joelfrodin 86 Postad 22 April , 2016 (redigerade) Jag håller på och monterar ihop en mercruiser 4:a 3.0 ska pressa i kolvbult och kolven ska sitta åt ett specificerat håll, men staken då? Det är ju spår i stakar och motsv i överfall, Hur ska dessa sitta? Kan ju vända staken åt två håll när jag pressar i kolvbulten, blir inte klok på manualen. Redigerad 22 April , 2016 av joelfrodin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 22 April , 2016 (redigerade) Begriper inte heller vad som menas, men du har koll på detta med så skottsmörjning!?[Typ att vevaxeln har en kanal för motorns trycksatta olja, den oljan skjutes in från ett sidohål i ramlagret varje gång axeln befinner sig i rätt position så att säga "hål mot hål". Likadant för vevstaken, vid varje "hål mot hål" passage pressas den trycksatta oljan vidare en smula upp mot kolvbulten. Blir förvisso bara korta ögonblick (därav benämningen "skott") då hålen möts och kan bygga upp tryck för att pressa oljan vidare. Ändå blir nog smörjningen betydligt bättre än gammaldags stänksmörjning. Detta med högpresterande motorers smörjning har faktiskt en helt egen vetenskapsgren kallad tribologi. (Här ett googlesök syftande till fri läsning i detta angelägna men ack så tråkiga ämnesområde.]Nå, kan vara dumt att vända lagerskålar fel så att skotthålet på nåt vänster täcks?[Tror som sagt inte detta är fallet här men vill ändå dubbelkolla att du har detta med skottsmörjning klart för dig, vevaxelns lagerskålar kanske mot förmodan inte är vändbara vad gäller skotthålets position?? Bara en tanke, nånstans måste ju även vi forumtråd-svarare börja nysta. :-)] Redigerad 22 April , 2016 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasAx 31 Postad 22 April , 2016 Faserna i vevstaken och dess vevöverfall är till för att inte lagerhalvorna skall riskera att rotera i vevstaken. Vevlagerhalovrna har motsvarande faser. När du monterar ihop kolv och stake så var observant på att kolven och stake hamnar åt rätt håll. Det är det som de verkar förklara i texten. Kolven har ett märke som antingen skall vara mot transmissionskåpan på motorn eller tvärtom. Detta står i manualen eller så återmonterar du på samma sätt som du demonterat. Vevstaken skall ha de avbildade faserna utåt enligt text. Om det är oklart så kan jag utveckla det mer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sventable 21 Postad 22 April , 2016 (redigerade) staken kan du sätta på vilket håll som helst det viktiga är att lagren är på rätt håll annars nyper det till. det viktiga är att kolven hamnar rätt. men sätt det som det står med hålen utåt mot blocket.. Redigerad 22 April , 2016 av sventable Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joelfrodin 86 Postad 22 April , 2016 Tack för alla svar, men det jag undrar över är om jag sätter jacken utåt och sedan drar motorn ett halv varv så är ju jacken inåt? Den roterar ju runt, finns ju inget inåt eller utåt som är konstant. Kolvarna har märkning framåt så det är lugnt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sventable 21 Postad 22 April , 2016 Vevstaken jan inte rotera i cylindern den sitter fast. Lagret rör sig inte heller.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 23 April , 2016 Gissar att man med utsida av blocket menar den sida som inte har kamaxeln. Motorn är ju en halv V8 och kammen sitter ju då mellan cylinderbankarna. Då fyran och åttan delar så många komponenter som möjligt torde det gälla även kolvar och stakar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser