Gå till innehåll
måndag 10 mars 2025
Gasto

Byta impellern på tohatsu 18hk 4 takt hjälp mottages

Rekommendera Poster

Hejsan tänkte ge mig på byte av impeller på varan 18hk från 2008. Ett problem som dök upp är hur man dela växelarmen ( stålpinnen)). Se ut som 2 sprintar som låser ihop dom? Behöver dela den för få bort huset.någon som vet hur detta går till eller ha en guide till just denna motor? Tackar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du behöver knacka ur den ena (den nedre) sprinten för att kunna få ner växelhuset., gjorde samma procedur på min Tohatsu 25 hk förra året.

Redigerad av jojjeblom

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok toppen vad slog du ut den med? Sprinten gick sätta tillbaka eller behövde du byta ut den till en ny?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Föröskte slå ut den med en syl den rör sig inte ett skit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu skjuter jag från höften, men gissar att du har neutralen i nu för bytet. Kanske om du avlastar kopplingen och sprinten genom att lite lite lätt putta växelföraren åt back eller fram (utan att skifta) samtidigt som du försöker putta ut sprinten. Gissar att backe puttar neråt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Föröskte slå ut den med en syl den rör sig inte ett skit.

Det ser ut som om det är en rörsprint, om du slår på den med en syl så expanderar den bara. Du behöver ett dorn med rätt diameter och kanske lite värme också.

se till att få ett bra mothåll när du slår på dornet, annars studsar det bara eller i värsta fall så kröker du något.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm har för mig jag använde en kass 2mm borr att knacka ur den nedre sprinten med. Som tidigare sagts, en syl bara expanderar sprinten och den låser fast sig bara hårdare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanon testa med en 2mm borr då. Kan man smörja in impellern med vasselin? Motorn är max körd 10 tim per år, köpte den 2008 har aldrig bytt impeller, tror den skulle hålla 5 år till minst. Men känner att de är tryggt att byta ändå

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad vill du uppnå med vaselinet?

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att den hamnar i rätt läge glider in sig i början

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smörj med glycerin det är det som finns i dom små tuberna som följer med till vissa impellrar.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gick nu. Enda felet man kan göra är väll att man vänder vingarna åt fel håll när man montera den nya. Än så länge ha det gått smidigt.

post-108153-0-50178700-1460885242_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska man byta denna gummi hatten också? Är en spricka där som ni ser. Kolla reservdelar värken seasea eller hjermans har impeller till tohatsu, så kan ej köpa den i butik som det ser ut som. Inget annat man behöver byta när man har rivit ner den? Första gången ja byter impeller nämligen. Www.drev.se värka ha på nätet kör dom original delar ?

post-108153-0-02735600-1460885932_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man vänder vingarna åt fel håll så kommer de vända sig rätt på en gång när man startar motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha ok då kan man Ej göra fel där. Kolla lite på Youtube klipp men ej just min motor värka ej finnas. Endel sätter först impellen i metall huset sedan ner med hela paketen i riggen, endel sättet den först på riggen sedan huset sist på.är det ej smidigare sätta den i huset först? Lättare få in vingarna på impellen om man montera in den i huset först?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det är mycket lättare att sätta impellern i huset först. Så gör jag på mitt drev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt.. Gick ut nu och testade på den gamle impellern. Satte den i axeln direkt för att sedan sätta dit huset vilket blev att ja klämde impellern så den blev halv mosad. Så det blir direkt på huset sedan på axeln

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte impellern idag som skulle passa min motor. Men inte fan gå den på riktigt, jacket är lite mindre på denna nya, det står att den ska passa min motor. Märkligt

post-108153-0-73742100-1461167500_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...