DanielSlatt 0 Postad 21 April , 2016 Hej, Jag är ny här inne så finns det en liknande tråd får ni gärna hänvisa mig vidare. Hur som helst. Jag har ärvt min pappas Ryds 23 WA med en Volvo Penta D3 motor. Vi har en servicekille som servat motorn varje år och nu säger han att det dessvärre har kommit in skit i tanken och en renovering av motorn behövs. Bland annat har vatten av någon anledning tagit sig in. Min fråga som jag gärna vill ha hjälp med då jag är rätt okunnig (läs väldigt okunnig) är om någon annan med samma båtmodell har gjort för att pumpa ur bränslet? Vad jag fått förklarat för mig finns det ingen riktig manlycka att gå via? Jag skulle uppskatta otroligt mycket om ni här inne ville bistå med era erfarenheter och kunskaper som jag saknar. Tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 21 April , 2016 Hej, Jag är ny här inne så finns det en liknande tråd får ni gärna hänvisa mig vidare. Hur som helst. Jag har ärvt min pappas Ryds 23 WA med en Volvo Penta D3 motor. Vi har en servicekille som servat motorn varje år och nu säger han att det dessvärre har kommit in skit i tanken och en renovering av motorn behövs. Bland annat har vatten av någon anledning tagit sig in. Min fråga som jag gärna vill ha hjälp med då jag är rätt okunnig (läs väldigt okunnig) är om någon annan med samma båtmodell har gjort för att pumpa ur bränslet? Vad jag fått förklarat för mig finns det ingen riktig manlycka att gå via? Jag skulle uppskatta otroligt mycket om ni här inne ville bistå med era erfarenheter och kunskaper som jag saknar. Tack! Varför renovera? Startar den inte? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 21 April , 2016 Det kan ju bildas kondens i bränsletankar under vintern, om dessa är halvtomma eller halvfulla... Bränsletankar skall lämnas helfulla eller helt tomma under vintern. Om det kommer mycket vatten in i motorn brukar det ju vara bränslepumpen som tar den första smällen, men i alla moderna båtar finns det ju ett bränslefilter med vattenavsklijare, det brukar vara en glasburk under själva filtret med en dräneringsplugg eller kran i. Om båten står på land, litet högt, kan du ju slanga ur dieseln med en hävert, eller med en sådan där pump man sätter fast i borrmaskinen, det finns manuella billiga slangpumpar också, visserligen en himla skitjobb, men det brukar funka. Men svårt/omöjligt att få ut alla småpartiklar utan att öppna tanken. Problemet är annars att det funnits vatten längst ned i tanken (det är ju tyngre än dieseln) att det vuxit slemmiga alger där, som täpper till rör, slangar och filter, då bör man ju öppna tanken och sanera denna, OM det då finns en inspektionslucka, annars är det ju svårt. Sådana alger kan man tydligen få om man tankar diesel som innehåller rapsoljan, RME, denna miljövänligare diesel brukar finns på landmackarna, och mer sällsynt på sjömackarna. Jag läste i något nummer i Praktiskt båtägande att det fanns ett kit med en inspektionslucka man kunde eftermontera, mins nu bara inte vilket nummer det var i. Sedan kan ju andra sorters vatten leta sig in i motorn andra vägar, kylvatten, om exempelvis en topplockspackning gått sönder, och det är ju väldigt obra och kan bli dyrt. Det finns ju kylvatten på andra ställen med som kan börja läcka utåt eller inåt i motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vegabjorn 18 Postad 21 April , 2016 (redigerade) nu brukar det inte vara kondens som är problemet uttan läckande tanklock eller att man får dålig bränsle när man tankar ( sista slatten på macken ) har råkat ut för båda !!! se till att ha ett Filter med vattenavskiljare mellan tank å Motor om det ej finns montera !! gör ren tank byt filer startar motor å går bra Kör vidare så hade jag gjort !! Redigerad 21 April , 2016 av Vegabjorn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser