Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Linkin603

Magnetfäste ekolodsgivare

Rekommendera Poster

Som rubriken lyder, tänkt att göra ett magnetfäste till en ekolodsgivare. Frågan är bara hur pass stor dragkraft man ska använda sig utav på magneten.

Ska sitta i aktern och bör ju klara av att sitta kvar i 30 knop.

Är 30 kg dragkraft hos magneten overkill eller vad tror ni behövs? 

Vill inte borra hål i akterspegeln eller limma därav magnetfäste smartaste lösningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm... låter inte som nån bra idé?

Antar att du har tänkt sätta magneten på insidan skrovet, och då behövs en rejält kraftig magnet. (Om du tänkt limma den på utsidan kan du väl lika gärna limma fast nåt annat slags snabbfäste utan magnet?)

En superstark magnet på insidan blir ganska tung och kan störa magnetkompasser.
(Nya magnetmaterialet neodym kan visserligen ge häpnadsväckande starka & lätta magneter, men men.)

Att borra fast ett fäste på traditionellt vis är inget att oroa sig över, går att laga hålen snyggt ifall det skulle behövas.
Möjligen kan du behöva testa fram ett bra läge för ekolodsgivaren i full fart så du ser på displayen om lodet störs av vattenbubblor mm. (Kanske kan man tillfälligt sätta givaren på nåt långt skaft och testa litet olika positioner innan borrmaskinen tas fram?)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm... låter inte som nån bra idé?

Antar att du har tänkt sätta magneten på insidan skrovet, och då behövs en rejält kraftig magnet. (Om du tänkt limma den på utsidan kan du väl lika gärna limma fast nåt annat slags snabbfäste utan magnet?)

En superstark magnet på insidan blir ganska tung och kan störa magnetkompasser.

(Nya magnetmaterialet neodym kan visserligen ge häpnadsväckande starka & lätta magneter, men men.)

Att borra fast ett fäste på traditionellt vis är inget att oroa sig över, går att laga hålen snyggt ifall det skulle behövas.

Möjligen kan du behöva testa fram ett bra läge för ekolodsgivaren i full fart så du ser på displayen om lodet störs av vattenbubblor mm. (Kanske kan man tillfälligt sätta givaren på nåt långt skaft och testa litet olika positioner innan borrmaskinen tas fram?)

I och med att jag inte har någon magnetkompass så oroas jag inte över att något sådant ska störas. 

Har sett flertalet magnetfästen ifrån USA där dem sätter ena magneten på insidan och en annan på utsidan för montering av givare. 

​Det är givetvis neodym magneterna jag är intresserad utav, då dem är väldigt små i förhållande till dragkraft. 

T.ex 30 x 30 x 20 mm - 26 kg dragkraft är ganska så imponerande. Finns givetvis betydligt starkare och svagare, men frågan är som sagt. Hur pass stark behöver man? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Linkin603 skrev: Har sett flertalet magnetfästen ifrån USA där dem sätter ena magneten på insidan och en annan på utsidan för montering av givare.

Intressant, du menar förstås här plastbåtars tjocka akterspeglar?
Bra om du lägger in nån länk för jag tillåter mig att tvivla.
En magnet stark nog att på ca 20 mm:s avstånd (typ akterspegelns tjocklek hos plastbåt) skulle alltså ge en dragkraft motsvarande att lyfta tyngden av 30 kilogram (typ 300 N) om man försöker rycka loss den? Låter osannolikt om du ursäktar.

Plast har i mina ögon usla egenskaper vad gäller "magnetisk ledningsförmåga", förmodligen ungefär lika dåliga som hos luft?

[Eller för den delen ungefär lika dåliga som hos de litet tjockare kartongpapper jag förgäves försökt fästa på kylskåpet med vanliga kylskåpsmagneter, där verkar det som att papprets tjocklek (magnetismens genomträngande försvagning med avståndet) avgör snarare än papprets tyngd? Är som du märker skeptisk, men i.o.f.s. alltid nyfiken. ;-)]

Hmm... vore nog som sagt bra med nån källhänvisande länk från din sida!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför sätter Du inte givaren inne i båten i en klick Sica mot båtbotten?

/Claes

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har haft givare knombords imånga år, visst det funkar,men känsligheten försämras.

Magnetiden tycker jag låter spännande, men skrovet kan ju vara tjockt i akterspegeln. Tag till i överkant med magneterna!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kraften minskar snabbt med avståndet från magneten. Dessutom krävs ganska tjockt magnetiskt material på den delen som ska hållas fast för att uppnå specificerad kraft. En tunn plåt räcker inte alls.

Jag försökte en gång lyfta bränsletankar av stålplåt med ett magnetiskt lyftverktyg. Det gick inte alls, plåten var för tunn. Vi fick använda vacuum istället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför är de flesta så livrädda för att borra i skrovet.

Det är inget farligt.

Du kommer att överleva.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inget farligt.

Du kommer att överleva.

Iaf. om det är någorlunda varmt i vattnet och man använder flytväst ;)

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men jag tycker ändå att idén är attraherande, skulle vara spännande att ta del av erfarenheterna. Jag kan tänka mig denna lösning dör tillfälligt montage på mindre båtar, gummibåtar etc. Jag har ju magneter med något som liknar Scotch Brite på fast lenare, till akvariet, måhända kan den löningen användas till att få bort påväxten på botten...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Magneter är klart knepiga att begripa sig på. :blink:
Googlade litet på hur kraften kan avta med avståndet (här typ akterspegelns tjocklek) och hittade DENNA RIKA SAJT. (Har flera snygga kalkylatorerdär man enkelt kan labba med olika magneter, magneters former (ringar.block etc) och material (neodym, alnico mm).

[Förmodligen behöver man peta in båtskrovets magnetiska materialegenskaper också, gissar att för glasfiberbåtar kan man träffsäkert använda värden för luft eller vacuum?]

Haha, den ständigt återkommande filmfjanten agent 007 lyfte väl en personbil med en elektromagnet (goldfinger?) under en helikopter. Knappast realistiskt, för tunn plåt i biltaket som Eld var inne på tidigare. (En erfaren skrotlyftgubbe tyckte nånstans att efter pressning till ett fyrkantigt paket med hög densitet så skulle den  däremot lätt kunna lyftas precis som alla andra personbilar.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var det inte en jättestor Lincoln som pressades och lyftes med magnet och placerades på en lätt pick-up, som knappt fjädrade nedåt alls... Just i den filmen sattes många naturlagar ur spel...

Däremot dunkar det att lyfta en mini, hundkoja med en lyftögla som är epoxylimmad, iallafall en liten bit, det testade Teknikens Värld nån gån på 70-talet.

Förutom magnetfäste har jag funderar på sådana där sugkoppar som glasmästarna använder, jag fäster en liten navigator med en sådan i kajaken, som jag hyr ibland. Den brukar sitta fast under hela dagen. Men till gummibåten har jag funderat på om det inte skulle funka med magnetfäste för ekolodsgivare, ja och till kompassen! :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var det inte en jättestor Lincoln som pressades och lyftes med magnet och placerades på en lätt pick-up, som knappt fjädrade nedåt alls... Just i den filmen sattes många naturlagar ur spel...

Däremot dunkar det att lyfta en mini, hundkoja med en lyftögla som är epoxylimmad, iallafall en liten bit, det testade Teknikens Värld nån gån på 70-talet.

Förutom magnetfäste har jag funderar på sådana där sugkoppar som glasmästarna använder, jag fäster en liten navigator med en sådan i kajaken, som jag hyr ibland. Den brukar sitta fast under hela dagen. Men till gummibåten har jag funderat på om det inte skulle funka med magnetfäste för ekolodsgivare, ja och till kompassen! :-)

Magnetfäste till kompassen? Gjorde du inte en tankevurpa nu?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går inte att lägga in smilysar från Ipaden...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inget farligt.

Du kommer att överleva.

Iaf. om det är någorlunda varmt i vattnet och man använder flytväst ;)

/B

Nu tänkte jag ju närmast få personfaran just när man borrar hålet. Har borrat hundratals hål i glasfiberlaminat och har aldrig skadat mig under det jobbet. Det är värre när man jobbar med trä.

Tycker man titt som tätt får träflisor i fingrarna. Sist jag fick en träflisa av tryckimpregnerat inne i handen vid tummen, fick jag infektion och fick gå till farbror docktorn och få penicillin. Halva handen svullnade upp.

Ofrivilligt ramlat i sjön ofrivilligt, har jag gjort två gånger på 67 år. Halkade på ett blanklackat däck på en J10;a i början av 1960-talet och tappade balansen när jag skulle kliva iland från gummibåten härom året.

Enda skadan. Min mobiltelefon som jag köpt bara för att det påstods att den var vattentät, tålde inte saltvatten. Har alltid haft för mig att det är mindre vatten i saltvatten än i sötvatten.  :huh:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...