Gasto 0 Postad 15 April , 2016 Hejsan tänkte ge mig på byte av impeller på varan 18hk från 2008. Ett problem som dök upp är hur man dela växelarmen ( stålpinnen)). Se ut som 2 sprintar som låser ihop dom? Behöver dela den för få bort huset.någon som vet hur detta går till eller ha en guide till just denna motor? Tackar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jojjeblom 7 Postad 15 April , 2016 (redigerade) Du behöver knacka ur den ena (den nedre) sprinten för att kunna få ner växelhuset., gjorde samma procedur på min Tohatsu 25 hk förra året. Redigerad 15 April , 2016 av jojjeblom Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gasto 0 Postad 16 April , 2016 Ok toppen vad slog du ut den med? Sprinten gick sätta tillbaka eller behövde du byta ut den till en ny? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gasto 0 Postad 16 April , 2016 Föröskte slå ut den med en syl den rör sig inte ett skit. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 16 April , 2016 Nu skjuter jag från höften, men gissar att du har neutralen i nu för bytet. Kanske om du avlastar kopplingen och sprinten genom att lite lite lätt putta växelföraren åt back eller fram (utan att skifta) samtidigt som du försöker putta ut sprinten. Gissar att backe puttar neråt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 16 April , 2016 Föröskte slå ut den med en syl den rör sig inte ett skit. Det ser ut som om det är en rörsprint, om du slår på den med en syl så expanderar den bara. Du behöver ett dorn med rätt diameter och kanske lite värme också. se till att få ett bra mothåll när du slår på dornet, annars studsar det bara eller i värsta fall så kröker du något. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jojjeblom 7 Postad 16 April , 2016 Hmm har för mig jag använde en kass 2mm borr att knacka ur den nedre sprinten med. Som tidigare sagts, en syl bara expanderar sprinten och den låser fast sig bara hårdare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gasto 0 Postad 16 April , 2016 Kanon testa med en 2mm borr då. Kan man smörja in impellern med vasselin? Motorn är max körd 10 tim per år, köpte den 2008 har aldrig bytt impeller, tror den skulle hålla 5 år till minst. Men känner att de är tryggt att byta ändå Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 16 April , 2016 Vad vill du uppnå med vaselinet?/B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gasto 0 Postad 16 April , 2016 Att den hamnar i rätt läge glider in sig i början Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 986 Postad 16 April , 2016 Smörj med glycerin det är det som finns i dom små tuberna som följer med till vissa impellrar. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gasto 0 Postad 17 April , 2016 Gick nu. Enda felet man kan göra är väll att man vänder vingarna åt fel håll när man montera den nya. Än så länge ha det gått smidigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gasto 0 Postad 17 April , 2016 Ska man byta denna gummi hatten också? Är en spricka där som ni ser. Kolla reservdelar värken seasea eller hjermans har impeller till tohatsu, så kan ej köpa den i butik som det ser ut som. Inget annat man behöver byta när man har rivit ner den? Första gången ja byter impeller nämligen. Www.drev.se värka ha på nätet kör dom original delar ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 549 Postad 17 April , 2016 Om man vänder vingarna åt fel håll så kommer de vända sig rätt på en gång när man startar motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gasto 0 Postad 17 April , 2016 Aha ok då kan man Ej göra fel där. Kolla lite på Youtube klipp men ej just min motor värka ej finnas. Endel sätter först impellen i metall huset sedan ner med hela paketen i riggen, endel sättet den först på riggen sedan huset sist på.är det ej smidigare sätta den i huset först? Lättare få in vingarna på impellen om man montera in den i huset först? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 549 Postad 17 April , 2016 Jag tror det är mycket lättare att sätta impellern i huset först. Så gör jag på mitt drev. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gasto 0 Postad 17 April , 2016 Exakt.. Gick ut nu och testade på den gamle impellern. Satte den i axeln direkt för att sedan sätta dit huset vilket blev att ja klämde impellern så den blev halv mosad. Så det blir direkt på huset sedan på axeln Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gasto 0 Postad 20 April , 2016 Köpte impellern idag som skulle passa min motor. Men inte fan gå den på riktigt, jacket är lite mindre på denna nya, det står att den ska passa min motor. Märkligt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser