Gå till innehåll
torsdag 19 december 2024
Peson80

Snurra på svänghjulet 50HK?!

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har fått en envirude 50 hk 1987 som hittegods. Det jag vet om motorn att det var tyska ungdomar som körde båten på grund för två somras sedan och hamnade i vattnet.! Dom hade bara lämnat båt, motor och båtvagn och dragit hem till tyskland när semestern var slut! Jag vet inte om motorn har varit under vattnet det ser fin ut för att ha varit i vattnet men men. Jag har börjat titta på den och startmotorns bakgavel där kolhållaren sitter var helt uppärgad. hade tur och fick tag i en ny för 300kr på tradera så nu funkar den :)   

Svänghjulet kunde man inte rubba till först i början, med lite kärlek med mycket olika oljor och med hylsa uppe på svänghjulet med hävstång + kofot som jag satte vid kuggarna som jag stödde mot lyftöglan. Försiktigt Försiktigt så började den röra på sig mer och mer, efter några timmar så kunde jag få den snurra ett helt varv.

Nu till min fråga hur lätt ska man kunna snurra svänghjulet med utan tändstift?? ska man kunna snurra den med handkraft?  Vill ju inte paja min startmotor när jag ska testa kompen. :rolleyes:

 

//Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan tändstift ska det gå lätt att snurra motorn, i stort sett inget motstånd.

 

 

 

Kalle

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okey! Kan man lägga upp en liten film sekvens? Tänkte visa när jag drar runt den med snöret

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad tror ni? Ska den fortsätta snurra efter repet har lossnat från svänghjulet?

Kan ni se den?
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Vad tror ni? Ska den fortsätta snurra efter repet har lossnat från svänghjulet?

Kan ni se den?

 

Ja på PC men inte på telefon...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förmodar att detta är utan stift, är det så tycker jag att det är trögt.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Vad tror ni? Ska den fortsätta snurra efter repet har lossnat från svänghjulet?

Kan ni se den?

Ja på PC men inte på telefon...
Så bra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förmodar att detta är utan stift, är det så tycker jag att det är trögt.

 

 

 

Kalle

Hej Kalle!

Jo det är med utan stift.

Här är ett till klipp när jag hade precis lyckats med att få runt motorn.

Men det blir nog så att jag får ta en titt på kolvarna tyvärr!

Eller ska jag testa först med startmotorn och se vad som händer?

trim.74550ADF-B6BC-4F3B-8603-3C4DE09D7937.MOV

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här såg min startmotor ut innan jag fick tag i en ny bakgavel på Tradera med kol och kolhållare!

post-108445-0-35201800-1460747835_thumb.jpeg

post-108445-0-15212800-1460748107_thumb.jpeg

post-108445-0-77461700-1460748928_thumb.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägg inte ut mer pengar på maskinen, nästan 30 år gammal, eventuellt varit i havet för två år sedan, utan att blivit omhänderagen förrän nu.

 

Eftersom du förmodligen fått båten kanske det finns utrymme för en maskin som inte är så gammal och som går att prova innan affär.

 

 

Tråkigt att svara så men jag är rädd att det är verkligheten/ Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Risken finns ju att det är rost i cylinderloppen. Eftersom du fått motorn rätt billigt så är det ingen större förlust att testa genom att köra igång den för att se om den fungerar

Om du är lite mer ambitiös så väntar du med att starta och skruvar sönder motorn och kollar om det räcker med att hona cylindrarna. Det går att göra med en skruvdragare och ett billigt honingsverktyg från te.x Biltema. Med motorn så långt nedskruvad så känns de naturligt att byta packningar, lager och kolvringar. Om utgifterna inte blir större än så kan jobbet vara lönt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era synpunkter!

Jag hade inte tänkt lägga några större pengar på den utan kanske göra som du sa Faderullan! Att titta lite närmre på den innan start. Ska plocka bort förgasarna å göra dom rena och sedan ta en titt vid topplocket hur det ser ut! Det lilla jag kunde se i tändningshålen så såg det rätt hyfsat ut. Men först måste jag bygga mig en bock med hjul å hänga upp motorn innan jag kan påbörja med pysslandet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller jag kommer nog testa med att hälla i motorolja i tändningshålen och sedan köra ett tag med startmotorn och se hur det går....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Nu har jag äntligen byggt mig en bock så nu kommer det mekas!

post-108445-0-92806200-1461358165_thumb.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu har jag börjar så smått. Tänkte göra rent förgasarna och det visade sig att den övre förgasaren kunde jag inte ens rubba på gas reglaget! Efter jag hade skruvat loss förgasaren kunde jag felsöka på varför den inte kunde röra sig.. Och det visade sig att pinnen som går igenom förgasaren till spjället eller vad det nu kallas har ärgat fast. Jag tog bort bläcket i förgasaren och sedan kunde jag försiktigt knacka pinnen fram och tillbaka å vrida och på med massor med w-40 tillslut så kunde jag få den att fungera fint igen :)

Sedan så tog jag bort koppen som sitter under förgasaren och det var duktigt med gammalt jox i kunde knappt få bort koppen då röret som går från förgasaren ner i koppen var helt igentäppt med ärgning. Men jag har lyckats få förgasaren ren och fin nu. Så nu är det bara göra rent den andra :)

En fråga ska det inte sitta något luftfilter i kåpan? (Första bilden)

post-108445-0-63201300-1461520101_thumb.jpeg

Redigerad av Peson80

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är den andra sista förgasare rengjord :-)

Som ni ser på bilden så var den lilla tappen ärgskadad som sitter under flottören.

Men jag tänker byta den OM jag får igång motorn!?!

Imorgon blir det sätta tillbaka förgasarna. :-)

post-108445-0-84899100-1461701817_thumb.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ju inte så illa ut om nu denna varit sänkt...

Nä jag tycker inte det häller och den har ju stått med utan kåpa i två år under bar himmel!!?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag även rengjort VRO. :-)

Membranen såg ut och vara hela och fina.

När jag skulle sätta ihop den så märkte jag att den bakre kåpans passform inte var så bra, lite konvex.

Inte undra på att några skruvhål öglor var spruckna. Kom på det att när jag pumpade upp bensin med blåsan så läckte det bensin ifrån just den skarven. Ägarna innan har nog skruvat alldeles för hårt....

Man kan se på bilden att jag har klippt till en tunn 0.25 packning som jag köpte från Mekonomen och lagt emellan delarna och hoppas det ska hjälpa!?!

post-108445-0-93054500-1461833928_thumb.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag plockat ihop den :-) Så imorgon är det den stora dagen att försöka få igång den.

Men mitt stora bekymmer är att jag har ingen tändnings nyckel..... Hur ska jag göra?

Jag vet att man kan ta startkablar till startmotorn men mer vet jag inte. Det måste väll vara ett läge i tändningen som är konstant ström?

Eller ska jag inte ha den stora röda kontakten kopplad till reglaget? Men då vet jag inte hur jag ska stanna motorn då det inte finns någon dödmansgrepp på motorn.

Jag kan skruva och dona men är KASS på el. Snälla hjälp mig hur jag ska göra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag börjar så smått. Tänkte göra rent förgasarna och det visade sig att den övre förgasaren kunde jag inte ens rubba på gas reglaget! Efter jag hade skruvat loss förgasaren kunde jag felsöka på varför den inte kunde röra sig.. Och det visade sig att pinnen som går igenom förgasaren till spjället eller vad det nu kallas har ärgat fast. Jag tog bort bläcket i förgasaren och sedan kunde jag försiktigt knacka pinnen fram och tillbaka å vrida och på med massor med w-40 tillslut så kunde jag få den att fungera fint igen :)

Sedan så tog jag bort koppen som sitter under förgasaren och det var duktigt med gammalt jox i kunde knappt få bort koppen då röret som går från förgasaren ner i koppen var helt igentäppt med ärgning. Men jag har lyckats få förgasaren ren och fin nu. Så nu är det bara göra rent den andra :)

En fråga ska det inte sitta något luftfilter i kåpan? (Första bilden)

Nej, det sitter iska inte sitta något luftfilter i kåpan. På sjön finns inga grusvägar som dammar  :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag plockat ihop den :-) Så imorgon är det den stora dagen att försöka få igång den.

Men mitt stora bekymmer är att jag har ingen tändnings nyckel..... Hur ska jag göra?

Jag vet att man kan ta startkablar till startmotorn men mer vet jag inte. Det måste väll vara ett läge i tändningen som är konstant ström?

Eller ska jag inte ha den stora röda kontakten kopplad till reglaget? Men då vet jag inte hur jag ska stanna motorn då det inte finns någon dödmansgrepp på motorn.

Jag kan skruva och dona men är KASS på el. Snälla hjälp mig hur jag ska göra

 

Du kan ansluta jordkabeln till en bra jordpunkt på motorn. Sedan kan du ansluta pluskabeln till startmotorn. Sedan tar du t.ex en 2.5 mm2 kabel från pluspolen på batteriet (eller om du klämmer fast den vid plusanslutningen till startmotorn) denna kabel kan du sedan använda som "startnyckel" genom att lägga denna kabel som då har plusspänning mot kontakten på solenoiden som då drar startmotor drevet upp mot startkransen och sätter fart på startmotorn. 

Om nu motorn startar kan du ta bort en av batterikablarna från batteriet så stannar motorn då den inte får ström mer.

OBS!  Om du har en växelströmssystem på din motor så är detta inget bra sätt att stanna motorn på då diodbryggan kan ta stryk av detta, men tror att du likspänningsladdning och då är det inga problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn stannar om man sätter handen för insuget på förgasarna.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Nu har jag plockat ihop den :-) Så imorgon är det den stora dagen att försöka få igång den.

Men mitt stora bekymmer är att jag har ingen tändnings nyckel..... Hur ska jag göra?

Jag vet att man kan ta startkablar till startmotorn men mer vet jag inte. Det måste väll vara ett läge i tändningen som är konstant ström?

Eller ska jag inte ha den stora röda kontakten kopplad till reglaget? Men då vet jag inte hur jag ska stanna motorn då det inte finns någon dödmansgrepp på motorn.

Jag kan skruva och dona men är KASS på el. Snälla hjälp mig hur jag ska göra

Du kan ansluta jordkabeln till en bra jordpunkt på motorn. Sedan kan du ansluta pluskabeln till startmotorn. Sedan tar du t.ex en 2.5 mm2 kabel från pluspolen på batteriet (eller om du klämmer fast den vid plusanslutningen till startmotorn) denna kabel kan du sedan använda som "startnyckel" genom att lägga denna kabel som då har plusspänning mot kontakten på solenoiden som då drar startmotor drevet upp mot startkransen och sätter fart på startmotorn.

Om nu motorn startar kan du ta bort en av batterikablarna från batteriet så stannar motorn då den inte får ström mer.

OBS! Om du har en växelströmssystem på din motor så är detta inget bra sätt att stanna motorn på då diodbryggan kan ta stryk av detta, men tror att du likspänningsladdning och då är det inga problem.

 

Tusen tack!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Här kör jag med utan tändstift! Den går försakta va?

För när jag har tändstiften i så går det väldigt trögt! :-/

Tändstiften ger en riktigt bra gnista! Testade med startgas men den ville inte hosta igång då den inte går runt tillräckligt fort antar jag!?

Kan tyvärr inte lägga upp längre klipp....

Vad tycker ni man kan testa att göra? Jag tycker jag får bättre skjuts på svänghjulet manuellt med snöre än startmotorn!?

trim.A0E5EEE0-4B45-4344-9C7B-3F851B5545BF.MOV

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glodde runt på youtube och hittade ett klipp på en annan som hade samma problem. Det var många kommentarer att det var batteriet som inte gav tillräckligt med ström.

Jag använde bilens batteri. Vad tror ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...