slav3r 0 Postad 18 April , 2016 Hej undrar om det går att få tag på reservdelar till en gammal teleflex styrning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 18 April , 2016 Är det delen som håller höljet nära rodret? Om ja Varför har den spruckit? Något går förmodligen trögt, kanske fler detaljer som behöver bytas. Isåfall satsa pengarna på en hydralstyrning. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
slav3r 0 Postad 19 April , 2016 det finns inge mer att vara fel på. denna plastbiten håller kabelhöljet + ett fäste i akterspegeln. tror det är åldern på plasten som gjort att det spruckit. här en bild med fästet till akterspegeln. känns lite dumt att byta hela styrsystemet för en liten plastbit. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jojjeblom 7 Postad 19 April , 2016 http://www.marineonline.se/teleflex-akterfaste.aspx Plastbiten i sig är nog svår att hitta ny, ett helt nytt akterfäste kanske är lösningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 19 April , 2016 Ska du nödvändigtvis ha en plastbit kan en mekanisk verkstad tillverka en. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 20 April , 2016 (redigerade) Ska du nödvändigtvis ha en plastbit kan en mekanisk verkstad tillverka en. Kalle Ja, eller ännu hellre låta någon verkstad fräsa ut en likadan i aluminium (som du sedan skyddsmålar). Jag ser på Seastars sida att reservdelarna är rätt så dyra, beroende på hur gammal båten och styrningen sedan är så får du nog kalkylera med att det på lång eller kort sikt kan bli fler detaljer i styrningen som går sönder. Det är ju den eviga matematiska och ekonomiska kalkylen. Vad kostar sedan inte oro och irritation, eller rent utav sjönöd? (Du är väl medlem i SSRS Trossen?) Erfarenhetsmässigt av styrpulpetbåt, en mindre motorbåt med drev, mellanklassmotorbåt med rak axel och roder (alla med Teleflexstyrning) vet jag att dessa delar slits hårt både mekaniskt och av miljön, styrpulpetbåten fick en helt ny komplett styrning, den lilla motorbåten fick dyra reservdelar, den större motorbåten fick också en och annan reservdel, men till sist tröttnade jag och köpte en Sleipner hydraulstyrning, och fick en mer lättstyrd båt på köpet. Dessa hydraulstyrningar är ju ohemult dyra, men den jag köpte eliminerade en himla massa irritation och oro, för när går nästa del sönder i den mekaniska styrningen? jo vid sämsta möjliga tillfälle, i Bohuslän inträffar alltid sämsta tänkbara tillfälle för haverier på "Tjurpannan", alla veckodagar, inte bara fredagen den 13:de. Tack för det Mr. Murphy! Bästa tiden och platsen för haverier inträffar på land, eller tryggt förtöjd vid hemmabryggan en måndag förmiddag i början av säsongen, eller bäst sista dagen på säsongen. Men det är en utopi, eller statistisk omöjlighet... När man behöver reservdelarna bäst och snabbast har firman semesterstängt! När det gäller tekniska grejer som är direkt kopplade till båtens framförande och manövrering, liksom säkerhet i övrig så vill man ju gärna satsa på nya delar, och sådant som håller. Redigerad 20 April , 2016 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser