Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Gasto

Trött på vatten i dubbelskrov, såga upp ett hål i durken i med en länspump, bästa platsen?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej

Har en ryds 430 gt från 89.. Har spacklat igen dessa små hållen i gropen för vi vill absolut ej ha vatten i dubbelskorvet. Men ändå leta det sig in vatten varje år. Blir princip aldrig torrt. Sedan plana båten väldigt dåligt när vatten är där i. Fundera därför att såga upp ett hål med en hålsåg för att sedan stoppa ner en länspump där i. Frågan är vart ja ska sätta hålet? Inne i luckan eller utanför? Någon som har något tips här?

Redigerad av Gasto

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är meningen att vatten skall kunna rinna mellan skroven och kunna dräneras ut vid länspumpen, så täta inte dessa hål om de mynnar framåt!

Jag hade en gång en styrpulpetbåt med likadant problem.

Kom på att det läckte in vatten mellan relingslisten och skrovet, detta då jag hade kladdat med sikaflex i alla misstänkta skruvhål, vid alla beslag och lanternor etc. som var fastskruvade i båten.

Precis som på din båt fanns där ett schakt under aktertoften, där det fanns en länspump.

Det hände att jag körde upp båten på en jolleramp eller sandstrand så att fören kom upp och allt slagvatten rann bakåt till länspumpen som då startades. Likadant om man var två ombord och båda satte sig bak på aktertoften och körde båten oekonomiskt med fören pekande mot himlen... med länspumpen gåendes.

Först när jag hade tagit loss hela relingslisten och tätat mellan skrovet och innerlinern blev det tätt. Men vilket himla skitjobb det var att få på listen snyggt igen.... Den lades i hett vatten och med hjälp av spännband och handslägga kom den på plats igen.

Ja denna båt hade ett heltäckande hamnkapell, så det var meningen att regnvatten skulle hållas utanför båten i hamnen.

Däremot hände det ju ett det skvätte in vatten under gång, och det hände då som nu att det kom en himla massa regn när man var ute på sjön, detta vatten måste ju få en chans att rinna bort någonstans för att sedan hjälpas överbord med länspumpens hjälp!

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Riktigt klumpigt att dom då sätter ett hål på varje sida av gropen. Allt vatten få man ju ej upp från kölet Och dom 2 original hålen är så små att där få man ej in någon länspump. Såfall få länspumpen vara i gropen men återigen få man ej bort allt vatten i skrovet på detta vis. Orka ej leta läckor då det kan vara svårt att hitta som du säger. Smartaste måste väll vara köra en hålsåg i mitt av gropen eller likande? Sedan montera länspumpen där sedan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Otroligt om relingen kan ta in vatten i skrovet. Men du ha säkert rätt

post-108153-0-66767500-1460997247_thumb.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, du menar så...

Tja, jag hade nog bytt till en membranpump, manuell eller elektrisk, satt på en klenare slang på sugsidan som man kommer ner i botten med, och sedan pumpat.

Jag har en sådan lösning i en motorbåt under motorn, där en elektrisk pump inte får plats, och om den fått det hade man inte kunnat serva den... En eletrisk Whale membranpump sitter ganska högt upp och suger under motorn genom en entums slang. Sedan finns det där en stor manuell membranpump också, en "panikpump".

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fundera på membranpump elektriskt. Såfall fundera ja på borra ett hål inne i lådan så slipper man ha pumpen och slangar i båten där man ska stå, frågan är om man kommer ner till skrovet om man gör ett hål i hörnan där bränstanken kommer stå? Känns som det kan finnas flytblock eller liknande där? Vad tro ni?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fundera på ett hål där vid den oranga pricken. Kommer man ner till skrovet är ju frågan kanske finns x antal lager i mellan bara..

post-108153-0-83940100-1461064468_thumb.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Typ där hade ja såfall tänkt trycka ner en slangen sen pumpen i andra änden

post-108153-0-59934200-1461066852_thumb.png

Redigerad av Gasto

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Väldigt vanligt att det ligger kvar lite vatten i botten på båtar. Brukar tömmas via en dyvika nertill på akterspegeln när man tar upp dem på hösten. Meningen borde ju vara att vatten ska rinna ut i ösbrunnen från dubbelbottnen och inte tvärt om...

Känns märkligt om det ska påverka köregenskaperna så mycket, det är inget annat som påverkar, typ påväxt på utsidan skrovet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...