earendel 4 Postad 20 April , 2016 Hej jag hr köpt en motorbåt med AQ 130 motor i. Den har stått på land ca 4 år och när jag har sjösatt den så läcker det vatten från svänghjulshuset. Är den bälgen som läcker vatten in i svänghjulshuset??? Eller något annat??? Tack för svar Alan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 20 April , 2016 Förmodligen är det knutbälgen det är hål i. Då rinner vattnet via primäraxellagret, och in i kåpan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
earendel 4 Postad 20 April , 2016 Hej. Jag misstänkte detta. Tror du kunten har klarat sig? Finns det någon packbox i svänghjulskåpa som måste bytas?? Alan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hellix 5 Postad 26 April , 2016 Du bör nog kolla oljan i drevet om du fått in vatten i drivknutsbälgen. Kolla om knuten har blivit rostig. Tipset jag fick från vår verkstad när det hände vårt drev var att fixa knutarna eftersom de är väldigt känsliga för minsta smuts. Ser de bra ut så smörj dom med kedjeolja eftersom den stelnar lite och klibbar fast när den "torkat". Glöm inte att fylla på med nytt fett i drivaxelns lager, det sitter en smörjkopp precis bakom motorn på drevstruten. Om det kommit in vatten där så kan nog fettet vara lite dåligt. Så tryck in mycket fett, kan inte bli för mycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser