Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025
superteddan

Strömlös Yamaha 4-takt

Rekommendera Poster

Hej. Har en Yamaha F90 -04 (samma som F80/100), som precis importerats från USA. Har något mysko fel - har matningsspänning fram till alla reläer etc, men det händer ingenting, vare sig start eller trim/tilt går - inte ens via tiltknappen på själva maskinen. Har reglage och allt inkopplat, säkringar är hela. Den har ju skeppats, kan något ha fått sig en smäll? Förslag, någon?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej hade ett liknande fel förut vet ej om jag hade matarspänning dock , men troligtvis hade jag det. kolla minuskabeln på batteriet noga den har en tendens att svartna igen helt och man kan i bland få skala av en bit av isoleringen för att se ordentligt, och du kanske får klippa en bit av kopparn för att få fram O-oxiderad kabel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha. Då fungerar helt plötsligt alltihop - hade i/ur säkringarna (som jag haft en gång tidgare), och helt plötsligt funkar det. Hoppas inte symptomet kommer tillbaks ute på sjön....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har råkat ut för samma problem. Jag har en F100 från år 2000.

2 gånger har samma problem dykt upp. Starmotor och tilt har inte fungerat. Andra gången det uppträdde var under färd. Motorn fortsatte att gå, men varvmätaren stanade på höga varv. Jag pillrade runt, och undersökte och plötsligt så fungerar allt igen. Det är 1 år sedan det hände förra gången och nu igår igen. Jag misstänker reglaget på något sätt. Det skulle vara intressant att höra om du lokaliserat ditt problem då det för mig beter sig på samma sätt. Lite otrevligt att inte kunna lita på att få igång motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag analyserade batterikablarna, och jag tror att det var dålig kontakt på den ena, smalare, lite kantiga, svarta - kabeln. Jag tror att det var det som var problemet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...