Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
Elpadino

Ultra Glozz

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har läst lite här om olika polermedel och vax, många tycker att Ultra Glozz är lättjobbat och effektivt, jag har själv använt det ett par år men upplever det inte som särskilt lättjobbat, men jag kanske gör fel...

Jag har biltemas polermaskin med två huvuden, jag lägger på medlet med skumgummirondeller och polerar in det. Jag byter sen till bomullshättorna och försöker polera bort överskottet, det är nu det blir fel, det blir rester kvar som liksom fastnar som jag sedan måste ta bort för hand med trasa, nästa som ingnodd lera...

Det bästa som jag upplever det är att lägga på med skumgummi och sedan ta bort det för hand med microfiber, men det känns som jag inte får till rätt finish då...

Hur gör ni som tycker att Ultra Glozz är lättanvänt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Har samma problem med andra medel. Följer gärna tråden för att se hur man ska bli av med problemet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

För mycket medel på. Använd annars en blomspruta med vatten och duscha skrovet innan ni lägger på sparsamt med vax eller polishmedel. Låt sedan torka ordentligt innan ni kör av det med maskinen.

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har kört med Ultra Glozz de sista sista 6 åren.

Jag är så dum att jag brukar följa de råd som står på burken.

Duttar lite Ultraglozz på lamullshättan och körde över båten, som rengöring första gången. Torkade bort det lilla överflöd som blev med en trasa.

I andra omgången stryker jag på UltraGlozz på en del av båten. Stod inne i en tempererad lokal, så jag la på UltraGlozz på ena båthalvan med en trasselsudd och när jag va klar med det så hade det torkat tillräckligt i fören, så att jag kunde polera med en något vågig skumgummirondell.

Sen torkade jag över skrovet med en duk av mickrofiber - överblivet från den satsen Abralon jag först kört över båten med.

Står man ute i brännande solsken får man anpassa arbetstiden till lämplig tidpunkt. Det gårju inte att polera i brännande solsken. Möjligtvis kan man tillgripa pseudonyms metod. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Generellt så poleras och vaxas det när det är för kallt ute. Medlen behöver en viss värme för att de ska gå bra att jobba med.

Skulle det mot all förmodan vara för varmt kan man med fördel använda en blomspruta och vattna lite extra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det brukar finns 3 problem som ställer till det om ni upplever att det kladdar.

Det första är som sagts innan för mycket medel, ni ska lägga små duttar, man vill bara ha en hinna och den kan vara svår att se på en vit båt.

Nästa är att båten inte är ren, plastbåtar med oxid är svårtvättade eftersom det finns mycket små porer som kan binda skit. Högtryck rekommenderas och ordentlig tvätt. Polera båten med lämplig polering innan ni vaxar om båten har oxid.

Det finns medel som kräver lång torktid, försöker man torka av det innan kommer det bara smetas ut. Nu är vax oftast rätt snabbtorkat men det finns andra typer av medel som kräver minst 2 timmars torktid i +20. Speciellt det proffsen använder som lackförsegling. Tänk på att följa anvisningar för temperatur och fuska inte med det.

Här kommer mitt bonustips till oss som hatar att tvätta smutsränder efter vintern som sitter utav satan.

Ta upp båten medans det fortfarande finns varma dagar, personligen brukar jag ta upp i september och tvättar först båtens skrov ordentligt. Sen tar jag flytande hårdvax, vattenbaserat. Lägger på medlet och ställer in båten i huset. På våren tar jag en svamp och och tvättar av medlet, Sen är det bara att sjösätta.

Skiten lägger sig på hinnan av vax utan att nå plasten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter att ha provat dom flesta vaxer gillar jag autoglyms produkter bäst, dock vet jag inte vilka medel som går att köpa som privatperson eftersom jag har förmånen att kunna komma över det mesta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...