på sprängskiss..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såga av en insexnyckel så att den blir lagom lång för att gå in.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Brytpinnarna hela.

Behöver hjälp att finna begagnade delar till en QL300, kuggkransen är det troligen.

PM om någon vet något! Tack!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallå där sorry för sen återkoppling av olika anledningar,den bogpropeller jag har är en ql bp600 vet inte om den funkar på din är en 180mm propeller på den,den kan jag sälja för 3500kr om intresse finns.

Med vänlig hälsning, Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@Zenje - Micke! Jag har intresse - kolla din mail här på Maringuiden, hör av dig!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...