kallekanon 0 Postad 19 April , 2016 (redigerade) Hej. Köpte i höstas en gammal Yamaha 40 hk 3-cylindrig 2-taktare. Av dekoren på motorkåpan tror jag att den kommer från 1990-91 någon gång. När jag nu vårservar blir jag lite osäker på hur kylsystemet på just den här motorn funkar. Jag kör motorn i vattentunna men får ingen stråle med vatten från utkastet (det som kallas "tell tale" eller "per hole" på engelska - jag blir osäker på den svenska termen). Men när jag kikar närmare på den slang som jag tror är vattenutkast så blir jag osäker på om det verkligen är det. Jag bifogar en bild som visar att slangen börjar vid cylindrarna/motorblocket. På bilden är motorkåpan avplockad, med kåpan på leds slangen ut i bakkant på motorkåpan. Det riktigt konstöga i kråksången är dock att slangen vid slutet (vid utkastet bak på motorkåpan) var pluggad (och inte av misstag - helt uppenbart att någon pluggat med flit). Därför blir jag fundersam på om det är någon helt annan slang jag kikar på (vevhusventilation eller liknande). Finns det någon som vet på Yamaha över huvud taget har vattenutkast på den här modellen - jag vet att vissa motorer inte har separat utkast utan leder vattnet via avgasporten. När jag kör motorn i tunnan nu kommer så spottar och fräser den ut vatten ur avgasporten (se bild #2). En del kanske går ut nere vid propellern också, svårt att se. Så för att summera: 1) Vad är det för slang på bilden (och varför är den pluggad)? 2) Vad är det för kylsystem (=vattenutkast) på den här modellen? 3) Är beteendet på min motor normalt, eller är det dags att byta impeller? Tack! Redigerad 19 April , 2016 av kallekanon Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 19 April , 2016 Ser ut som en icke orig. slang för skvallerstrålen. Kommer det vatten ur slangen om du tar bort pluggen eller demonterar den från sin nippel i blocket (med motorn igång)? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 184 Postad 20 April , 2016 På alla motorer jag sett så kommer skvallerstrålen ut lite under kåpans nedre kant på baksidan, har du inget litet hål (kanske igenpluggad ?) där. Måste säga att den orange slangen var bland det konstigaste jag sett. Ta bort den orange slangen och kolla om det kommer ut något vatten där. Om det inte gör det så kolla varför, trasig impeller kan vara en anledning, skit i kylsystemet en annan. Kommer det inget vatten så kör inte motorn för länge då risken finns för överhettning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 184 Postad 20 April , 2016 Det är det hålet. Du kan gärna klippa av slangen och ansluta den till det hålet om du har den plastbit som håller slangen fast i hålet. Men först ta loss den orange slangen och kolla om du får något vatten ut ur motorn med bra tryck (tryck beroende på varvtalet). Vattenstrålen syns hur bra ut som helst via normala hålet, det är standard på alla motorer. Kan vara att den orange slangen är så lång att motorn inte orkar pressa ut vatten den vägen ? Egendomlig lösning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 184 Postad 20 April , 2016 Fö så är den trecylindriga Yamahamodellen en av de bästa och pålitligaste utombordare som någonsin gjorts... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 20 April , 2016 Precis som både Jan och jag tipsat om så skulle jag ta bort slangen vid blocket och se om det kommer skvallervatten där. Kommer där inget utan slang så behöver det inte heller vara slutet på livet, kolla då me piprensare ifall nippeln kalkat ihop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser