Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
Lilla_K

Obefintlig produktutveckling av färgburkar?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag har nu i drygt en veckas tid gått omkring och irriterat mig över något så simpelt som färgburkar!

Är iof "bara" straxt över 30 men varför ser färgburkar exakt lika ut som de "alltid" gjort? Alltså en vansinnig plåtburk med ett lock som är synnerligen svårt att få upp utan att kladda och svår att återförsluta på ett bra sätt. Att det dessutom hamnar en massa färg i rännan runt burken öppning är bara fantastiskt, varför finns den ens? När man närmar sig slutet på burken går det inte heller att på ett enkelt sätt att tömma den helt...

Det går utmärkt att köpa både linolja och lösningsmedel i en betydligt smidigare plastflaska med skruvkork, varför går inte det till bottenfärg och lack?

Kan det vara så enkelt att färgindustrin säljer mer pga spill? är det så att en plåtburk är avsevärt mycket mer miljövänlig? eller är det så enkelt som att produktutvecklingen är helt och hållet obefintlig? Eller kan det vara så enkelt att det faktiskt finns och jag bara missat?

Är det någon mer som funderat i dessa banor eller är jag bara måndagsbitter? :)

Redigerad av Lilla_K

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag skriver vad jag tror om detta och jag kan meddela att färgburkar sett likadana ut sedan 60-talet vad jag vet och säkert ännu längre tillbaks i tiden.

• Färg mår bra av att inte dunsta, då torkar den. Metall är bra på att inte släppa igenom lösningsmedel.
  • En flaska med färg skulle nog vara ännu svårare att tömma än en burk.
  • Locket är svårt att få upp för att lösningsmedel inte ska komma ut. Ändå torkar ett skikt färg överst i burken om den blir stående. Lösningen är att ställa burken upp och ned, då tätar färgen locket.
  • Kanten tror jag finns för att styva upp burken och möjliggöra att locket kan sättas fast förb... hårt och tätt.
  • Lösningsmedel i plastflaskor är ofta rinnande så de är lätt att hälla ut och det är faktiskt så att lite dunstar ut hela tiden. Därför förvaras plastflaskor med lösningsmedel i ventilerade skåp. Lösningsmedel i plåtförpackningar kan stå i den vanliga butikshyllan.
  • Det finns rätt bra verktyg att öppna färgburkar med, fråga på färgaffären så kan du säkert få några. Jag håller trots allt med om att det kan vara mycket svårt att få upp en färgburk och det är ju meningen, se ovan.
  • Ett bra sätt att stänga en färgburk är att lägga en planka ovanpå locket och klappa till med hammare eller slägga.
  • Lite orättvist är det att säga att ingen produktutvecling skett, numera finns det ju vissa burkar som har en tätning i locket. ;)
  • Plåtburkarna är troligen mer miljövänliga än plastflaskorna, men det är bara vad jag tror.

Vattenbaserad färg säljs i plastburkar eller hinkar av plast, så det är nog inte på pin kiv färgindustrin använder plåtburkar, men jag kan förtå känslan.

Mackey. 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha, enligt mig är det fullt tillåtet att irritera sig på olika förpackningar alla dar i veckan. :P

Vad gäller större plåtburkar så lärde jag mig ett gammalt djungelknep enligt bilden nedan som inhoppad mattläggare i forntiden. Måhända litet våldsamt men rätt utfört så kan burken återförslutas hyfsat tätt....

Bilden f.ö. snodd här
(haha, en meningsfrände angående detta burkelände :-).
post-86835-0-29616500-1461002154_thumb.jpg

Ps. När jag lackar lister eller liknande häller jag över lagom mängd i nån gammal glas-konservburk. I sanningens namn mest för att jag sett andra mer erfarna båtgubbar göra så. Men jag tror att det kan vara bra för att undvika att stelnade lackflagor ramlar ner i lacken och kanske stör pensel-strånas finlir?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jovisst är locket något underutvecklat. Tack. Exempelvis en gammal fetnissaburk där fernissan byggt på med en halv centimeter tjock kant varvet runt så det inte går att få tätt. Slog med hammare en massa slag runt hela för att få locket att fästa men det låg ändå löst uppepå. Tog ett stämjärn och skrapade bort all hård fernissa på locket. Funkade inte bättre. Slängde burken i återvinningen.

Ett memorandum! Tänk på att en i bilen taskigt stuvad burk färg är ett hot mot bilens luxuösa innermiljö. När man glömt sin farliga last och kör som man brukar på biltjuvsvis med kurvtjut och snabba inbromsningar kan färgburken komma farande och slå in i ryggstödet eller koffertsidan. Då är burken självöppnande av den kraft innehållet påverkar burklocket. Jämfört en släggas vikt med en 10-liters färgburk. Locket öppnas lätt om släggan slås inifrån med ett lätt slag. Släggan väger inte 10 kg och burken kan komma farande fortare än ett lätt släggslag.

Varit där och gjort det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Lilla_K, den 18 Apr 2016 - 09:58, skrev:

Jag har nu i drygt en veckas tid gått omkring och irriterat mig över något så simpelt som färgburkar!

Är iof "bara" straxt över 30 men varför ser färgburkar exakt lika ut som de "alltid" gjort? Alltså en vansinnig plåtburk med ett lock som är synnerligen svårt att få upp utan att kladda och svår att återförsluta på ett bra sätt. Att det dessutom hamnar en massa färg i rännan runt burken öppning är bara fantastiskt, varför finns den ens? När man närmar sig slutet på burken går det inte heller att på ett enkelt sätt att tömma den helt...

Det går utmärkt att köpa både linolja och lösningsmedel i en betydligt smidigare plastflaska med skruvkork, varför går inte det till bottenfärg och lack?

Kan det vara så enkelt att färgindustrin säljer mer pga spill? är det så att en plåtburk är avsevärt mycket mer miljövänlig? eller är det så enkelt som att produktutvecklingen är helt och hållet obefintlig? Eller kan det vara så enkelt att det faktiskt finns och jag bara missat?

Bag-In-Box?

/mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha, enligt mig är det fullt tillåtet att irritera sig på olika förpackningar alla dar i veckan. :P

...

Håller absolut med.

Just nu retar jag mig på en liten tub Sikaflex som jag måste borra mig in i för att få ut en liten klick.

Bag-In-Box?

/mats

Bra förslag, risken är väl att man målar för mycket. ;)

Allvarligt borde det kunna funka tycker jag, om man kankomma på någon bra öppningmekanism som inte kladdar igen.

Mackey 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja om "bagen" är typ innanmätet i en plåthink/burk.

Det sista kan man ju då klämma ur när man öppnat.

Frågan är hur man får den mer eller mindre skiftade produkten i förpackningen att blandas tillräckligt.

Vissa produkter har ju en liten plastig i plåttaket, som går att hälla ur.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Instämmer helt med TS, här finns utvecklingspotential som heter duga.

Håller på och målar på VCTar2 på en liten skada och kommer väl lägga på en 6-7 lager. En pytteliten skvätt för varje målning. Bara spillet och kladdet från bas och härdare blir lika stort som det som hamnar på skrovet och det är ett jäkla bändande med lock samtidigt som man inte litar på att de sitter kvar ordentligt. Jag använder denna färg endast för bättring och att en burk kostar 500 pix gör ju en inte gladare när spillet blir likastort som resultatet....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...