alltiallou 0 Postad 21 April , 2016 Tjena, ska köpa mig en båt och en kollega erbjöd mig en ryds 405 med 80 trailer och en 15 hk motor för ett vad jag tycker är dugligt pris. Då jag inte har mycket erfarenhet av båtar förutom den sketna roddbåten i sjön så undrar jag hur mycket sjö den klarar utan att det blir farligt. hur stabil den är osv. Har tänkt köra runt med den te färnebofjärden där jag fiskar mest just nu men har också tänkt prova någon skärgård här eller där. bomba med all info å alla tankar ni har om denna båt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
modifieradvega 23 Postad 21 April , 2016 Antar att det är en sådan vi pratar om? Förvänta dig inga mirakel. Visst kan du fiska två personer i den. Använder du bara sunt förnuft som kommer det gå bra. Årsmodell på motorn? Pris för hela paket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alltiallou 0 Postad 21 April , 2016 (redigerade) 2016-04-21 vid 16:40 skrev modifieradvega: Antar att det är en sådan vi pratar om? Förvänta dig inga mirakel. Visst kan du fiska två personer i den. Använder du bara sunt förnuft som kommer det gå bra. Årsmodell på motorn? Pris för hela paket. Mm ska va en sådan han verkar lite ovetandes gällande exakt modell men han sa 410 först å när jag sa att de inte fanns så antog han att de va 405. han ska kolla upp det imorn, likaså motorn men hela paketet ville han ha 18000 för och antog att det var ett bra pris då jag hittade en likadan utan kärra för 16000 på blocket osv osv. Förväntar mig inte att det är den bästa båten. tänkt bygga om den i vintern, ta bort mitt sittplatsen och bygga en liten ståplatå kanske nån durk med matta mellan bakre sittplatsen och ståplatån osv osv. Verkar som att det är en bra båt å börja med när budgeten ligger på 20000 och jag behöver motor som klarar lite distans och en 80 kärra då jag inte gillar att hålla mig i en sjö. Men tänkte om man tar bort mitten platsen och gör ett kastdäck fram så lär man få rätt mycket plats å då är det ba stabiliteten när vinden blåser upp större vågor på som oroar mig. Annars om ni har nå andra förslag på båtar jag kan få tag i som kanske klarar bättre sjö/inneskärgård/vågor och motor som pallar med å plana båten så är jag öppen för förslag. men båt kärra och motor är ett måste för dom pengarna. Fan nu knappas de på tangenterna... Tänkte Sätta en sådan där watersnake fram också billigare modell hittade någon för 4000-5500 där nånstans och de kanske blir lite plats? min kollega har båten en bit bort så går ju inte åka å ta en snabbtitt över dan som de ser ut nu Redigerad 21 April , 2016 av alltiallou Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 22 April , 2016 Tycker att det låter som ett ok pris om allt fungerar och att det inte är alltför gammalt/sunkigt. Båten är inte speciellt stor så betrakta det som en finväder-båt. Jag har en Askeladd 430 med 15hk motor, ligger i Vänern. Tycker att vindgränsen för en behaglig tur ligger runt 4m/s, blåser det mer än så så blir det otrevligt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alltiallou 0 Postad 22 April , 2016 2016-04-22 vid 07:02 skrev Knoparn: Tycker att det låter som ett ok pris om allt fungerar och att det inte är alltför gammalt/sunkigt. Båten är inte speciellt stor så betrakta det som en finväder-båt. Jag har en Askeladd 430 med 15hk motor, ligger i Vänern. Tycker att vindgränsen för en behaglig tur ligger runt 4m/s, blåser det mer än så så blir det otrevligt... Okej, jag brukar hyra en linder 400 å fiska i ibland, går de å jämföra båtarna? är ryds 405 lika stabil å trevlig som linder 400? även om linder 400 stänker något förjävligt i högre vågor men jag har inte vart rädd för att sjunka direkt även fast det blåst på rejält i färnebofjärden så är stabiliteten något liknande linder så blir de nog att köpa den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
modifieradvega 23 Postad 22 April , 2016 Köp! Köp! Köp! Du får väldigt mycket för pengarna! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alltiallou 0 Postad 22 April , 2016 (redigerade) 2016-04-22 vid 14:57 skrev modifieradvega: Köp! Köp! Köp! Du får väldigt mycket för pengarna! Det lät bra! ska dock inte köpa den än. brist på pengar men han har inte brottom så han håller båten te skatteåterbäringen så de blir väl en provkörning och en riktig utvärdering av båtfan när de närmar sig! Vill bara ha så mycket info som möjligt då jag antagligen inte kommer provköra i hårt väder. + jag är nyfiken och taggad som satan på att ha en egen båt på trailer! Redigerad 22 April , 2016 av alltiallou Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser