Gå till innehåll
onsdag 29 januari 2025
dennaa91

Lite frågor ang nyinköpt båt

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hejsan! Har lite frågor ang en båt jag har köpt som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.

Båten är en daycruiser på 6.2m med mercruiser 4,3l på 190hk. Årsmodell -01

Gångtimmar 200h.

Jag ska hämta den imorgon med kranbil.

Fråga 1. Behöver jag ett lyftok för att lyfta båten eller räcker det med långa stroppar?

Fråga 2. Motorn är inte servad på 2år , har dock bara gått ett par timmar senaste åren. Vad bör jag göra? Byta oljor, filter osv? Impeller?

Vad mer behöver jag göra innan jag kastar i den i vattnet?

Tacksam för svar :)

MVH Dennis

Redigerad av dennaa91

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På fråga 3 svarar jag - ett lager bottenfärg? Kanske provstarta? Nya förbrbatterier.

På fråga 2 - filter och olja är bra så du vet... Impeller av samma skäl. Byta glykol, som tips!

Fråga 1 - har kranföraren ok så använder du väl det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du långa stroppar så måste du se till att de inte kan glida ihop. Ex genom att låsa den aktra stroppen i knaparna och den främre i pulpit (om det finns och går så långt bak).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lyftok skall alltid användas. Visst det går utan och använda sig av väldigt långa sling men då med risk för klämskador samt större risk att tappa båten

Utöver det som redan nämnt så är det väldigt viktigt att kontrollera drivknutsbälgen och växevajerbälgen. Är dessa defekta så kommer båten att ta in vatten och ev sjunka

Om inte limpor och knän är bytta så är det verkligen akut att göra detta.

Dock inget som måste göras innan sjösättning men om de inte är bytta och är av årsmodell 01 så är risken väldigt stor att de är sönderrostade inuti och motorn kommer ta in vatten = ev totalras

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...