sventable 21 Postad 19 April , 2016 fattar inte riktigt hur man ska ta ut bäring emellan två tänkta båtar i ett sjökort? detta ändras väl i vilken riktning båtarna är på väg? håller på med förarintyg och får inte klarhet i detta. någon som kan förklara för mig?. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 19 April , 2016 (redigerade) Det här var ju lätt att förklara tänkte jag..... Men var nära att ge upp, vad heter centrum på gradskivan? Dvs mittpunkten på linjen utmed långsidan. Nåväl - lägg gradskivan med långsidan från den ena båten till den andra. Lägg en transportör (eller linjal eller annan tillgänglig pinne) mot gradskivans långsida. Glid med gradskivan utmed transportören tills "centrumet" hamnar på en lodrät linje (meridian). Läs av gradtalet som hamnar på samma linje. Det brukar väl finnas två skalor på gradskivan, vilken man ska titta på beror på om man ska åt norr eller söder. Söderut är 90-270 grader, annars norrut. Det spelar ingen roll om båtarna rör sig, bäringen gäller då bara för ögonblicket. Enkelt va? Finns säkert någon annan här som har bättre koll på vad grejerna heter, det är ju så lätt i verkligheten men ett elände att förklara. Ungefär som att förklara hur man cyklar. Redigerad 19 April , 2016 av trewq Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 19 April , 2016 https://sv.wikipedia.org/wiki/Bäring Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 19 April , 2016 fattar inte riktigt hur man ska ta ut bäring emellan två tänkta båtar i ett sjökort? detta ändras väl i vilken riktning båtarna är på väg? håller på med förarintyg och får inte klarhet i detta. någon som kan förklara för mig?. I förhållande till din färdriktning. Säg att du åker rakt norrut och en båt, ö eller något annat just då befinner sig 45 grader styrbord din färdriktning.. Då är riktning 45 och bäring 45 grader. Om du skulle ändra din färdriktning just då till 20 grader NO så är riktning till den andra 25 grader men bäring fortfarande 45. Ja... om du fortsätter och den andra är ex ankrade. .. så ändras både riktning och bäring. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sventable 21 Postad 19 April , 2016 fattar inte riktigt hur man ska ta ut bäring emellan två tänkta båtar i ett sjökort? detta ändras väl i vilken riktning båtarna är på väg? håller på med förarintyg och får inte klarhet i detta. någon som kan förklara för mig?. I förhållande till din färdriktning. Säg att du åker rakt norrut och en båt, ö eller något annat just då befinner sig 45 grader styrbord din färdriktning.. Då är riktning 45 och bäring 45 grader. Om du skulle ändra din färdriktning just då till 20 grader NO så är riktning till den andra 25 grader men bäring fortfarande 45. Ja... om du fortsätter och den andra är ex ankrade. .. så ändras både riktning och bäring. ja så mycket har jag förstått men problemet är att läsa ut det. måste ju vara lika enkelt som att lägga en kompassriktning. är nog bara jag som är lite trög just nu, kommer nog fram till detta också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 19 April , 2016 Om du vill ha bäring till ett föremål i verkligheten, rikta kompassen mot det och läs av graderna. Lite knepigare med sjökort, men bara lite. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sventable 21 Postad 19 April , 2016 Ja i verkligheten är det enkelt. Är säkert enkelt i sjökortet också Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 19 April , 2016 Efter som det gäller förarbevis härrör nog frågan från skärande kurser, oförändrad bäring. Detta är inget man tar ut i sjökortet, utan i praktiken kikar jag mot något i styrhytten och kollar om bäringen förändras, gör den inte det kommer vi att mötas någonstans längre fram på samma ställe. Då ska något av fartygen väja för att undvika detta sammanträffande. Vill du impa på kursledaren kan du säja att du kollar med pejlskivans alhidad om bäringen förändras. Kalle 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 19 April , 2016 Ja i verkligheten är det enkelt. Är säkert enkelt i sjökortet också Nja detta är ju inget man jör i sjökortet. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 19 April , 2016 Tänk dej en prickarna som din båt En ö eller nåt du tar bäring mot. Kolla av vinkel med gradskivan. Tänk på att centrera mot longitud. Kollar du bäring med ex kompass mot en punkt du känner till. Kan du med gradskivan kolla vilken linje du ligger på i sjökortet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 19 April , 2016 Vid praktisk navigation så styr jag mot "målet" och läser av kompassen. Eller så "pekar" jag med musen och får avstånd och bäring. :-) http://lasselundell.se/pcnav.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 19 April , 2016 Tänk dej en prickarna som din båt En ö eller nåt du tar bäring mot. Kolla av vinkel med gradskivan. Tänk på att centrera mot longitud. Kollar du bäring med ex kompass mot en punkt du känner till. Kan du med gradskivan kolla vilken linje du ligger på i sjökortet. Nu håller TS på med förarbevis, skulle förvåna mig storligen om man studerar pejling av någon form. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 19 April , 2016 Har för mej det var en del frågor om det. Jag brukar ha lättare om jag försöker föreställa mej hur det kan te sig i verkligheten... Sen får jag anstränga mej att få det ok i teorin. Andra fungerar tvärtom. Det var bara för att ev. Få TS att se det från ytterligare synvinkel... Han skriver ju att han "kört fast". Jag brukar bli hjälpt av att se saker från fler håll och tror inte jag är helt ensam. TS kan låta bli att läsa. Syftet var iaf. Att hjälpa. Inget personligt påhopp på någon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sventable 21 Postad 19 April , 2016 jodå jag tar till mig av allt som skrivs. förstår det mer nu. detta är ju inga som helst problem ute på havet där kan man ju lätt bara titta på kompassen.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
modifieradvega 23 Postad 20 April , 2016 (redigerade) jodå jag tar till mig av allt som skrivs. förstår det mer nu. detta är ju inga som helst problem ute på havet där kan man ju lätt bara titta på kompassen.. Nej eftersom du då får ut en kompassbäring och inte en sann bäring. För att få ut den sanna bäringen, så måste du räkna bort missvisningen och deviationen. Redigerad 20 April , 2016 av modifieradvega Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tompelompe 74 Postad 21 April , 2016 https://sv.wikipedia.org/wiki/BäringHär har du/ni svaret. Läs ett par gånger så klarnar det säkert. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 21 April , 2016 Hmmmm Läste åter TS fråga...... Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 21 April , 2016 Riktning är var det man nu tittar på är i förhållande till den egna kursen (dit stäven pekar). Har du ett mål riktning 090 är det rakt ut på styrbords sida. På samma sätt är riktning 180 rakt bakåt och 270 rätt ut åt babord. Riktning kallas i flyget för relativ bäring (alltså bäring relativt den egna kursen). Bäring tar ingen hänsyn till din egen kurs utan talar bara om var målet är i förhållande till nord. Om du ligger still med fören pekande 360 och har ett mål riktning 090 är bäringen till målet också 090. Anta att du börjar snurra runt runt på fläcken. Då kommer riktningen att förändras hela tiden men bäringen kommer att vara konstant. Om målet ligger still och du kör runt det i en medurs perfekt cirkel kommer riktningen till målet att hela tiden vara 090. Däremot kommer bäringen att förändras genom hela varvet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knox 1 Postad 21 April , 2016 Tänk dej en prickarna som din båt En ö eller nåt du tar bäring mot. Kolla av vinkel med gradskivan. Tänk på att centrera mot longitud. Kollar du bäring med ex kompass mot en punkt du känner till. Kan du med gradskivan kolla vilken linje du ligger på i sjökortet. Nu håller TS på med förarbevis, skulle förvåna mig storligen om man studerar pejling av någon form. Kalle Jag tog förarbevis förra året och minsann fick vi studera pejling. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikael_matsson 177 Postad 24 April , 2016 Tog nyss förarintyget också och det var en hel del pejlande. Typ du har fyren x i bäring 200grader och landmärket y i bäring 300grader, vilken position har du? Då var det ju bara att krysspejla på sjökortet. Sventable: Jag förstår inte exakt vad du har problem med. Men det känns lite som att du inte har 100% koll på skillnaden mellan riktning och bäring? Isf tror jag att boken förklarar detta mer pedagogiskt än någon av oss, bara du läser just de styckena om bäring och riktning noga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 25 April , 2016 Lite OT men berör ämnet. Jag får ge mig, naturligtvis har ni som läst förarbevis nyss rätt. Men varför hållerman på och lär ut detta? Är det någon som pejlar längre, hur måga gör två pejlingar och utseglad distans, fyrastrecks pejling eller ens en enkel krysspejling? Nästan alla har ju bildskärmar likt värsta övervakningscentral i sina båtar, där man kan följa sin båts framfart. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LuminaL 101 Postad 25 April , 2016 Kan vara bra att veta hur man gör den dagen som dom elektriska delarna slutar att fungera av någon anledning. Riktning är i förhållande till den egna båten. Bäring är i förhållande till Nord. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 25 April , 2016 Tog nyss förarintyget också och det var en hel del pejlande. Typ du har fyren x i bäring 200grader och landmärket y i bäring 300grader, vilken position har du? Då var det ju bara att krysspejla på sjökortet. Sventable: Jag förstår inte exakt vad du har problem med. Men det känns lite som att du inte har 100% koll på skillnaden mellan riktning och bäring? Isf tror jag att boken förklarar detta mer pedagogiskt än någon av oss, bara du läser just de styckena om bäring och riktning noga. När jag läste skepparexamen 1970 (förarbevis fanns inte ens i tankevärlden då) så läste jag för en gammal lots från Smögen - Pelle Larson. Pelle var en praktisk och verklighetsförankrad sjöman. Han förklarade på ett praktiskt sätt. Var det nån som inte förstod kunde han omformulera sin förklaring. Gjorde sammtidigt lumpen på Såtenäs flygflottilj. Blev bekant med en civilanställd där, som också läste skepparexamen, men för en pensionerad sjökapten från flottan. Han begrep nästan ingenting. Det var så mycket lag- och paragraftexter och byråkratiskt språk, att han inte hängde med alls. Det kan nog hänga mycket på hur bra läraren är på att formulera sig och förklara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 25 April , 2016 Å ja som trodde att "alla" hade en pejlskiva i båten. Det går bra att mäta vinklar även horisontellt med 6tanten. Grejorna är till salu, kör "elektroniskt " numer. :-) http://lasselundell.se/pcnav.html 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 25 April , 2016 Å ja som trodde att "alla" hade en pejlskiva i båten. Det går bra att mäta vinklar även horisontellt med 6tanten.PEJL2.jpgsextant.jpg Grejorna är till salu, kör "elektroniskt " numer. :-) http://lasselundell.se/pcnav.html Vad kan en relingspejlskiva med alhidad vara värd idag? Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 25 April , 2016 En tusing eller kom med ett bud. Haver oxå ett 20 tals kompasser flera med nakterhus i mässing och fotogenbelysning. AGA pumptyfon Skeppsklocka (malm) Flera handhållna pejlradio med kompasser, utmärkta som pejlkompasser. http://www.123minsida.se/LasseLundell/12773943 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 26 April , 2016 Lite OT men berör ämnet. Jag får ge mig, naturligtvis har ni som läst förarbevis nyss rätt. Men varför hållerman på och lär ut detta? Är det någon som pejlar längre, hur måga gör två pejlingar och utseglad distans, fyrastrecks pejling eller ens en enkel krysspejling? Nästan alla har ju bildskärmar likt värsta övervakningscentral i sina båtar, där man kan följa sin båts framfart. Kalle Jag gjorde det.första sommaren körde jag endast med sjökort kompass mm. för att detvskulle "sitta"Fortfarande håller jag koll i sjökortet och har plotter som stöd... plottern kan ju lägga av. Pejlar ibland för att ta ut pos.. stämmer av mot plotter.. Tycker det är lite trevligt och kan vara bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser