Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
seglarfreaken

Arkitektens dröm! Slagsta marinas mardröm?!

Rekommendera Poster

Jag har hört talas om planerna förr: Bygga flerfamiljshus på Slagsta Marinas mark!

Här precis som på så många andra ställen vill man ha kvar de pitoreska bryggorna, men självklart inte uppläggningsplatserna som inte alls ser lika trevligt ut. I ett av de senaste ritningarna föreslår arkitekterna att man ska bygga ett stort garage under husen där båtarna skall förvaras då de ej är i vattnet. Detta skriver man om i senaste numret av lokaltidningen Mitt i Botkyrka/Salem vecka 16

Väldigt spektakulär ide´måste jag säga, men är den realistisk?

Här vid Slagsta Marina så blir båtarna allt större, bredare och högre som på så många andra ställen.

Båtägarna har ingen som helst tidspress och kan beställa den upptagning/sjösättningstid som passar en bäst tack vore att båtarna lyfts med motoriserade vagnar typ Sublift: Redan idag har marinan två inomhushallar för förvaring av båtarna som är mycket uppskattat men hur skulle det fungera om ALLA båtarna ligger inomhus i ett gigantiskt båtgarage? Hur är luften inne i de hallarna som redan finns idag i vårrustningstider?

Hur skulle då luften bli inne i ett gigantiskt båtgarage under vårustningstider eller då någon behöver utföra ett plastjobb?

Var ska båtägarna parkera sina bilar om det byggs bostäder där de nu står?

Hur skulle det gå med logistiken och individuell sjösättning/torrsättning?

Vilken kaos skulle de inte bli både vid mastkranen och inne i mastskjulen!?

Vi kan som seglare vara innerligt tacksamma att det är så få som mastar av sina båtar numera!

Hur högt i tak skulle det behövas för att kunna fortsätta köra in så stora båtar som marinan tar upp idag med den stora Subliften?

Hur attraktivt skulle det vara att bo i en lägenhet i ett hus med et väldigt stort och relativt högt båttgarage under sig plus diverse starka dofter och ljud då och då som hör båtlivet till?

Ju närmare båtbryggor som man bygger bostäder desto större risk är det att de som bor där kommer att få höra ett evigt klingande från  fallen i masterna dygnet runt, året runt eftersom långt från alla seglarna har lärt sig/ids spänna upp fallen?

Är det lika mysigt att bo där då när man har kommit på det?

 

Känner ni till någonstans där man har lyckats förverkliga den här arkitektoriska visionen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är ganska vanligt i storstadsnära fritidsbåthamnar att kommunen/byggbolag vill använda den strandnära marken för byggande av bostäder. Samtidigt som man tycker det är pittoreskt med båtar vid bryggor vill man att uppläggningplatserna ska vara osynliga och helst någon annan stans.

I vår kommun kom man från kommunal sida med ett förslag -uppläggningsplatsen skulle ligga 5 km upp på land från hamnen. Båtarna skulle fraktas med bil/traktor bl.a under en motorvägsviadukt. Då vi frågade hur detta skulle gå till med båtar upp till 45 fot och hur lång tid det skulle ta hade man inga svar.

 

Man har med andra ord inte tänkt hela vägen, så även i fallet med Slagsta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det lönar sig inte att tänka, det ger inga röster. Ser vi prov på varje dag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Västerås ( som tydligen är Sveriges största småbåtshamn) så har man etablerat hus vid bryggorna, och flyttat marinan. 

Sen gjorde man en ny upptagningsplats på andra sidan mälaren. Dock en väldigt fin upptagningsplats och bra ytor. Men i samband med bostädernas uppbyggnad, tog man delvis bort parkeringsytorna och de som fanns kvar gjorde man om till 24-tim parkering.

 

När man frågade politikerna hur de tänkte med parkering mm. Så fick man det bästa svaret... Det finns kommunaltrafik i staden.... (behöver jag meddela att ingen av dem hade båt...)

 

SÅ tror det sällan går ihop sig. Samt att det börjar komma in klagomål på de boende att det är för mycket mastslag från båtarna utanför deras balkonger....

Samma som de som flyttar till Bromma eller Märsta och gnäller på flyget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

behöver nog inte upprepas

Arkitekter med storslagna planer och politiker som ej har något vett

 

dom finns I alla komuner så även I Göteborg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle uppskatta att ha båten uppställd inomhus, skulle vara hur skönt som helst. Är det inte bra att man vil försöka lösa detta så att det kan bli både bostäder och båtplatser?

 

Det kan ju bli lite jobbigt för de som inte vill/kan masa av. Då får det bli ett väldigt högt garage. ;)

Sannolikt måste garageplan för segelbåtar vara upp till fem, sex meter höga. För motorbåtar kan man dra av ett par meter.

 

Det blir nog inte aktuellt med helt individuella tider för upptagning och sjösättning, men det har ju gått att lösa på många båtklubbar tidigare så det går nog att lösa på en marina också.

 

Luftkvaliteten är sannolikt inget bekymmer, det går att lösa. Naturligtvis måste garaget ventileras. Vet man med sig att man har plastningsarbeten att göra kan man ju få välja en plats avsedd för sådana arbeten.

Med ett effektivt ventilationssystem tar man ganska lätt hand om alla lukter så de boende behöver inte märka av något av detta.

Ljud kan man också isolera bort.

 

Bilparkering borde ju kunna lösas om de går att bygga ett garage för alla båtar. Med tanke på priserna på mark och bostäder i Stockholmsområdet så tror jag det finns rät mycket pengar att grava/spränga för.

 

Mastsjkul bör ju lämpligen anläggas så att det blir någorlunda lätt att hantera masterna och det måste finnas en plan där man kan klä på sin mast.

 

Klingande fall måste ju ändå vara det minsta problemet att lösa. Det är väl bara att lära alla hur man gör och hjälpas åt om någon missat att fixa detta.

 

Nu till svårigheten förutom att det kommer att kosta en del att bygga detta garage. Vad säger brandmyndigheterna?

Med sprinkler bör det gå att lösa problemet med brandbelastning tycker jag, men jag vet inte.

 

Jag tror absolut att detta skulle funka rent tekniskt, men det kommer att kosta. Frågan är om kostnaden kan täckas av de höga mark- och lägenhetspriserna.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller så inser man att stadsnära mark lämpar sig bättre för boende än båtförvaring på vinter, och anvisar en mindre central plats för ändamålet.

 

Ett problem i vårt samhälle idag är att ingen för talan för de fiktiva boende som inte får tillgång till lgh som inte byggs. Men nimby har alla möjligheter att idka filibustrande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker inte heller idén är jättedum. Om man säljer in detta som "konceptboende"; för den som vill ha båten vid boendet, oavsett årstid, så kan detta bli intressant. Surt kanske för de som har båtplats där idag, men det finns andra varv och andra lägen för varv. Staden växer och det som var skitmark för 50 år sedan lååångt utanför stan är idag centralt. Människor och varv måste acceptera att en stad alltid förändras och att man får flytta utåt kanterna och att allt inte är som det alltid varit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går inte finansiellt. Bara garage i källare är svindyrt och det finns ingen exploatör som vill kosta på något dylikt. Vi pratar hundratusentals kr per parkeringsplats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas verkligen att du har rätt Azguz!

Att man har byggt bostäder ovanför bussterminalen i Liljeholmen och bostäder /kontor över Stockholm Södra med lyckat resultat kan jag förstå.

Där kombinerar man ju det dyra specialbygget med att lösa infrastrukturen, men det här?!

Hur kan exploateringschefen på Botkyrka kommun få så här knäppa visioner för sig som han till och med berättar för en journalist som skriver ned ordagrant utan att ens reflektera?

Vad säger de andra berörda tjänstemännen i kommunen efter det här mediautspelet?

Hur mycket av exploateringschefens arbetstid och lön kommer läggas ned på en sådan här idioti?

Botkyrkabornas skattepengar är det här också!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...