Olleman82 113 Postad 20 April , 2016 Hej, Köpte ny båt förra året, en Flipper 700 med totalrenoverad VP AQ145. Efter första säsongen konstaterar jag att den läcker en hel del olja, diffen mellan vad jag lyckades pumpa ut och sedan fylla på låg runt 1,5l efter 500 körda distans under säsongen. Det måste varit farligt låg nivå i slutet!? Motorn har hela tiden gått mycket bra, varvar precis som den ska, går inte ojämnt eller blir för varm. Däremot har det läckt lite vatten från sjövattenpumpen vilket visar sig vara pga dålig bussning. Jag kan naturligtvis ha blivit lurad men jag har fått med mycket dokumentation i form av bilder på de olika momenten av renoveringen på motorn så om man ändå utgår ifrån att personen ifråga gjort rätt efter bästa förmåga, finns det några "enkla" saker han skulle kunnat ha gjort fel som jag mer eller mindre enkelt skulle kunna åtgärda? Det är mycket svårt att få en vy av motorn underifrån så det är inte lätt att lokalisera exakt vart oljan letar sig ut. Olle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 20 April , 2016 Att dra några slutsatser av vad man lyckas pumpa ut och fylla på låter, ursäkta, inte bra i mina öron, jag försöker vara så diplomatisk jag kan. Kollar du inte oljestickan regelbundet? jag kollar om det fins olja i maskinen före varje start, trots att jag aldrig behövt fylla på något. En och en halv liter skulle satt sina spår på och runt maskinen! Skulle det vara så att oljenivån varit låg så är det säkert ingen skada skedd, ganska tåliga maskiner det där. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 20 April , 2016 Det är inte onormalt att en renoverad motor drar lite mer olja i början. Och sen är det ju lite olja i filtret också. Läcker motorn olja, så måste det ju finnas olja under motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
modifieradvega 23 Postad 20 April , 2016 Var läcker den olja? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 113 Postad 21 April , 2016 Det är en del olja under motorn , svårt att avgöra mängd eftersom det också är lite vatten där. Kan bara konstatera att det läcker olja, mycket svårt att få en känsla vart ifrån det kommer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 21 April , 2016 (redigerade) 1,5 liter är jättemycket att få ut under motorn. Det skulle verkligen märkas. Jag tycker hela motorrummet blir kladdigt av en halv deciliter som lagt sig ovanpå slagvattnet. Redigerad 21 April , 2016 av Eld- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 113 Postad 21 April , 2016 Snackade lite med en kollega och han var inne på precis samma sak. Merparten av de där 1,5l var han helt säker på hade förbränts och inte läckt ut. Får väl hålla lite uppsikt på detta under säsongen men det verkar inte som att det är något akut problem heller. Ett tips jag fick var hursomhelst att känna med handen vid oljepåfyllningen. Är det ett stort tryck där skulle det tyda på tätt vid "vevhusventilationen" eller något. Ja, som ni hör är motorer inte mitt gebit. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hellix 5 Postad 26 April , 2016 Jag totalrenoverade min AQ130 men missade den "lilla" detaljen att trågpackning och alla andra packningar, inte toppackningen, ska tätas med silikontätning. Den läckte ganska mycket. Det slutade med att jag lyfte ur motorn igen och monterade om alla packningar med tätningsmedel, då slutade den att läck. Den " lilla" detaljen kan de även ha missat på din motor, kanske?! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 113 Postad 26 April , 2016 Det får man ju bara hoppas att det inte är för det är inget jag vågar göra själv....men får försöka ha en titt på hur mycket som läcker ut kontra bara "förbränns". Någon uppfattning hur mycket din läckte innan du ordnade till packningarna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hellix 5 Postad 26 April , 2016 Det var inte 1.5liter, en del förbränndes nog innan ringarna tätade ordentligt. Men på hela säsongen så fyllde jag nog på 1 liter olja. Det mesta läckte ut kring infästningen för soppapump och främre bröstkåpan. Det var inte så mycket som läckt ut på baksidan av motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hellix 5 Postad 26 April , 2016 ..tillägg.. Det läckte också en hel del kring oljetråget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 113 Postad 26 April , 2016 Ok, kan ju vara vettigt att titta lite extra på de ställena då, tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 27 April , 2016 Har du kört 500 distans utan att kolla oljan? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser