dennaa91 0 Postad 19 April , 2016 (redigerade) Hejsan! Har lite frågor ang en båt jag har köpt som jag hoppas någon kan hjälpa mig med. Båten är en daycruiser på 6.2m med mercruiser 4,3l på 190hk. Årsmodell -01 Gångtimmar 200h. Jag ska hämta den imorgon med kranbil. Fråga 1. Behöver jag ett lyftok för att lyfta båten eller räcker det med långa stroppar? Fråga 2. Motorn är inte servad på 2år , har dock bara gått ett par timmar senaste åren. Vad bör jag göra? Byta oljor, filter osv? Impeller? Vad mer behöver jag göra innan jag kastar i den i vattnet? Tacksam för svar MVH Dennis Redigerad 19 April , 2016 av dennaa91 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 19 April , 2016 På fråga 3 svarar jag - ett lager bottenfärg? Kanske provstarta? Nya förbrbatterier. På fråga 2 - filter och olja är bra så du vet... Impeller av samma skäl. Byta glykol, som tips! Fråga 1 - har kranföraren ok så använder du väl det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 19 April , 2016 Har du långa stroppar så måste du se till att de inte kan glida ihop. Ex genom att låsa den aktra stroppen i knaparna och den främre i pulpit (om det finns och går så långt bak). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 20 April , 2016 Lyftok skall alltid användas. Visst det går utan och använda sig av väldigt långa sling men då med risk för klämskador samt större risk att tappa båten Utöver det som redan nämnt så är det väldigt viktigt att kontrollera drivknutsbälgen och växevajerbälgen. Är dessa defekta så kommer båten att ta in vatten och ev sjunka Om inte limpor och knän är bytta så är det verkligen akut att göra detta. Dock inget som måste göras innan sjösättning men om de inte är bytta och är av årsmodell 01 så är risken väldigt stor att de är sönderrostade inuti och motorn kommer ta in vatten = ev totalras Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser