Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024
Joooooonas

El i båt

Rekommendera Poster

Hej. Har en Uttern 4700 styrpulpet med en Evinrude 40hk -88 E40ELCCS. Som jag ska dra el i.

Hittar dock ingen generator utan motorn har nog en likriktare.

Ett startbatteri och ett förbrukare batteri. Tänkte använda ett skiljerelä från BT. Hur ska jag gå tillväga? Hur ser elschema ut?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte du behöver plusplint. Lägg förbrukarna via en panel med brytare och säkringar på plussidan istället.

Någon form av laddning vore fint också. Solpanel kan rekommenderas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du inget behov av att koppla in fler förbrukare som inte kan sitta via elpanel så kan du låta elpanelen vara plint. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De där motorerna har en enkel "generator" det finns under svänghjulet minst två spolar, den ena är till tändningen och den andra för laddning och litet förbrukning. I svänghjulet är det ingjutna magneter, och då dessa roterar över spolarna blir det litet spänning och ström som passerar en likriktare och nån slags spänningsreglering innan det komer ut någonstans, det brukar finnas några kablar att ansluta till batteriet i kabelhärvan, brukar vara samma kablar som försörjer solenoid och startmotor, men det kan se olika ut på olika motorer.

Sedan håller jag med ovanstående, anslut direkt till elpanel, gör elsystemet så enkelt som möjligt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...