Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
zumpen

Hur få mörkare trä i båten..?

Rekommendera Poster

Hej jag har nu slipat ner trät i båten och börjat fernissa. det blir såååå snyggt men jag är lite sugen på att få allt en nyans mörkare än vad det är nu.. finns det möjlighet att göra det efter jag fernissat, tex köpa en mörkare fernissa o lägga på den jag nu lagt på?

post-9385-1394234380,7104_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

typiskt =( så det finns inget allternativ i en mörkare fenissa? ska ju ändå måla allt 2-3 ggr hade jag tänkt.. eller blir det mörkare för varge lager?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du KAN - men inget som rekommenderas - blanda bets i fernissan, men det finns en risk att det ser ut som f-n och du får skrapa bort allt och börja om från början igen. Jag rekommenderar också bets efterföljt av fernissa, men jag skulle satsa på fler lager än tre om du skrapat bort all gammal lack, minst fem lager, fyra blankt och sista lagret sidenmatt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Det är inte för sent att betsa nu. Mattslipa ytan och lägg så många lager bets du önskar. Jag brukar använda mig av en svamp och skydda händerna med diskhanskar. Det kräver noggranhet för att inte ytan ska se flammig ut. Blir det trots allt flammigt är det bara att betsa med lite bets i svampen och arbeta ut den mörka betskanten. Sedan är det till att fernissa ett par lager. Lycka till /Wille Ps. Blanda absolut INTE bets i fernissan! Då blir det en täckande målarfärg i stället - och det är verkliggen inte vad man önskar sig! Ds.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej igen varför skall det sista lagret fernissa vara sidenmatt och dom första blanka?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad du än gör så lägg inte på bets på en några dagar gammal förnissad yta. Förnissan reser sig garanterat, och allt blir förstört, bara att börja om med renslipning.

Dock om du använt 2-komp. förnissa så funkar det.

Varför vill du ha mörkare, visst det är snyggt men blir väldigt murrit inne i ruffen.

Anl. till att anv matt är att inredning blir snyggare med matt yta, titta på en möbel tex bokhylla hur ofta ser du en blank sådan. man börjar med blank förnissa för att få lite djup och jämnhet på ytan för att sedan lägga det matta lagret.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för det svaret =) jag misstänkte att det var för syns skull och själklart ska det vara snyggt =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man vill ha en sidenmatt yta och kör med matt lack rakt igenom blir fernissan lite grumlig vilket inte är så snyggt. Snyggare blir då att köra med blank fernissa först. Vill man ha blankt slutresultat kör man naturligtvis alla lager med blank fernissa, men en blank yta kräver mer av den som gör jobbet samt att repor och märken syns lättare.
Men det är ju en smaksak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hävdar absolut att man kan lägga lite bets direkt i fernissan testa sedan på nåt ofarligt ställe eller helst en plankbit i samma material och blanda till önskad nyans och kör!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lessen att säga emot men att blanda bets i lacken är fyfy. Gör det inte det blir inte bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

är nyfiken på hur det blir med matt fernissa.. tycker att det är snyggt med blankt men det skulle ju kunna va snyggt med matt med... ingen som har en bild på sin inredning med matt fernissa? maila gärna z75@hotmail.com isåfall =)

 

tack på förhand Nicklas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. det går fint att blanda något i lacken/fernissan men man bör kanske inte ta bets då betsen och fernissan inte innehåller komponenter som passar ihop tex. lösningsmedel. använd helllre brytningsfärg tex. oxidrött som ger en mörkare och rödare ton. lite i taget och hellre flera strykningar. Prova alltid på en provbit först. De sista strykningarna skall vara utan färg.

2. sidenmatt lack är ur underhållssynpunkt inte bra. suger åt sig fukt och svårt att hålla rent. En lack som är ren och putsad med blankt puts/möbelpolish/rengöringsmedel behöver (nästan) aldrig göras om inne i en båt. Först när lacken blir smutsig/repig och suger åt sig fukt börjar problemmen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har sidenmatt fernissa i båten, inga problem att hålla ren.
Ska försöka fixa någon bra bild på det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill nog påstå att 99% av alla nya båtar har matt, sidenmatt yta i all inredning. Jag tror inte jag sett någon med helblank yta de senaste åren.

Att den skulle suga fukt var har du fått det ifrån ???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det funkar säkert men det funkar sämre för matt färg/lack suger åt sig mer fukt än blank och är svårare att hålla rent.

1. vi målar köksväggar/Tak å badrum blanka men sovrumstak matta. varför? lättare att hålla rent samt skyddar bättre mot tak

2. när såg du en mattlackerad bil senast? varför? grogrund för smuts och rost

gör som ni vill men sidenmatt lack bör stanna inomhus i hus och lägenheter

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

oj bättre mot fukt skulle det vara på slutet avpunkt 1. (inte tak)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du vill jämföra med något bör du nog prata om vilken glanslek en viss färg/lack har.

Och ska du försöka jämföra med inomhusfärger för väggmålning så har du om du tar de mest kända fabrikaten en glanslek som normalt rör sig mellan 7 och 20 (20 är ganska blankt i väggfärgs sammanhang). I extrem våtrumsfärg har du möjligen en glanslek på 50 mer finns inte.

Detta tycker du är blankt enligt ditt inlägg men du borde då veta att blank båtfernissa brukar ha en glanslek på mellan 80-90 och en sidenmatt båtfernissa brukar ligga på 45-60 beroende på fabrikat. Dvs så är en sidenmatt båtfernissa blankare än dina väggar du har hemma såvida du inte målar med servalack på väggarna.

Fortfarande så är de flesta nya båtar fernissade med sidenmatt fernissa. Och om trådskaparen vill jämföra så kan han bara gå ner på i stort sett vilken ny båt som helst och titta så ser han hur det kommer att bli. Och den fernissan klarar sig alldeles ypperligt.

Förstår inte varför man skulle behöva ha högblankt för att kunna hålla rent, det är ju ytterst sällan man ser möbler med högblank yta utan de brukar också vara ca 60 eller mindre i blanklek och vad är skillnaden på möbler hemma eller i en båt.

Per

 

 



Senast ändrad av oceanis | 02 december 2008 | 23:20



Senast ändrad av oceanis | 02 december 2008 | 23:20



Senast ändrad av oceanis | 02 december 2008 | 23:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara instämma med ovanstående och lägga till att sprutlackade köksluckor från stora tillverkare håller en glans omkring 35-40 cykler. Har aldrig hört om någon som upplever detta som problem att hålla rent. En sidenmatt fernissa håller ungefär samma glans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm, hittade en dålig bild.
Luckorna är ganska nylackade med matt fernissa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

okej. problemet med sidenmatt lack får anses löst. Om nu sidenmatt lack har ett glansvärde någonstans mellan 35-60 så är det inga problem. Visste inte att den var så blank. Den nya frågan är då snarare hur man kan kalla en lack/färg/fernissa med så högt glansvärde för sidenmatt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...