Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
SundWall

Vilken segelbåt ska vi välja? Hjälp...

Rekommendera Poster

Thallatha försöker bara göra sig lustig över (det felaktiga?) bruket av ordet kapten istället för befälhavare eller skeppare. Det är av nån anledning en favorit för en del här att påpeka det varje gång det sker.

Jag brukar också hajja till över det men eftersom vi alla förstår vad som åsyftas kan jag hålla min inre språkpolis och besserwisser i styr.  :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själva ordet spelar väl ingen större roll. Om dom ombord förstår varandra räcker det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själva ordet spelar väl ingen större roll. Om dom ombord förstår varandra räcker det.

Jo, visst.

MEN

1. Nu är vi ju inte ombord. Utan "samtalet" förs på en publik arena...

2. Alla får kalla saker för vad de vill.

Jag kan ju till exempel välja att kalla lok2.jpg för flygplan.

Men det kan ju bli lite knepigt för utomstående att förstå att det är vad andra kallar för "lok" du menar och jag får nog förvänta mig att kommunikationen inte flyter helt bekymmersfritt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aas. Har åxå upptäckt att för mottagaren främmande språk inte är gångbart... I alla fall inte om jag vill att mottagaren ska förstå vad jag menar så som jag menar det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr är det ofta så att finns det en aversion mot något så är det svårt att bryta ett mönster. Om frun hellre sitter och handarbetar än håller i tampar, eller är med på att byta sida vid slag så är det nog kört. En förutsättning är att man delar på allt ombord, en kapten men flera besättningsmedlemmar som aktivt deltar för att segling ska fungera.

Hur många kaptener är ute med fritidsbåt och fru i våra svenska skärgård under ett år!?

Jag tror dom är lätt räknade.

Jag känner en - vars fru knappast ens vågar gå ombord på deras Maxi 77.

Om du misstolkade min benämning på fartygets befälhavare är du dummare än vad jag tidigare trodde. Men du ska väl bara vara en sån där petimeter? ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag var i liknande läge för två år sedan och valde en Beneteau Oceanis 38 (2014 års modell). Har inte ångrat valet en sekund. Det är en fantastisk båt - oerhört lättseglad och snabb samtidigt som den har enorma utrymmen och massor av ljus (vilket gör att alla familjemedlemmar trivs i båten även längre perioder...)

Jag seglar den enkelt ensam, t o m i vindstyrkor omkring 12 m/s, och jag har inte ens självslående genua.

Vi seglar i Stockholms skärgård och har sällan problem med att angöra klippor trots rak för och djupa kölen (2,05 m).

Är du intresserad av den eller Lillasyster Oceanis 35 så finns det en Facebook-grupp med ägare av O35 och O38 från hela världen som delar sina erfarenheter. Skicka mig ett PM så bjuder jag in dig.

Oceanis 38 är definitivt oceangående. Flera ägare seglar i Karibien och en jag sett har seglat henne runt hela Europa. Sen finns det här projektet: http://www.beneteauoceanatlantictour.com/le-projet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag seglar den enkelt ensam, t o m i vindstyrkor omkring 12 m/s, och jag har inte ens självslående genua.

En sådan vill jag ha :-)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

O38 kan fås med en självslående 103% Genua, men den behövs inte. Winscharna sitter så att du enkelt tar hem när du seglar ensam.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

O38 kan fås med en självslående 103% Genua, men den behövs inte. Winscharna sitter så att du enkelt tar hem när du seglar ensam.

Det är en medlem i syföreningen "Märka Ord" som vill göra gällande att det är en fock, inte genua, om den är 110% eller mindre. En självslående genua existerar inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur ser skenan ut för en självslående fock (Genua) som är 103% ?

Bör inte masten vara ivägen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Det är en medlem i syföreningen "Märka Ord" som vill göra gällande att det är en fock, inte genua, om den är 110% eller mindre. En självslående genua existerar inte.

Jag trodde att det kallades Fock så länge seglets skothorn är framför masten. (100% av basen på förtriangeln). Dvs fram till masten.

Genua är en fock som är längre än 100% och börjar överlappa masten / Skothornet bredvid eller bakom masten.

Hehe...

Redigerad av LuminaL

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och trots denna oförmåga att skilja en fock från en genoa så seglar jag den 38:an ensam, så det säger kanske lite om hur lättseglad hon är? ;)

Det finns massor av info om Oceanis 35 och Oceanis 38 på Cruiser's Forum http://www.cruisersforum.com/forums/f47/beneteau-38-a-120921.html

samt en mycket aktiv Facebook-grupp med 100+ ägare från runt om hela världen som heter Beneteau Oceanis 35 & Beneteau Oceanis 38 Sailboat Owners.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag trodde att det kallades Fock så länge seglets skothorn är framför masten. (100% av basen på förtriangeln). Dvs fram till masten.

Genua är en fock som är längre än 100% och börjar överlappa masten / Skothornet bredvid eller bakom masten.

Hehe...

Nej, definitionen enligt redskapsreglerna är 110%; kolla upp det själv får du se. Det beror på att man sällan skotar en fock mitt på båten. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...