LonelyBird 154 Postad 15 April , 2016 Vad jag förstår är BT:s Putty ett spackel, dvs gelcoat med fyllningskomponent tillsatt. Är det så? Har denna putty även vax i sig? Kan den slipas/poleras till en glansig yta eller bör den täckas med topcoat fär propert resultat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 15 April , 2016 http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Polyester-och-Epoxi/Gelcoatspackel-2000017195/ "Avsett för reparation av mindre skador i ytskiktet (gelcoatskiktet) på skrov och däck. Spacklet är trögflytande och lätt att spackla. Levereras utan härdare. Använd Härdare 36-069." Dvs - det är ett färgat polyesterspackel. Du blandar i härdare, spacklar igen skadan (skruvhål typ..?) och slipar och polerar när det härdat. Det svåra brukar vara att hitta rätt kulör. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 15 April , 2016 Då förstår jag att pyttyn innehåller vax? Annars skulle väl ytan inte härda? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 238 Postad 15 April , 2016 Jag har för mig att jag fick blanda i denna för att det skulle härda. http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Ovrigt/Paraffinlosning-2000017194/ Det blev bra dock. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 15 April , 2016 Då förstår jag att pyttyn innehåller vax? Annars skulle väl ytan inte härda? Oklart - men fungerar gör det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 15 April , 2016 Ja den innehåller wax Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 15 April , 2016 Vad är det för härdsystem som kräver vax? Vad är "mekanismen"? Vax ger ju ofta släpande egenskaper. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 15 April , 2016 När plastbåtar byggs i form är ju formen vaxad, så ytan blir hård och kladdfri. Skulle man måla med gelcoat med en öppen yta, blir den kladdig tills "dödar". Dvsde tar åratal inan ytan blir kladdfri, För att ytan skall härda blandar man i vaxlösning i gelcoaten. Det benämns då Topcoate. Det finns andra metoder att få en öppen gelcoatyta klibbfri. Täcka med plastfolie tex Blandar man topcoate med ett förtjockningsmedel får man spackel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 15 April , 2016 Tackar, tackar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 15 April , 2016 Aha.. det verkar vara någon anaerob typ av härdsystem då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 15 April , 2016 Aha.. det verkar vara någon anaerob typ av härdsystem då. Varför det är så vet jag inte. Om man plastar med polyester så kladdar ju inte ytan när den härdat. Gelcoat är ju i princip polyester med färgpigment och kanske någon form av tixotropmedel. Första plastbåten jag bygge - i början av 1970-talet - målade jag med gelcoat inne i några stuvutrymme. Det var kladdigt länge och fastnade en hel del skit i ytan. Såg bedrövligt ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser