Gå till innehåll
söndag 08 september 2024
jjoh

Solcell Aquador 23 dc

Rekommendera Poster

Någon som har installerat det, funderar lite på vart man skall placera det, vad man skall välja för paneler.

Skulle vilja få upp ca 100w solpaneler.

Tips mottages gärna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte precis monterat några fasta paneler, men skaffade en 50W vikbar panel (blir en liten väska) som jag tänkte man kan ta fram och hänga/lägga när det blir bra laddläge. Som regulator har jag monterat in en C-Tek Dual, som tydligen ska ge bättre laddning via generatorn också.

 

Du kanske tänkte fasta paneler? Då är det väl inte många andra platser än fördäck som funkar på dessa båtar? :)

 

/Erik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte precis monterat några fasta paneler, men skaffade en 50W vikbar panel (blir en liten väska) som jag tänkte man kan ta fram och hänga/lägga när det blir bra laddläge. Som regulator har jag monterat in en C-Tek Dual, som tydligen ska ge bättre laddning via generatorn också.

 

Du kanske tänkte fasta paneler? Då är det väl inte många andra platser än fördäck som funkar på dessa båtar? :)

 

/Erik

Kommer att testa denna: SOLPANEL 50W SUNBEAM TOUGH FL med en Sunbeam Display G2 Regulatorer och Sunbeam PeakPower G2 MPPT 10A

 

Får se hur långt man kommer med 50W, 

 

Kommer nog inte att montera fast den, innan jag ser hur det fungerar.

/Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Johan, 

 

Stod i samma funderingar som du, men har en kabinbåt. 

 

Jag funderade att köpa liknande artiklar som du, på samma inköpsställen.

Prisskillnaden att köpa dessa produkter från Kina, gjorde att jag tog "chansningen"

 

Blev bra pris. Fått hem regulatorn samt displayen idag. Kostade då 92 dollar

 

TNT ringde och de skulle leverera panelerna i morgon. Kostade då 121 dollar för bägge. 

 

Blev ca 10 dagars leveranstid.

 

http://s.aliexpress.com/NJrI7zAj

 

http://s.aliexpress.com/Yb2UZJFj

 

Vet inte om det håller samma höga kvalite. Hoppas så är fallet. 

 

Ska först montera prylarna om några veckor, kan då återkomma med utlåtande! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar vara en bra lösning. blir nog ett 

CTEK 100A OFF ROAD CHARGING SYSTEM + m200 laddare och SOLPANEL 50W SUNBEAM TOUGH FL 

/Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skaffade en m300 men det är nog lite överdimensionerat för laddning. Jag har lite dålig koll på hur mycket ström de kan sluka när de är hyggligt halvtomma.

 

Jag monterade in en BM-1 från Nasa också för att få lite koll på strömurtag och laddström till förbrukningen. 

 

 

post-1126-0-31505500-1461677921.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skaffade en m300 men det är nog lite överdimensionerat för laddning. Jag har lite dålig koll på hur mycket ström de kan sluka när de är hyggligt halvtomma.

 

Jag monterade in en BM-1 från Nasa också för att få lite koll på strömurtag och laddström till förbrukningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vart en ctek d250s, en 50W Solarmare vikbar väska och en Ctek Battery Sense, som visar status via bluetooth i mobilen..

 

Ser bra ut efter första dagen. Batteriet var laddat 100% (Motorn kunde bara ladda till  87%).

Var lite problem att hitta en "snabbkontakt" som jag kunde fastmontera, då cigg varianten inte klarar 4 mm2 kablar. 

 

Nu har jag lämnat kylskåpet påslaget, blir spännade att se hur mycket ström det finns kvar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...