Gå till innehåll
onsdag 04 december 2024
benn57

problem md 6

Rekommendera Poster

har problem med min nyinköpta tur 80 med en md 6 kombi det började med svårigheter med att få i neutralläge och det lät som ett skrapande och var omöjligt att lägga till på ett säkert sätt  men nu går det inte att köra varken fram eller bak det går heller inte att få upp varvtal är det någon som vet vad detta kan vara ?    

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Rör sig propelleraxel inuti båten framåt resp. bakåt när du för växelspaken i läge för fram och back?

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter för mig som om något i reglaget har lossnat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Rör sig propelleraxel inuti båten framåt resp. bakåt när du för växelspaken i läge för fram och back?

Ingemar

propelleraxel snurrar jag har nog vridbar propeller reverseringsaxel fungerar fram och bak när jag flyttar reglaget så det är nog inget fel på reglaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är väl en installation enligt bilden?

Bilden f.ö. hopsaxad från sid 6 av 16 HÄR.
post-86835-0-79025900-1460890887_thumb.jpg


Den kombi-propellern sitter även på Albin O22 och därför finns det litet dokumentation hos AlbinMotor.
Dels en pdf-installationsanvisning och dels en pdf-reservdelsskiss (sid 22 av 27 och neråt).

MD6:an ger tydligen 10 hästar vid relativt höga varvtalet 2400 RPM och har därför en reduktionsväxel mellan vev- och propelleraxel.
Enligt beskrivningen i bilden ställes propellerbladens vinkel till noll vid neutralläge så den varken driver framåt eller bakåt. Gaspådraget skall då samtidigt vara strypt till tomgångsvarv. Men hur är det egentligen med propellerns rotation, snurrar den hela tiden eller stannar rotationen med spaken i neutralläge?

[bägge varianterna kan ju fungera, men utan stoppad rotation så måste motorn stängas av för att inte riskera trassel vid t.ex. hamnmanövrering bland ankarlinor etc. Kan nog klura ut detta själv men det är ju lättare att fråga. :-)]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är väl en installation enligt bilden?

 

Bilden f.ö. hopsaxad från sid 6 av 16 HÄR.

attachicon.gifmd6.kombi.jpg

 

Den kombi-propellern sitter även på Albin O22 och därför finns det litet dokumentation hos AlbinMotor.

Dels en pdf-installationsanvisning och dels en pdf-reservdelsskiss (sid 22 av 27 och neråt).

 

MD6:an ger tydligen 10 hästar vid relativt höga varvtalet 2400 RPM och har därför en reduktionsväxel mellan vev- och propelleraxel.

Enligt beskrivningen i bilden ställes propellerbladens vinkel till noll vid neutralläge så den varken driver framåt eller bakåt. Gaspådraget skall då samtidigt vara strypt till tomgångsvarv. Men hur är det egentligen med propellerns rotation, snurrar den hela tiden eller stannar rotationen med spaken i neutralläge?

[bägge varianterna kan ju fungera, men utan stoppad rotation så måste motorn stängas av för att inte riskera trassel vid t.ex. hamnmanövrering bland ankarlinor etc. Kan nog klura ut detta själv men det är ju lättare att fråga. :-)]

ja det stämmer 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag klurat ut att propellerns rotation INTE stannar i neutralläget?
(Om nu ingen frikoppling sker inuti reduktionsväxeln?)

Propelleraxeln verkar gå hela vägen fram till flänsskopplingen enligt skissen nedan. Flänsen i sin tur dras ihop med reduktionsväxelns motsvarande fläns.
I och med att allt roterar hela tiden - eftersom frikoppling saknas - så blir väl källan till det skrapande ljudet litet extra dunkelt.

Sanktanna (Ingemar) är veteran-båtmekaniker så...
Hjälp! Någon idé? (Tror alltså att du råkade missa att det är en "kombi" när du svarade ovan?)

post-86835-0-42708300-1460982863_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tanke, det kan inte vara så att regelagemekanismen i propellern som frusit sönder, så att den spärrar regelagehylsan, då kan inte heller varvet ökas.

 

Eller ny tanke, smörjningen av propellermekanismen kanske inte blivit utförd någon gång ( det finns en plugg som ersätts av en smörjnippel vid smörjning) bör pumpas in nytt fett vid torrsättning för att pressa ut vatten i propellern.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej.

Rör sig propelleraxel inuti båten framåt resp. bakåt när du för växelspaken i läge för fram och back?

Ingemar

propelleraxel snurrar jag har nog vridbar propeller reverseringsaxel fungerar fram och bak när jag flyttar reglaget så det är nog inget fel på reglaget

 

 

Rör sig hylsan fram å tillbaka när du rör spaken men bladen står stilla

gör dom det så kan hylsrör släppt I propellerhuset

 

rör sig inte Hylsrör så kan det vara manöverspaken som kärvar

eller att hylsa har släppt vid reglermekanism

 

ps har du inte någon Vega ägare I närheten dom kan veta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

@Pentax/Vegabjorn: Mycket bra funderingar!
Vid närmare eftertanke så är nog mekanismen rejält känslig för minsta friktion, och som som sagt kan eftersatt smörjning av propellerhuset eller annat kärva. Och kärvar mekanismen så fungerar inte heller gaspådraget via "kammen 17" ordentligt.
Egentligen kan jag nu tycka att det är litet märkligt att manövreringen kan ske med en spinkig vajer.
Albins tekniker måste nog ha klurat en hel för att balansera krafterna från propellerbladen!?

[själv hade jag f.ö. en snarlik mekanism av fabrikatet "Erion1" med en lång spak för manövrering. Där kände man tydligt kraften på propellerbladen när spakens låsning lossades för ändring av stigningsvinkel. (Haha, vred man inte till handtagets låsning ordentligt så kunde den överraskande slå full back vid normal framfart, blev ett jäkla oljud av kavitation/vattenbubblor. Och litet motstånd i den hela 60 cm långa kraftiga spaken för att knuffa fram den till rätt läge igen. Och då gällde det bara 6 hästar, inte 10-12 som här. Där var f.ö gaspådraget helt separat från stigvinkel-spaken.)
För eventuellt nyfikna på min Erion1 så finns en länk till bilder i
DETTA inlägg. Den hade smäckert nav på fiskebåtsvis men gick inte att "flöjla" för segling. (Läs med ordet "flöjla" att minska motståndet genom vattnet, att alltså tvångsinställa bladen för att bara presentera propellerbladens tunna kanter mot vattenströmmen. Begreppsmässigt inte att förväxla med t.ex. en vindflöjels frihet att själv ställa in sig.)]

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Hej.

Rör sig propelleraxel inuti båten framåt resp. bakåt när du för växelspaken i läge för fram och back?

Ingemar

propelleraxel snurrar jag har nog vridbar propeller reverseringsaxel fungerar fram och bak när jag flyttar reglaget så det är nog inget fel på reglaget

 

 

Rör sig hylsan fram å tillbaka när du rör spaken men bladen står stilla

gör dom det så kan hylsrör släppt I propellerhuset

 

rör sig inte Hylsrör så kan det vara manöverspaken som kärvar

eller att hylsa har släppt vid reglermekanism

 

ps har du inte någon Vega ägare I närheten dom kan veta

 

hej  och tack för svar  hylsan rör sig inte manöverspak fungerar  mvh benny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Hej.

Rör sig propelleraxel inuti båten framåt resp. bakåt när du för växelspaken i läge för fram och back?

Ingemar

propelleraxel snurrar jag har nog vridbar propeller reverseringsaxel fungerar fram och bak när jag flyttar reglaget så det är nog inget fel på reglaget

 

 

Rör sig hylsan fram å tillbaka när du rör spaken men bladen står stilla

gör dom det så kan hylsrör släppt I propellerhuset

 

rör sig inte Hylsrör så kan det vara manöverspaken som kärvar

eller att hylsa har släppt vid reglermekanism

 

ps har du inte någon Vega ägare I närheten dom kan veta

hylsrör rör sig inte    reglaget fungerar  mvh benny

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej och tack för svar  hylsan rör sig inte  mvh benny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tanke, det kan inte vara så att regelagemekanismen i propellern som frusit sönder, så att den spärrar regelagehylsan, då kan inte heller varvet ökas.

 

Eller ny tanke, smörjningen av propellermekanismen kanske inte blivit utförd någon gång ( det finns en plugg som ersätts av en smörjnippel vid smörjning) bör pumpas in nytt fett vid torrsättning för att pressa ut vatten i propellern.

 

 

 

Kalle

båten ligger i och den har fungerat så den är inte frusen smörjt har jag gjort i reverseringen men inte i propeller 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Det står ju i första inlägget att det är en combi så varför skulle jag missa det. Combin är direktdriven så att axeln snurrar hela tiden motorn går. Den har inte heller någon reduktion så vitt jag vet. När jag frågade om axeln rörde sig framåt resp. bakåt ville jag veta om felet låg inne i båten eller utanför. Nu är det i och för sig inte axeln som rör sig utan ett hylsrör utanpå propelleraxeln som alltså finns inuti och inte syns. Rör sig inte röret så har det hänt något i reverseringsenheten på motorn. Röret sitter fast med en mutter och två klämringar i främre änden och detta kan ha lossat. Om man lossar det bakre locket så ser man om det rör sig på rätt sätt där innanför. Det finns ett lager i framkant av den del som hylsröret sitter fast i som kan ha havererat. Det sitter även en låsring framför som kan ha lossat, dock inte så troligt.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det låter som att detta kan vara problemet kan man undersöka detta med båten i sjön/ benny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...