Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
Ruskpricken

Storskotet på Fingal

Rekommendera Poster

Hallåj....

Supernils efterfrågade hur storskotet å bommen ser ut på min Fingal. Tyvärr funkar det inte att skicka email via MG så jag skriver detta.

Först. Nä, jag har ingen bild annat än den i min alias.

På akterkant sittbrunssargen ligger en böjd skena tvärst över hela vägen. På den löper en travare.

Storbommen är bokstavligt talat en planka på högkant å slutar så att skotet visar lodrät rakt ner mot skenan. Bommen lyfter alltså inte så länge jag har den inom ändlägena på skenan.

Storseglet har ganska stor akterrunda. Går inte hela vägen ut på bomen, stannar ca ½ meter från bomnocken.

Seglet är skuret nästan som på en katamaran med lattor å tryckupptagande fästen för dem.

Lösfotat, det beter sig lite annorlunda då.

Brukar lägga resten av storskotet på akterdäck om det inte går sjö så det kan ramla i spat. Annars ligger det på den aktre tvärtoften.

Vi har haft snack om att en del tycker det är jobbigt med skotet bakom sig, själv tycker jag det är förträffligt. Det går alldeles utmärkt att se på seglet samtidigt som man med en hand drar i skotet el slackar å med den andra håller rorkulten. Å jag slipper rephärvan under fötterna å slipper "knäkrossarbalken" som alltid är i vägen dessutom.

För övrigt kör jag oftast med en liten genua som är högt skuren å med nästan ingen akterrunda, mer en fock än en genua å den kombination gör båten perfekt balanserad, inget överlapp alltså att prata om. Så det är lätt att slå när man segla solo. Å jag har rätt bra sikt framåt lä under seglet.

Brukar förbereda genua skotet på nästa vinsch, på lovart, å sedan i slaget har jag rorkulten mellan knäna å tar snabbt hem genuaskotet mitt i vändningen lite för hårt. Då kan jag styra så det inte blir en "päronsväng" å på nya kursen slackar jag sedan ut skotet till rätt läge. På detta viset slipper jag dra å slita å kämpa. Men man får vara snabb å inget trassel med linor. Dem lägger jag upp i bukter/åttor  så de kan löpa ut utan kinkar.

En annan "finess" att jag har dirken from bomnocken till masttoppen å ner till en knap. Den är så pass slack så bomen hänger rätt under segel å linan med lite slack. När jag skall "dirka upp" så tar jag  ara tag i linan å lindar  två varv runt knapen så kommer bommen upp så  skallen klarar sig. Det blir inte trä mot trä. :)

Har en kort stropp i bomnocken med en liten karbinhake å den krokar jag i akterstaget. Så är bommen fixerad för nedtagning av segel.

Hoppas du är nöjd med svaret Supernils.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är anledningen till det korta seglet?

Varför fyller man inte hela bommen med storsegel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja...de vette Gudarna. Fråga förförra ägaren, en kappseglare nånstans i Näsbyparkområdet. Före det å första ägaren var en tandläkare som skänkte båten till denna kappseglare. Ägeren efter har bara lackat bommen å sedan har jag köpt det.

Men en gissning är att han ville ha just en sådan segel jag surrar om. Samt kanske även att pga skenan så lyfter inte bommen så länge den inte tillåts gå utanför skenans änden så att säga. En stor fördel.

Originalbommen är mycket kortare alltså. Å fylla upp hela bommen skulle förmodligen påverka  balansen betydligt samt jag skulle få problem med att kunna slå, akterrundan tar redan nu i duktigt i akterstaget. Lösningen med en pinne i masttoppen hämtat från katamaraner är ingen bra lösning.

Å trimmet på lösfotat stor blir faktiskt lite annorlunda. Det lilla man nu trimmar på en stum masthead rigg.  Kan krumma masttoppen om jag spänner akterstaget, det är allt,  lite planare i hård bidevind. Kombinationen med den "utskurna" genuan är perfekt.

En bieffekt är att med en presenning på bommen täcker jag hela sittbrunnen å har torrt. Fast det är nog inte anledningen.

Håller annars på med ny septitank å pumpar å "ny" toa mm. Offrat en garderob i förpiken för bättre plast. En koj där får bli stuv. Sen efter sjösättning får jag ev testa en ny rulle. Annars har jag min Smart-Roller.

Nån som har gamla avlastare av den enkla klämma modellen att sälja för en spotstyver? Tänker dra ner reven till sittbrunnen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sorry, jag använder själv mina gamla OH-avlastare av medeltida modell, tycker de funkar utmärkt. Finns likadana på Blocket för någon hundring, sök i "Båtdelar..." på "Avlastare" så dyker de upp. Men till rev funkar ju skotråttor utmärkt vågar jag påstå annars; du får en ny och bra för ett par hundra kronor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...