Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
raol

Svårt att hitta begagnade utombordare för segelbåt

Rekommendera Poster

Vi bröder blev ju uppgraderade till en större och bättre segelbåt tack vare pseudonyms generositet i höstas. Den gamla segelbåten kom med en 9.9 hk fyrtaktare utan styrarm (alltså fastlåst i sidled, men med fjärreglage för gas och växel), och efter att ha testat konstaterar vi att vi måste ha en mindre motor med styrarm. Det blir helt enkelt alldeles för svårt att manövrera i trånga utrymmen utan den styrmöjligheten.

Vi har bestämt oss för en motor i storleksklassen 4-6 hk, helst fyrtakt, gärna uttag för laddning, och ett absolut krav är lång rigg, för annars når propellern inte hela vägen ner i vattnet. Budgeten är starkt begränsad, så det är begagnade motorer vi letar efter.

Men det är väldigt glest på begagnatmarknaden! Jag har gjort den mest generella sökningen som går på diverse ställen, vilket innebär enbart "lång rigg", och sen sorterat efter pris. Nästan inget finns.

 

Nya kostar 11-16 tusen, och det funkar inte för oss. För min del funkar det med tvåtaktare också - vad som helst bara vi får fatt på nåt som kan få båten ut ur och in i hamn. Är det verkligen så stendött på begagnatmarknaden för jämnan, eller kommer det mer snart när båtsäsongen drar igång på allvar?

 

Det vore jäkligt surt om avsaknad av motor skulle stjälpa hela seglingssäsongen 2016. :(

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe, jag vet, men den är för stor för vår smak. ;)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, men nära Göteborg eller i Bohuslän också. Jag har rätt begränsad rörlighet eftersom jag inte har bil. Vid eventuellt köp kan jag låna av en kompis men jag åker ju inte till Svedala... :)

 

Men den i Borås ser lite intressant ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har en 5-hästars 2-taktare med lång rigg om du är intrsserad av att byta.

 

--- Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett helt annat tips är att effektiviteten blir helt annan om du byter propeller.

De flesta snurror levereras med propeller avpassad för en roddbåt, typ. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fixa en flygplanspropp... Då behöver den kanske inte nå ner och utbudet kanske ökar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PS. Ska kolla med min svåger. Han har ev en han kan tänka sig bli av med helt gratis. Återkommer. DS.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är en motor inhandlad.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten är i. Men den ska mastas. Vet inte när det blir tillfälle till det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Upplevde samma sak sommaren 2006. Ändå hade jag färdväg längs kusten i 80 mil.

Blev då en ny, som var fjolårsmodellen, med en repa i dekalen, började nästa vara lätt beg pris då ;)

 

Men nu har du ju redan hittat en. Lycka till med båtfärderna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten är i. Men den ska mastas. Vet inte när det blir tillfälle till det.

 

Samma här, med skillnaden att jag har satt masten på plats. Jag skall bara ha i bulten som håller förstaget och rullfocksbeslaget. 5 hål i tre olika detaljer som strävar åt var sitt håll.

 

Man borde haft minst fem armar.

En att hålla sig fast med i båten, när man står på knä på pontonbryggan.

En att dra förstaget nedåt och hålla ändstycket i rätt riktning.

En att skjuta upp rullfocksbeslaget med och hålla i rätt vinkel mot de andra hålen.

En att hålla upp togelsen som sitter fast i beslaget i förstäven och

en att sätta i bulten med.

 

Skall jaga reda på en kompis i morgon (Fredag) förmiddag.

 

Sätta i bulten när man är två -  mindre än "fem minuter"

 

post-106994-0-23357800-1461237210_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är en motor inhandlad.

 

Grattis! Vad blev det för motor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev faktiskt en av dem i ditt sista inlägg med annonslänkar. Den råkade befinna sig på samma ort som både bror och båt, så det gick snabbt. En Johnson 4.5 hk, 2-takt, extra lång rigg (dvs 25", om brorsan mätt rätt). Nu får jag se till att bygga en "växelspak", så man slipper hänga halvvägs ur sittbrunnen för att växla.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte en kotte här fattar(?) att en utombordare för en segelbåt (deplacement) har med varvet på propeller att göra. (Johnson /Evinrude t.ex kallar dessa modeller för "Saildrive".

 

Det har INTE med längden på riggen att göra. Poengen är "thrust" d.v.s. varvet på propeller.

 

Inte f*n vill man ha en gräddvisp på en segelbåt ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast längden på riggen är helt avgörande för att få nån framdrivning alls. En kortriggad utombordare når inte ner i vattnet på vår båt.

 

Först när propellern är varaktigt under vattenytan kan man börja tänka på propellertyp... ;)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har samma båt...Gillar min 9.9 4-t även om den e lite tung och stor...Gör 6.5 kn även i motvind och sjö... Känns tryckt att kunna backa ordentligt!

Sen att den e vit så ser den inte så stor ut på båten :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har samma båt...Gillar min 9.9 4-t även om den e lite tung och stor...Gör 6.5 kn även i motvind och sjö... Känns tryckt att kunna backa ordentligt!

Sen att den e vit så ser den inte så stor ut på båten :)

 

post-108232-0-41811800-1461481019_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en maxi77 en gång i tiden med en Penta 7,5a(honda)! Fantastisk motor när vinden tröt, otroligt bränslesnål, 1,5l/tim)om man tog det lugnt men ett h-vete i motvind och sjö!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet av utombordare på segelbåtar är att de fungerar bra i lugnt väder... typ stiltje. Om det går sjö så kommer propellern tillbringa halva tiden i luften så då kan man lika gärna vara utan motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

På den båten jag gav bort till TS Raol hade jag en 9,9 4-t som gick mycket bra även i motvind och sjö. Om man har för klen motor står den bara och stampar i motsjön vilket inte är någon större vits med. Jag anser att man behöver ofta lite mer hästar om man kör med utombordare för att få en något högre fart och då motverka stampandet. Med en inombordare är risken mindre då propellern sitter under båten, dock är ofta medelfarten sämre med inombordaren. En kamrat har en Albin Cumulus med Yanmar 12, jag gick bättre med min 9,9 4-t än vad han gjorde, ca 6-6,5 knop fick han upp den i och i motsjö så sackade den betänkligt medan jag gick om i 7 knop. Ibland kan det vara bra med lite mer power om man behöver gå över ett öppet gatt och komma i skydd fort, att stå och stampa eller vispa luft gör det inte.

4,5 hk 2-t på en Dominant 78 som väger 1800 kg är inte optimalt för det är inte bara i finväder man ska kunna lita på kraften.

 

Om jag inte minns helt fel har jag någonstans läst att man bör ha 4 hk per tusen kilo båt. Jag hade när jag köpte Dominanten en 6 hk 2-t från förra båten. Den bytte jag ganska snart ut till en 8 hk 2-t för att sedan gå över till fyrtaktare vilket fick ner ljudet och förbrukningen markant.

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

På den båten jag gav bort till TS Raol hade jag en 9,9 4-t som gick mycket bra även i motvind och sjö. Om man har för klen motor står den bara och stampar i motsjön vilket inte är någon större vits med. Jag anser att man behöver ofta lite mer hästar om man kör med utombordare för att få en något högre fart och då motverka stampandet. Med en inombordare är risken mindre då propellern sitter under båten, dock är ofta medelfarten sämre med inombordaren. En kamrat har en Albin Cumulus med Yanmar 12, jag gick bättre med min 9,9 4-t än vad han gjorde, ca 6-6,5 knop fick han upp den i och i motsjö så sackade den betänkligt medan jag gick om i 7 knop. Ibland kan det vara bra med lite mer power om man behöver gå över ett öppet gatt och komma i skydd fort, att stå och stampa eller vispa luft gör det inte.

4,5 hk 2-t på en Dominant 78 som väger 1800 kg är inte optimalt för det är inte bara i finväder man ska kunna lita på kraften.[/

Ska en utombordare funka på en segelbåt så är nog riggens längd av större betydelse än antalet hk, om propellern i motsjö når ytan och tappar greppet sjunker farten till noll!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

På den båten jag gav bort till TS Raol hade jag en 9,9 4-t som gick mycket bra även i motvind och sjö. Om man har för klen motor står den bara och stampar i motsjön vilket inte är någon större vits med. Jag anser att man behöver ofta lite mer hästar om man kör med utombordare för att få en något högre fart och då motverka stampandet. Med en inombordare är risken mindre då propellern sitter under båten, dock är ofta medelfarten sämre med inombordaren. En kamrat har en Albin Cumulus med Yanmar 12, jag gick bättre med min 9,9 4-t än vad han gjorde, ca 6-6,5 knop fick han upp den i och i motsjö så sackade den betänkligt medan jag gick om i 7 knop. Ibland kan det vara bra med lite mer power om man behöver gå över ett öppet gatt och komma i skydd fort, att stå och stampa eller vispa luft gör det inte.

4,5 hk 2-t på en Dominant 78 som väger 1800 kg är inte optimalt för det är inte bara i finväder man ska kunna lita på kraften.[/

Ska en utombordare funka på en segelbåt så är nog riggens längd av större betydelse än antalet hk, om propellern i motsjö når ytan och tappar greppet sjunker farten till noll!

 

Nähä det menar du inte? tror du inte jag hade lång rigg då?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast så som vi använder båten är det i princip finväder. Vi ger oss inte ut när det är risk för hårt väder. Motorn ska primärt orka ta båten in i och ut ur hamn, och driva genom segelförbudspassager som Sotekanalen. På sikt blir det nog en större motor, men nu var syftet att snabbt och billigt få tag i en som gör det grundläggande. Det handlar också om vikten på motorn. 17-20 kg är nåt helt annat än 48-50 kg!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast så som vi använder båten är det i princip finväder. Vi ger oss inte ut när det är risk för hårt väder. Motorn ska primärt orka ta båten in i och ut ur hamn, och driva genom segelförbudspassager som Sotekanalen. På sikt blir det nog en större motor, men nu var syftet att snabbt och billigt få tag i en som gör det grundläggande. Det handlar också om vikten på motorn. 17-20 kg är nåt helt annat än 48-50 kg!

 

 

Fast även om det är fint väder när man går ut en sommardag, så finns det en företeelse som kallas "åska".

 

Vinden ökar på ett ögonblick, från ingen ting till mycket hårda vindar. Det blåser som sjutton en kort period för att sen återgå till ungefär samma som det var innan. I vissa lägen är det inte fel att ha en motor som kan driva båten framåt under sådana förhållande. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt, såna dagar går jag inte ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår kanske inte - men om det nu blåser så mycket att motorn fungerar dåligt... seglar man inte då..? Eller..? Jag är också för en liten motor om man ska ha utombordare; den används då när det inte blåser eller vid hamnmanövrar, och då borde en encylindrig femhästars räcka bra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...