Gå till innehåll
söndag 06 oktober 2024
lary

Grova kablar

Rekommendera Poster

He j!

Jag har en liten 70-talsbåt som jag tänker montera en solpanel + regulator på. Batteriet sitter i ett stuvfack långt föröver och två kablar går dolda  bakåt till en huvudströmbrytare som sitter på innervägg i akterlådan i sittbrunnen. Härifrån går kablar till de enda förbrukarna nämligen lanternor och ruffbelysning. Stenålderssäkringar på 8 A finns här också.

När jag nu ska koppla in en regulator måste väl de tidigare kablarna från batteriet  kopplas i förbrukarutgången på regulatorn. Problemet är kablarnas grovlek. Mätt med skjutmått är de 7 mm i diameter. Även om plastisoleringen är så tjock som 1 mm blir det många kvadratmm.. 2,5 # 2.5 # 3,14 = ca 20 kvadrat. Antar att det inte är nåt problem att kablarna är grova för strömmen utan vad jag undrar över är hur jag får i kablarna i anslutningarna på reg.

Hålen är alldeles för små. Ska jag skarva med en tunnare kabel en kort bit eller bara ta en del trådarna (så många som får plats)?

Tack på förhand.

Hälsn.  Lary

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag förstått din installation rätt så behöver du bara koppla utgången på regulatorn med ganska klena kablar (2,5 mm2 räcker säkert) till batteriet. Och det är inte på "förbrukarutgången" du ska koppla dem utan på den utgång som är märkt med en batteri-symbol (vanligtvis). Sätt också en säkring mellan regulator och batteriet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man KAN lägga över förbrukarutgången. Fördelen är att regulatorn bryter strömmen om batteriet börjar bli tomt. Det kan kanske ha sina fördelar om man t ex inte vill köra sönder batterier pga TV-tittande, men å andra sidan skulle jag hellre paja batterierna än att vara utan ström till lanternorna när det är mörkt.

 

Passa på att byta stenålderspanelen mot en Biltema-panel med automatsäkringar och brytare för några hundralappar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man KAN lägga över förbrukarutgången. Fördelen är att regulatorn bryter strömmen om batteriet börjar bli tomt. Det kan kanske ha sina fördelar om man t ex inte vill köra sönder batterier pga TV-tittande, men å andra sidan skulle jag hellre paja batterierna än att vara utan ström till lanternorna när det är mörkt.

 

Passa på att byta stenålderspanelen mot en Biltema-panel med automatsäkringar och brytare för några hundralappar.

Ja men det är inte "rätt" :) .

Ska man koppla något till förbrukarutgången så ska det vara just förbrukare (tex lanternor), inte batteriet som jag förstod frågan.

Men jag kan ju ha missuppfattat frågan.

Håller däremot med om att det är vettigt att byta stenålderspanelen mot något nyare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätt så - förbrukare skall kopplas på förbrukarutgången om den används. Har läst några gånger till, och blir inte riktigt klok på hur TS hade tänkt det. Men ChristerN beskriver rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle - i min enfald - kopplat in solcellspanelen efter batterifrånskiljaren och på regulatorns utgång för batteriet. Naturligtvis satt en säkring så nära batterifrånskilljaren som möjligt.

 

Du (åtminstone jag) vill ju att solcellspanelen skall ladda batteriet alltid. JAg vill ju också kunna bryta bort alla förbrukare, utan solcellspanelen, batteriladdare, länspumpar och i förekommande fall värmare.

 

post-106994-0-53459400-1461301096_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej o tack för svar.

Jag vill inte verka otacksam men jag lyckas inte bena ut vad ni menar.

 Så jag frågar om lite. Jag har alltså en enkel regulator med tre in/utgångar. I enlighet med märkning sätter jag solpanelens kablar där dom ska vara och lika med batteri och mina enkla förbrukare  (ekolod, lanternor o ruffbelysning). Det här prövade jag på ett trädgårdsbord en solig em förra veckan.

Som förbrukare använde jag en 12volts sladdlampa. Dioderna lyste som det stod i manualen beroende på om batteriet var fullt eller inte osv. Allt verkade alltså OK, och jag trodde/tror att det är rätt att koppla så??

 

Ursprungligt finns bara ett batteri med kablar till en "central" med huvudströmbrytare och säkringar och efter det några förbrukare. Kablarna är dolt dragna och i bra skick vad jag kan se.

 

Min fråga från början gällde om hur jag kan använda de här ursprungliga kablarna från batteriet till centralen men nu från förbrukarutgången till centralen. Batteriet kopplar jag in enligt manual.

 

Om det går att göra så här så är problemet att de kablarna är för grova för att passa i regulatorn.

 

Skarva i tunnare stumpar som passar eller stoppa i  så många trådar som får plats i regulatorn??

 

De grova kablarna fyller samma funktion i bägge fallen men börjar på olika ställen. I det gamla systemet direkt från batteriet och med solpanel från förbrukarutgång på regulator.

 

Tack!   //Lary

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lary frågade: Skarva i tunnare stumpar som passar eller stoppa i så många trådar som får plats i regulatorn??

Skulle valt det sistnämnda om skillnaden inte är jättestor. Att alla kardeler inte får plats spelar ingen roll här.
Regulatorn har minst så grova anslutningar som behövs med tanke på kablaget inuti regulatorn. (Skarvar man däremot tjocka kablar med t.ex. klen skruv-kopplingslist (s.k. sockerbit) och använder den metoden så riskeras extra värmeutveckling kring skarven ifall strömtätheten närmar sig rekommenderat max för kabeln.)

Apropå att mäta grovleken med skjutmått och direktöversätta till kvadratmillimeter så är litet lurigt. Flertrådiga kablar innehåller ju litet luft mellan kardelerna så resultatet blir lätt litet för högt. Dra för säkerhets skull av typ 20% av arean av denna anledning. Grova kablar har f.ö. ibland antalet kvmm stämplat på isoleringen med jämna mellanrum.

Ps. ChristerN skrev nog litet med glimten i ögat: "Man kan göra så men det är ju inte rätt."
Haha, citatet är väl hämtat från "stereoexperterna" i filmen Yrrol. ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inga betänkligheter när det gäller skarva på klenare kabel. Tänker mig en ny grov säkring t.ex en bilsäkring på 30 A. Hur varm blir den med 10A? Hur grov är säkringstråden? Blir det nån större förlust i en säkring? Efter ett resonerade för sig själv inser man att tar man en tunn skarvkabel som passar bra i ansluningen, nån dm lång och löder på den på den tjocka kabeln så kommer man inte att få nån märkbar förlust/spänningsfall.

 

Eller som jag gjort nån gång, rensat bort de så många kardeler att grova kabeln passar i kontaktstycket. Då blir det minimal förlust. Viktigt är att inte få oxid. Då blir det dock riktigt kasst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tomas: Japp! Kul scen som jag uppskattar.

 

TS: Det vanligaste, och enligt min mening bästa sättet, är att koppla solpanelen till regulatorn och sen via ganska tunna kablar vidare till batteriet/-erna och sen låta kablarna som går till förbrukarna gå som de gjort innan man kopplade in regulator/solpanel, oftast från batteriet via en säkringspanel.

 

Om man har en last-utgång (förbrukarutgång) på regulatorn KAN den användas till sånt man bara vill ska gå när panelerna ger ström. Jag har inget sådant i min båt men det kanske beror på att min fantasi är lite begränsad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

He j!

Jag har en liten 70-talsbåt som jag tänker montera en solpanel + regulator på. Batteriet sitter i ett stuvfack långt föröver och två kablar går dolda  bakåt till en huvudströmbrytare som sitter på innervägg i akterlådan i sittbrunnen. Härifrån går kablar till de enda förbrukarna nämligen lanternor och ruffbelysning. Stenålderssäkringar på 8 A finns här också.

När jag nu ska koppla in en regulator måste väl de tidigare kablarna från batteriet  kopplas i förbrukarutgången på regulatorn. Problemet är kablarnas grovlek. Mätt med skjutmått är de 7 mm i diameter. Även om plastisoleringen är så tjock som 1 mm blir det många kvadratmm.. 2,5 # 2.5 # 3,14 = ca 20 kvadrat. Antar att det inte är nåt problem att kablarna är grova för strömmen utan vad jag undrar över är hur jag får i kablarna i anslutningarna på reg.

Hålen är alldeles för små. Ska jag skarva med en tunnare kabel en kort bit eller bara ta en del trådarna (så många som får plats)?

Tack på förhand.

Hälsn.  Lary

 

Tack för alla svar. Nu är jag upplyst-

 

Hälsn. Lary

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej o tack för svar.

Jag vill inte verka otacksam men jag lyckas inte bena ut vad ni menar.

 Så jag frågar om lite. Jag har alltså en enkel regulator med tre in/utgångar. I enlighet med märkning sätter jag solpanelens kablar där dom ska vara och lika med batteri och mina enkla förbrukare  (ekolod, lanternor o ruffbelysning). Det här prövade jag på ett trädgårdsbord en solig em förra veckan.

Som förbrukare använde jag en 12volts sladdlampa. Dioderna lyste som det stod i manualen beroende på om batteriet var fullt eller inte osv. Allt verkade alltså OK, och jag trodde/tror att det är rätt att koppla så??

 

Ursprungligt finns bara ett batteri med kablar till en "central" med huvudströmbrytare och säkringar och efter det några förbrukare. Kablarna är dolt dragna och i bra skick vad jag kan se.

 

Min fråga från början gällde om hur jag kan använda de här ursprungliga kablarna från batteriet till centralen men nu från förbrukarutgången till centralen. Batteriet kopplar jag in enligt manual.

 

Om det går att göra så här så är problemet att de kablarna är för grova för att passa i regulatorn.

 

Skarva i tunnare stumpar som passar eller stoppa i  så många trådar som får plats i regulatorn??

 

De grova kablarna fyller samma funktion i bägge fallen men börjar på olika ställen. I det gamla systemet direkt från batteriet och med solpanel från förbrukarutgång på regulator.

 

Tack!   //Lary

 

Om du har grova kablar mellan batteriet, som väl satt långt fram i båten till säkringarna för förbrukarna, förstår jag inte varför du skall koppla in de grova kablarna på solcellspanelens regulator.

 

Om din solcellspanel och regulator sitter nära huvudströmbrytaren, kopplar du utgången från solcellens regulator på batterisidan på batterifrånskiljaren och naturligtvis även tiill minusledaren och alltid via en säkring som är avpassad till solcellspanelens kabel. I praktiken 10 A.

 

Sitter din solcell och regulator nära batteriet kopplar du socellspanelens kablar direkt på batteriet via en 10 A säkring. Säkringen är till för att skydda solcellens kabel.

 

Se min principskiss i tidigare inlägg.

 

Ett batteri är visserligen en klenspänningsanläggning - under 50 Volt, men det är definitivt en starkstömsanläggning.

 

Ett batteri kan avge en enorm stor ström. Du behöver inte prova genom att lägga en skiftnyckel mellan batteriets plus och minuspol. Det har jag redan gjort i början på 1970-talet, när den elfirman jag då jobbade på, skickade ner mig i en fiskebåt för att byta ut ett säkringselement på eltavlan. Tappade skiftnyckeln som hamnade mellan plus och minusskenan.  Batteriet hade jag naturligtvis inte kopplat bort - det var ju "bara" 12 Volt.

 

När jag fick loss skiftnyckeln - av storleken 00 _ var den sig inte lik. Fast det fanns nya att köpa på järnaffären. :unsure:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte så att strömmen till startmotorn går genom de grova kablarna? Verkar dumt att försöka driva startmotorn från solcellsregulatorn.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...