SundWall 0 Postad 17 April , 2016 (redigerade) Hej, Vi håller på att kolla på den båt som passar oss allra bäst med nuvarande familjeförhållanden och hör och häpna men det är en Bayliner 3258. Anledningarna är många men vi har under flera år velat ha en sådan trots att vi haft både modernare och större. Men vi finner den verkligen optimalt planerad och med härliga sjöegenskaper. Så nu till min fråga... För oss är det oavkortat bland det viktigaste att motorerna fungerar smärtfritt. Med en båt och motorer som är 15 år gamla är det såklart en utopi. Vi kommer därför satsa på att köpa en 3258a för att sedan byta ut båda motorerna. Budget 4-500tkr för båten och troligen minst lika mkt för motorerna. Eller budgeterar vi på tok för mkt/litet här för motorerna och hade ni gjort liknande eller kört tills motorerna rasar alt börjar kosta ordentliga pengar i reparationer osv? De motorer som oftast sitter i båten är Mercruiser V8or (dubbla alltså) på antingen 5,7 eller 7,4liters. Jag sneglar på att ersätta dem med d3-170 från volvo penta. Tar som sagt väldigt gärna emot alla möjliga tankar om just detta. OBS, förstår att flera ställer sig helt frågande till val av båt men smaken är som baken och även om man kan få en fin windy/princess/fairline för miljonen är det ändå just denna bayliner vi vill ha Med vänlig hälsning, Martin Redigerad 17 April , 2016 av SundWall Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SundWall 0 Postad 17 April , 2016 Ja nej nej, jag räknar helt med att vi inte får pengarna tillbaka alls utan detta är en investering vi gör på en båt som vi avser att ha i 7-10år framåt medan barnen växer upp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 17 April , 2016 Så länge du inte räknar med att på något sätt få pengarna tillbaka så är det väll bara att åka. Jag hade inte gjort det! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SundWall 0 Postad 17 April , 2016 Våra senaste båtar de senaste fem åren var monterey 290 och sedan fairline 34 targa. La lätt ner 200tkr på motorrenoveringar under de fem åren så då känns det nästan som att matematiken ändå blir densamma menar jag, för en sådan som mig som tyvärr inte kan någonting själv... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mrlavin 45 Postad 17 April , 2016 Väldigt fin båt och bra planlösning till oslagbart pris. En Princess kostar det dubbla och då oftast med 20 år gammal originalmotor. Hemsk cherryinredning brukar det vara dessutom. Har du RÅD så är det väl bara att köra, så blir det som du vill ha det. Sätt i så stora motorer du har råd med. Tänk på att servicekostnad blir det ju ändå, axlar är bättre än drev, haverier kan inträffa även med ny motor men då har man kanske oftast garanti. Att räkna hem det ekonomiska är bara att glömma enligt mig... Men jag kan å andra sidan meka en del själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 17 April , 2016 Säger samma som ovan Du får aldrig igen pengarna för motorbytet. Det höjer inte värdet på båten med mycket Om du ändå är redo att kasta "pengar i sjön" så lägg pengarna på bättre motorer än Penta D3 Din båt är mer driftsäker med de gamla V8.orna är med nya D3 enligt mig Ett par Yanmar hade gjort sig fint Härliga sjöegenskaper hittar du tyvärr inte hos 3258.an Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SundWall 0 Postad 17 April , 2016 Tack för era svar, mkt intressant. Som sagt smaken är som baken, men det vi kört av 3258an (vilken är i ganska tuffa ytterskärsförhållanden) har imponerat på oss iaf Jag blev däremot lite nyfiken när du skrev att nuvarande v8or skulle vara mer driftsäkra, hur menar du då? Förlåt, men är som sagt riktigt dålig när det gäller motorer Och är Yanmar bättre än volvo penta menar du? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 17 April , 2016 Tack för era svar, mkt intressant. Som sagt smaken är som baken, men det vi kört av 3258an (vilken är i ganska tuffa ytterskärsförhållanden) har imponerat på oss iaf Jag blev däremot lite nyfiken när du skrev att nuvarande v8or skulle vara mer driftsäkra, hur menar du då? Förlåt, men är som sagt riktigt dålig när det gäller motorer Och är Yanmar bättre än volvo penta menar du? Googla lite ang Pentas D3 och du hittar massor av skräckexempel. De som säljs nya är bättre men fortfarande en hel del strul med dom. Motorerna har inte ens vattenkyld turbo utan där sitter en "bilturbo" som ej är byggd för att ligga på samma varvtal. Trevlig motor så länge den funkar... Penta är också riktigt usla mot sina kunder och tar väldigt dåligt ansvar för fel på deras produkter Så välj annat märke. Yanmar gör väldigt bra motorer och är ett välkänt märke. Finns ju en hel del andra också som tex, Hyundai, Mercruiser/Cummins mfl 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 17 April , 2016 Före köpet kollar du skicket på motorerna. Är de i bra skick finns det ingen anledning att byta bara för att de har en viss ålder. Ålder och skick har mycket lite med varandra att göra. En ett år gammal motor kan vara helt förstörd pga misskötsel och en 50 år gammal motor kan vara i ett utmärkt driftsäkert skick. Är motorerna dåliga så betalar du mycket mindre för båten och så byter du det som är dåligt. Tex genom att köpa longblock eller hela drivlinor beroende på vad som behövs. Du kommer aldrig kunna räkna hem byte till diesel vare sig på driftekonomi eller andrahandsvärde. Håll ner kostnaderna i stället. Men utan att fuska... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 18 April , 2016 Vill man ha problemfritt är det äldre renoverade dieslar som gäller - analoga Volvodieslar, fram till KAD42, finns ju fler tillverkare, sen började det komma elektronik. Då finns det inte så mycket som går sönder. En bensinmotor stökar alltid mer än vad en diesel gör eftersom dieslarna är mindre känsliga för fukt. Vet ni vad ni vill ha för typ av motor i båten så är det väl bara att vänta till rätt dyker upp. Mig veteligen så såldes bayliner båtarna med V8or eller Hino dieslar. Dom senare funkar fin fint om man underhåller och kör dom rätt - finns ingen anledning att byta ut sådana om dom fungerar. En rejäl överhalning så dom mår bra så har ni säkert många 1000 timmar innan som lägger av. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Axelvevaxel 15 Postad 18 April , 2016 (redigerade) Mitt förslag är att renovera befintliga motorer, mycket billigare. Sen drar bensinare mer soppa visligen men efter 10 år så har du troligen inte kommit upp i dessa siffror motsvarande vad nya Dieslar kostar i soppa till bensin V8 ändå. Bättre och smidigare. Redigerad 18 April , 2016 av Axelvevaxel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 19 April , 2016 Om du ska byta ut nuvarande bensinare mot något som inte går att koppla till de nuvarande dreven utan tänker dig en helt ny installation så är min tanke följande: En D3, som enligt min uppfattning har en väldigt trevlig gång, bör nog inte vara på mycket under 200 hästar för att kännas lika avslappnad som en runt 260-hästars 5,7. Men om vi antar att det räcker med D3-170 så kostar en sådan, ink drev, cirka 300000 plus motorbädd och så själva installationen. Det blir 600000 totalt + arbete och runtikringprylar. Och både arbete och extradelar blir ganska mycket pengar då det är dubbelt av allt. Låt oss anta 75000 per motor dvs 150000 till, totalt 750000. Överväg i stället att konvertera till en D6 i enkelmontage. Två D3 väger 670 kilo plus drev x 2. En D6 väger 721 plus ett drev. Där sparar du vikt. En D6-330 bör iofs räcka för att matcha dubbla D3 men då du vill ha kompressorn får det bli en D6-370. Den kostar strax över 600000. Installationen inklusive plastarbeten på akterspegel, säg 100000 och du landar på 700000, dvs 50000 under dubbla D3. För mindre pengar får du alltså en motor som garanterat kommer att gå 5000 timmar, det håller de för i taxibruk. D3 är inte ens godkänd för kommersiellt nyttjande. Den kommer dessutom att ge dig bra mycket högre prestanda än dubbla D3 och den kommer att vara billigare att underhålla eftersom det bara är en av allt och inte två. Förbrukningen kommer också att vara lägre, totalt sett. Får den plats? Höjden är inget problem, D6 är bara 30 mm högre än D3 och då det är enkelmontage kommer den att hamna längre ner. Frågan är väl längden, D6 är 35 centimeter längre än D3. Totalt sett får du ett betydligt luftigare maskinrum (och då mera stuvutrymmen). Sett ur en tillförlitlighetsvinkel tror jag att en D6 är minst lika säker som dubbla D3. Sedan är det mulligt och smidigt med två maskiner men du får ju med råge pengar över till en redig bogpropeller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petter_b 49 Postad 19 April , 2016 Om man nu ska köpa ny(a) maskin(er). Varför köpa VP? Det verkar finnas betydligt mer prisvärda alternativ. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser