SundWall 0 Postad 16 April , 2016 En båt som drar 4l distansen, hur många l drar den i timmen? Visst är det 5,4x4 eller tänker jag fel nu? Med vänlig hälsning, Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Parca22 11 Postad 16 April , 2016 Det saknas en del faktorer i din kalkyl. Jämför: En bil som drar 1 liter bensin per mil, hur nycket drar den på en timme? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 477 Postad 16 April , 2016 Öööh, det beror ju på hur fort båten går när den förbrukar 4 liter per distansminut.. Om båten går i 30 knop kommer båten att förflyttas 30 distansminuter på en timme. Då kommer förbrukningen att bli 120 l/timme. Om båten går i 4 knop kommer båten att förflytta sig 4 distansminuter på en timme. Då kommer förbrukningen att bli 16 l/timme. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruskpricken 214 Postad 16 April , 2016 Dessutom precis som med bilen så drar det mera soppa vid högre fart. (deplacementbåtar) så de där 120 lit/timme i Mackey´s exempel blir ännu mera. Tyvärr. Det är lite tokigt att man ibland begränsar farten för motorbåtar till säg 5 knop för att inte svall skall erodera ständerna. Å då kan en planande båt dra mer soppa å dra upp högre svall med helt motsatt verkan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SundWall 0 Postad 16 April , 2016 Ok, hmm, kanske var mer avancerat än jag först tänkte mig. Sitter och spanar in Göta kanal, från Stockholm. Innan jag kliver på kanalen är det ju ett antal nm. Säg 50nm i 24knop (vet att det inte stämmer riktigt men för att förenkla allt nu) 50nm x20kr per liter på sjön x 4l/nm ger 4000kr i soppakostnad Göta kanal är 92, säg 100nm för att räkna enkelt. Det blir ju 8000kr. (100nm x 4l/nm x 20kr soppakostnad) Och så tillbaka. Så minst alltså 4+8+8+4 = 24 000kr. Är det rätt tänkt att alltså budgetera för minst 24000kr i soppakostnad? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SundWall 0 Postad 16 April , 2016 Oxh då är det 5knop i kanalen max menar jag men det skiljer nog inte mkt i förbrukning/distans Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 477 Postad 16 April , 2016 Jo vist skiljer förbrukning per distansminut väldigt mycket beroende på vilken fart du håller, olika för olika båtar. Innan du kan räkna ut hur mycket soppa du kommer att förbruka ner till Göteborg måste du ta reda på hur mycket soppa båten drar i olika farter. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SundWall 0 Postad 16 April , 2016 Den drar 3l i 7k op och 3,75 i 24, det är tycärr det enda jag har hittills. Det är alltså en båt vi funderar på att köpa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 910 Postad 16 April , 2016 Ok, hmm, kanske var mer avancerat än jag först tänkte mig. Sitter och spanar in Göta kanal, från Stockholm. Innan jag kliver på kanalen är det ju ett antal nm. Säg 50nm i 24knop (vet att det inte stämmer riktigt men för att förenkla allt nu) 50nm x20kr per liter på sjön x 4l/nm ger 4000kr i soppakostnad Göta kanal är 92, säg 100nm för att räkna enkelt. Det blir ju 8000kr. (100nm x 4l/nm x 20kr soppakostnad) Och så tillbaka. Så minst alltså 4+8+8+4 = 24 000kr. Är det rätt tänkt att alltså budgetera för minst 24000kr i soppakostnad? Stockholm - Mem är drygt 100 nm Mem - Sjötorp är knappt 100 nm 32 000 kr är nog en korrektare bränslebudget för dig. PS Har du släppt segelbåtsplanerna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 16 April , 2016 (redigerade) Ok, hmm, kanske var mer avancerat än jag först tänkte mig. Sitter och spanar in Göta kanal, från Stockholm. Innan jag kliver på kanalen är det ju ett antal nm. Säg 50nm i 24knop (vet att det inte stämmer riktigt men för att förenkla allt nu) 50nm x20kr per liter på sjön x 4l/nm ger 4000kr i soppakostnad Göta kanal är 92, säg 100nm för att räkna enkelt. Det blir ju 8000kr. (100nm x 4l/nm x 20kr soppakostnad) Och så tillbaka. Så minst alltså 4+8+8+4 = 24 000kr. Är det rätt tänkt att alltså budgetera för minst 24000kr i soppakostnad? Stockholm - Mem är drygt 100 nmMem - Sjötorp är knappt 100 nm 32 000 kr är nog en korrektare bränslebudget för dig. PS Har du släppt segelbåtsplanerna? 100+100=200. 200x4=800. 800x20=16000kr X 2 så visst 32000kr.Om nu soppan kostar 20kr/l. Här i Göteborg kostar den 12,90kr/l på björlanda kiles sjötapp Redigerad 16 April , 2016 av Ivan65 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 17 April , 2016 Den drar sannolikt lite mindre i 5 knop än i sju. 20 kr/l har jag aldrig betalat ens på sjömack med dyrt läge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 17 April , 2016 Gissar att det är en drevbåt med dubbla veåttor. Ska du puttra i fem knop hela dagarna kan du ju köra på en motor och ta upp det andra drevet i beachläge. Motortypen har ju den egenheten att den behöver en hel del soppa bara för att dra runt sig själv på tomgång, dumt att veva runt två motorer i onödan då. Du borde kunna balansera den vridande effekten delvis mha trimplanen. Men den kanske har servo så det är inget problem? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 17 April , 2016 Drar den 3 i sju kanske du kan komma ner till 1,5 på en motor i fem – en ruggigt stor besparing. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 17 April , 2016 Kan nog vara bra om du skriver vad det är för båt och vad för motorer som sitter i Info om förbrukning från säljaren kan många gångs skilja väldigt mycket från verkligheten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SundWall 0 Postad 17 April , 2016 Tack för all input, har under 20 år aldrig riktigt tänk på soppaförbrukningen på mina båtar, är så många andra kostnader som ändå ligger långt över (är sjukt dålig på att meka så har alltid lämnat in båten på hösten i vattnet och hämtat den på våren). Men OJ vad jag skulle vilja lära mig någon gång dock. Ovan var bara lite tankar inför att göra en götakanaltripp när jag kollade i gardins iphoneapp och då slog set mig att satan.... Det är en del pengar som läggs på soppan ändå....... Ska göra ett nytt inlägg nu i rätt forum då vi tittar på att köpa båt men byta ut motorerna... Trevlig kväll! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser