Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
SundWall

Vilken segelbåt ska vi välja? Hjälp...

Rekommendera Poster

Hej,

 

Vi skall gå över till segelbåt istället för motorbåt. Jag har 20 års erfarenhet av div båtar 20-43fot och sjöliv och går just nu ett antal seglarutbildningar då jag inte har speciellt stor erfarenhet av just segling. Eller noll erfarenhet ärligt talat.

 

Utmaningen jag har är att det endast är jag själv som har intresse av att styra och navigera båten. Min fru älskar båtlivet men vill ej hjälpa till under själva åkandet, så noll hjälp av gast här :)

 

Därför undrar jag vilken båt Ni rekommenderar för oss att titta på? Vi söker en segelbåt i storleksordningen 36-43fot för max 1,3msek.

 

De jag tittat på är Bavaria 37, 40,42, beneteau 38, 40, alla från 2010 och senare. Allt från First till solei.

 

Så återigen, vilken båt skulle Ni rekommendera som är enkel att hantera för mig, med familjen med som underbart sällskap men ej som hjälp ;)

 

Nämnas skall också att vi inte avser att eg kappsegla utan att lugnt och tryggt ta oss runt mellan grinda och Utö där vi spenderar 99% av våra båtsemestrar.

 

Med vänlig hälsning, Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken som helst.

Vill du kunna segla så enkelt som möjligt. Partialrigg å självgående försegel. Då kan du bara styra när du kryssar åxå... Typ automatväxel. Har inte provat själv, bara seglat masthead och är i samma situation som du. Lärde mej åxå från scratch... Eller håller på å lär mej. Hade liten 5m ht motorbåt förut. Nu 42ft segel.. kanon och NO problem att ta sig dit man vill. Härligt sätt att ta sig fram. Grattis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Caribic har en viktig poäng, partialrigg och en självslående fock underlättar verkligen, när vi snackar ca 40 fot så är det mycket Genua att baxa över i slaget.... talar vi semestersegling så tenderar förseglat på rulle att bli sittande under hela säsongen.... har själv ännu ine haft uppe genuan på nuvarande båt... ( har haft henne i sjön i snart ett år....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Suveränt, stort tack för era svar. Genast inne och läser på om detta och googlar mig fram. Tar väldigt gärna emot alla möjliga tips!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom du nämner två tillverkare så vill jag slå ett slag för Jeanneau som jag tycker håller ett snäpp högre kvalitet än dessa och i mina ögon oftast har mer tilltalande design.

 

Vi är nu inne på vår tredje(och minsta) Jeanneau...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Caribic har en viktig poäng, partialrigg och en självslående fock underlättar verkligen, när vi snackar ca 40 fot så är det mycket Genua att baxa över i slaget.... talar vi semestersegling så tenderar förseglat på rulle att bli sittande under hela säsongen.... har själv ännu ine haft uppe genuan på nuvarande båt... ( har haft henne i sjön i snart ett år....

 

=)

jag e inne på min 3:e båt, alla masthead. Denna har jag seglat i tre säsonger.

JAg tycker inte genuan är så avskräckande men den kan ge lite fysträning och puls när det blåser på och det är hyfsat tätt mellan slagen. I dom lägena kan det vara trevligt att vara två som turas om.

HAr du inte brådis kan du ju som sagt köra på bara storen eller ha en liten snutt genoa ute.

Vid några tillfällen om det är trångt, typ 50 m i rännan, har jag rullat in och kört på bara storen, ibland järngenuan.

Men lindrigast kommer du ju andan med självsående, det verkar riktigt smidigt... Sen är det väl lite charm i att söga till sitt innersta "Klart för slag" svara "Klart för slag" (som genoa-slackare.skotare)

 

Vad är partialrigg "på bekostnad av" jämfört med Masthead?

Eller funkar det lika bra i alla typer av vindar med vilken som...?

Känns på något sätt som partialen skull kunna gå högre i vind eftersom det är lättare att få in förseglet...men det är endast en nyörjares känsla... ingen erfarenhet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Partialrigg ÄR bekvämare vid skärgårdssegling, självslående fock ännu bekvämare, men val av båt innehåller så många andra parametrar att det är olyckligt att inskränka urvalet enbart pga av detta.

 

Själv var jag oerhört skeptisk till fällköl innan jag köpte, men allt annat stämde väldigt bra in på våra krav, så det fick bli affär i alla fall.

 

Kan så här i efterhand konstatera att mina farhågor avseende fällkölen kom helt på skam, ingen märkbar skillnad mot vanlig köl, förutom att vi kommer in till land där ingen annan gör det  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

INGEN båt i den storleken kommer vara enkel att hantera ensam om du inte kan segla redan innan. Framför allt inte i inre- och mellan-skärgården.

Om frun dessutom inte är intresserad är det risk att du bara köper en långsam, komplicerad motorbåt när allt kommer till kritan.

 

Mitt lite syniska svar tips blir. Behåll motorbåten och köp nåt mindre med segel som du kan roa dig med själv eller med sällskap.

Kanske en gammal Soling, 606, C55 om du vill ha köl eller en Laser, Hobie 16 eller liknande om du vill ha en jolle.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla för ännu mer information, tar verkligen till mig av vad ni skriver. JonasP, en intressant synvinkel vilket också är min farhåga. Går ett antal kurser i grupp och privat nu för att lära mig så jag håller tummarna för att det ska fungera ok till slut, även om det lär ta ett tag. Men någon gång måste vi våga ta klivet och nu är det slut på 150tkr bensinbudgetar för somrarna, och samtisigt vill vi kunna vara ute lönge och bekvämt, så att vi ska gå över är det inga tvivel om.

 

Därav så himla intressant att höra vad det finns för olika möjligheter just för att kunna hantera båten självmant :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter nästan som om ni vill ha en båt med "bekväm" sittbrunn i hamn etc. till skillnad från säkraste möjliga oceanseglare? Beneteau Oceanis har ju fantastiskt fina sittbrunnar och ytor, men hur de är i övrigt vet jag ej. Skulle jag inte drömma om att segla jorden runt skulle jag nog ha en oceanis.

Fenköl/långköl/bogpropp. påverkar manövrerbarheten så det kan ju va något att ta ställning till. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är partialrigg "på bekostnad av" jämfört med Masthead?

Eller funkar det lika bra i alla typer av vindar med vilken som...?

Känns på något sätt som partialen skull kunna gå högre i vind eftersom det är lättare att få in förseglet...men det är endast en nyörjares känsla... ingen erfarenhet.

 

Alltså... nu blir det ett långt lite "Off Topic"-inlägg här - felåt... men man måste sära lite på begreppen.

 

[OT]

Om vi börjar med partial vs masthead.

Fördelen med masthead är ju att man får en stadig telefonstolpe som är stagad i alla väderstreck från masttoppen. Det är jättebra på en oceanöverfart, kanske..? Nackdelen är trimbarheten. Eftersom du inte så enkelt kan krumma masten tappar du en jättefördel när du seglar i skärgården - det är svårare att plana ut storseglet, och ett planare storsegel ger mindre kraft och därmed krängning i hårdare vindar.

 

Nästa grej att fundera över är begreppet "partialrigg". Det betyder bara att förstaget inte går i topp på masten. En 3/4-delsrigg och kanske backstag har väldigt stora skillnader i hur den är att använda mot t ex en modern 19/20-delsrigg (som i praktiken är en mastheadrigg så gott som...). Vanligast är 7/8-delsrigr som är en ganska bra kompromiss. Min båt har 9/10-delsrigg - funkar faktiskt bra tycker jag.

9/10-del avser hur högt upp på maströret förstaget är fäst.

 

Sedan är det det här med genuan. Även en partialriggad båt kan seglas med genua, och en mastheadriggad båt med självslående fock (om den inte har babystag/inre förstag). Tyvärr är det så att en båt som är ritad med genua sällan får tillräcklig segelyta om man seglar den men självslående fock för att båten skall funka bra, och mastheadriggade båtar är oftast ritade för att seglas med genua. Jag vet. Jag har nämligen tagit bort den självslående skenan som satt på min båt eftersom båten tog för dålig höjd och gjorde för dålig fart med den (dålig fart ger hög avdrift och därmed dålig höjdtagning på bidevind) och köpt en ny genua samt en överlappande kryssfock istället.

[/OT]

 

Mitt råd är därför att satsa på en båt som är ritad från början med självslående fock. Dessa har i regel större storsegel för att kompensera den mindre ytan på focken och funkar därför bra och smidigt att segla så. Men - allra först tycker jag du skall hyra en segelbåt av den storleken du funderar på någon vecka i sommar. Då kommer du upptäcka vad du saknar (båten är för stor, den där utrustningen - vad vet jag...?) - eller kanske att segling inte är din grej riktigt. Eller så är det jätte-perfekt allting, och då vet du ju precis vad du skall köpa.

 

Lycka till :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Bra svar... Rätt logiskt egentligen.

 

Det här med att avstå segelbåt.

Jag är ingen mästare på något egentligen men väldigt intresserad av att förstå varför före att...

 

Jag var 100% novis, aldrig seglat över huvudtaget fem säsonger sedan. Hade jag gått kurs så hade det givet hjälpt. Jag gjorde navigeringskurs, båtförartillstånd, på nätet. Sen ut bara.

Första sommaren Vega. Nästan bara ensam.. Andra sommaren Scampi 70% ensam 30% med passagerare... gast.

Nu i tre somrar med 42ft... En hel del helt själv 50% med inaktiva medpassagerare, resten med medseglare.

Om du gått lite grundläggande kurs, dessutom lite praktik.. Så bör du känna själv att det inte är nåt att oroa sig för. Tänk efter före.

Ta det lugnt.

Öva där det är gott om plats.

Tveka inte att göra om

Vid tilläggen, om det finns andra där före dej får du i stort sätt alltid hjälp.

Lycka till... Det är ingen kärnfysik.... Att ta sig dit du vill. Det fantastiska är att nästa gång och gången därpå och gången ytterligare därpå osv.. Så upptäcker du att du kan göra bättre, enklare, förstå mer av varför saker beter sig olika... Ja du lär dig bättre låta båten, istället för muskelmassa att "göra jobbet"

Redigerad av Caribic410

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fenköl/långköl...

 

Den striden förlorade väl långkölen 1972 eller så..?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Fenköl/långköl...

 

Den striden förlorade väl långkölen 1972 eller så..?

 

 

En Tysk Bavaria lastad för transport till ett reparationsvarv i Tyskland efter ETT dygns segling i den Bohuslänska skärgården.

 

post-106994-0-28083300-1460732672_thumb.jpg

 

Hade det tyska paret haft en långkölad båt hade de glatt kunnat fortsätta sin segelsemester även om den bohuslänska graniten helt oförhappande hoppat upp och daskat till kölens framkant.  :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du är ovan att segla och ska segla ensam så är de båtar du föreslår rätt stora och tunga 6 - 8 ton och man måste ha ankare, linor osv för motsvarande storlek. Vi ser i vår klubb ett 35-fotsproblem; Man byter upp sig i storlek och helt plötsligt blir båten för stor att segla med famlijebesättingen och det är järngenuan som gäller. Att det sedan finns gamla sjöbjörnar som tycker att det är enkelt men de har en hel del erfarenhet.

 

En partialrigg är enklare att hantera - mindre försegel och sitter det på rulle och är självslående så blir än enklare. Men måste man använda backstag ökar jobbet när man byter bog. En annan finess är självklart rullstor som tar bort arbetet med att beslå storseglet. Storsegel på partialriggade båtar är stora, särskilt när de ska beslås på väg in mot hamn. Om båten inte har rullstor så är ett snabbrev en förutsättning om du ska segla ensam.

 

Trimbar rigg och segel är naturligtvis roligt att ha. Här kommer vilka ambitioner du har in. Det är roligt att ha många snören att dra i men det är en hel vetenskap att veta vilka och hur mycket.

 

En detalj att fundera på är om du har för avsikt att ligga i naturhamnar. Då är en rakstävad båt ett problem om man inte har ett ordentligt långt peke. Att ha en, som det verkar i ditt fall, ovillig hustru längst ut på peket och sedan hojta "hoppa" brukar inte förbättra relationerna ombord. Alternativet är naturligtvis att ankra på svaj och använda jollen.

 

Ett tips, som du fått tidigare, börja med något mindre för att lära dig segla. Kurser i all ära men det är som att lära sig simma - man måste hoppa i sjön.

 

Lycka till

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du är ovan att segla och ska segla ensam så är de båtar du föreslår rätt stora och tunga 6 - 8 ton och man måste ha ankare, linor osv för motsvarande storlek. Vi ser i vår klubb ett 35-fotsproblem; Man byter upp sig i storlek och helt plötsligt blir båten för stor att segla med famlijebesättingen och det är järngenuan som gäller. Att det sedan finns gamla sjöbjörnar som tycker att det är enkelt men de har en hel del erfarenhet.

 

En partialrigg är enklare att hantera - mindre försegel och sitter det på rulle och är självslående så blir än enklare. Men måste man använda backstag ökar jobbet när man byter bog. En annan finess är självklart rullstor som tar bort arbetet med att beslå storseglet. Storsegel på partialriggade båtar är stora, särskilt när de ska beslås på väg in mot hamn. Om båten inte har rullstor så är ett snabbrev en förutsättning om du ska segla ensam.

 

Trimbar rigg och segel är naturligtvis roligt att ha. Här kommer vilka ambitioner du har in. Det är roligt att ha många snören att dra i men det är en hel vetenskap att veta vilka och hur mycket.

 

En detalj att fundera på är om du har för avsikt att ligga i naturhamnar. Då är en rakstävad båt ett problem om man inte har ett ordentligt långt peke. Att ha en, som det verkar i ditt fall, ovillig hustru längst ut på peket och sedan hojta "hoppa" brukar inte förbättra relationerna ombord. Alternativet är naturligtvis att ankra på svaj och använda jollen.

 

Ett tips, som du fått tidigare, börja med något mindre för att lära dig segla. Kurser i all ära men det är som att lära sig simma - man måste hoppa i sjön.

 

Lycka till

+1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket mycket tacksam för alla svar! Ja det känns mer och mer som att själva inköpet av båt kanske inte bör komma riktigt ännu, utan att seglingen först sitter ordentligt för att sedermera med större kunskap och iaf lite mer erfarenhet kunna välja rätt för just oss. Men herregud vad det svider i fingrarna ändå för man är bra sugen att ha en båt efter att ha haft båt i 20år. Väldigt intressant att höra om 35-fots utmaningen. Det är ju ingenting man varit ställd inför när det gäller motorbåt, nästan tvärt om. Att ratta en 58fots Fairline tycker jag varit enklare än en 26 fots monterey t.ex, betydligt mer kontroll med alla hjälpmedel.

 

Nu har jag även bokat in lite segling med en kompis Vinjett 33a så får se vad vi känner om storlek och kontroll efter helgen :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Fenköl/långköl...

Den striden förlorade väl långkölen 1972 eller så..?

En Tysk Bavaria lastad för transport till ett reparationsvarv i Tyskland efter ETT dygns segling i den Bohuslänska skärgården.

 

Bavaria lastad för tyskland.jpg

 

Hade det tyska paret haft en långkölad båt hade de glatt kunnat fortsätta sin segelsemester även om den bohuslänska graniten helt oförhappande hoppat upp och daskat till kölens framkant. :P

Trädet närmade sig bilen hastigt, som det stod i ett försäkringsärende en gång i tiden ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Akta dig, antar att det är en Linjett du skall ut med, vackra och välbyggda båtar som sägs vara trevliga att segla..... risken är därmed stor att du sitter fast sedan..... kom ihåg, en svensk kåsör skrev för många år sedan kloka ord om seglingens vedermödor. .. han ansåg att man kunde ikläda sig sjökläder,  ställa sig i duschen, skruva på kallvattnet och sedan riva sönder tusenlappar..... =)

 

Mycket mycket tacksam för alla svar! Ja det känns mer och mer som att själva inköpet av båt kanske inte bör komma riktigt ännu, utan att seglingen först sitter ordentligt för att sedermera med större kunskap och iaf lite mer erfarenhet kunna välja rätt för just oss. Men herregud vad det svider i fingrarna ändå för man är bra sugen att ha en båt efter att ha haft båt i 20år. Väldigt intressant att höra om 35-fots utmaningen. Det är ju ingenting man varit ställd inför när det gäller motorbåt, nästan tvärt om. Att ratta en 58fots Fairline tycker jag varit enklare än en 26 fots monterey t.ex, betydligt mer kontroll med alla hjälpmedel.

Nu har jag även bokat in lite segling med en kompis Vinjett 33a så får se vad vi känner om storlek och kontroll efter helgen :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade det tyska paret haft en långkölad båt hade de glatt kunnat fortsätta sin segelsemester även om den bohuslänska graniten helt oförhappande hoppat upp och daskat till kölens framkant. :P

Typexempel på en taskigt konstruerad fenköl. En rätt konstruerad fenköl håller för en sådan grundstötning utan problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätt inställning och attityd är det viktigaste av allt. Jag kan inte kommentera valet av det ena eller andra i form av rigg men tycker att ts visar prov på både försiktighet, vilja att lära och omdöme. Och med de egenskaperna kan de flesta framföra vilket fartyg som helst.

 

Gör som Peter K föreslår och hyr i sommar, gärna två olika båtar med olika egenskaper i den storlek och prisklass du tänker dig. Därefter kan du handla i höst – och hinna med en höstrepa (kanske bara för motor) – innan du torrsätter. Då är du ganska bra mentalt förberedd inför säsongen 2017. Dessutom finns ju också risken att du hamnar i slutsatsen att det där med segelbåt inte är något för dig, bättre då att inse det med en hyrd båt.

 

Jag har aldrig framfört en segelbåt för motor som inte varit lättare att manövrera än motsvarande storlek motorbåt med enkel axel. Börja alltså med att se din segelbåt som en motorbåt och bekanta dig med den som en sådan. Därefter kan du börja sätta segel när vinden är lagom och du har gott om plats. Sedan handlar det "bara" om inlärningskurva.

 

Det Thallatha skrivet om tyskar i Bohuslän har väl egentligen inget att göra med fen vs långköl utan om att läsa sjökort. Och det behöver man kunna även med motorbåt, det enda som skiljer är vilka siffror som är kritiska.

 

Och JonasP, varför skulle inte en försiktig person som har vana av 40+ motorbåtar kunna egenträna både säkert och med gott resultat i motsvarande segelbåt? Att ge sig ut i en 606 är ju bra mycket knepigare (om än en bra läroplattform och billigare om det skiter sig).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade en liten motorbåt ett par år (70-72), och noterade att våra grannar med sin Vega varje dag kom lika långt som vi, med vår bränsleslukande 20-hästare. Köpte segelbåt helt utan seglingserfarenhet men tänkte att vi kör väl motor + stormfock så kommer vi väl underfund med det så småningom.

Tog med en kompis som hade en liten segelbåt första gången, han visste väl hur man gör. Det visste han inte.

De blåste 7-8 m/sek så det kändes rätt lagom och vi började med något litet segel. När vi kom hem igen hade vi haft alla segel uppe inkl. spinnaker. Skitkul.

Man lärde sig ju efter hand, det var ju egentligen inga konstigheter. Bara ta det lugnt och hålla sig borta från land. Lärde mig bl.a. att man inte ska försöka ta om tag i spinnakerfallet för att hissa när vinden fyllt den, luktade stekt fläsk från händerna. Och inte fästa spinnakerskoten med halvslag om knapen.

Så idén att betrakta segelbåten som motorbåt att börja med är inte dum, då har man tid på sig att testa utan att det blir så dramatiskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade en liten motorbåt ett par år (70-72), och noterade att våra grannar med sin Vega varje dag kom lika långt som vi, med vår bränsleslukande 20-hästare. Köpte segelbåt helt utan seglingserfarenhet men tänkte att vi kör väl motor + stormfock så kommer vi väl underfund med det så småningom.

Tog med en kompis som hade en liten segelbåt första gången, han visste väl hur man gör. Det visste han inte.

De blåste 7-8 m/sek så det kändes rätt lagom och vi började med något litet segel. När vi kom hem igen hade vi haft alla segel uppe inkl. spinnaker. Skitkul.

Man lärde sig ju efter hand, det var ju egentligen inga konstigheter. Bara ta det lugnt och hålla sig borta från land. Lärde mig bl.a. att man inte ska försöka ta om tag i spinnakerfallet för att hissa när vinden fyllt den, luktade stekt fläsk från händerna. Och inte fästa spinnakerskoten med halvslag om knapen.

Så idén att betrakta segelbåten som motorbåt att börja med är inte dum, då har man tid på sig att testa utan att det blir så dramatiskt.

Jag håller med. Vega eller nån annan båt i liknande storlek är nog perfekt för trial and error.

 

Problemet med att gå upp till nåt runt 40 fot och 5 gånger vikten är att en blir av med handen om en gör en miss som den som resulterade i att du brände dig.

 

 

 

Och JonasP, varför skulle inte en försiktig person som har vana av 40+ motorbåtar kunna egenträna både säkert och med gott resultat i motsvarande segelbåt? Att ge sig ut i en 606 är ju bra mycket knepigare (om än en bra läroplattform och billigare om det skiter sig).

 

Kan och kan... Det har jag inte skrivit något om, mina kommentarer gällde väl mer om det blir en rolig semester eller inte. Och så glömmer jag bort att de flesta större cruising-segelbåtar mest verkar gå för motor i skärgården, så det kanske inte är så viktigt att det funkar att segla?

 

Och det är INTE knepigare att lägga till med en 606a än en stor båt enligt min mening...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det Thallatha skrivet om tyskar i Bohuslän har väl egentligen inget att göra med fen vs långköl utan om att läsa sjökort. Och det behöver man kunna även med motorbåt, det enda som skiljer är vilka siffror som är kritiska.

 

 

 

Jo det har visst med förhållandet mellan långköl och fenköla att göra.

 

En sån skada som på just den Bavarian, skulle aldrig uppstå med en långkölad segelbåt.

 

Skall man ha en fenkölad båt bör det va en som är byggd för att klara en grundstötning - vilket väl Linjetten är. Det finns säkert fler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är ett alternativ för att skaffa dig mer kunskap

http://www.vindovatten.se/

Fenkölad 35 fotsbåt som kan seglas både med självslående och genua för att testa vad de olika segelsättningarna innebär för för/nack-delar. Fungerar bra med båda segelsättningarna men seglar självklart fortare med genuan med sin större segelyta (så länge det inte blåser för mycket). Båten kan hyras med eller utan seglingsinstruktör/skeppare. Damen som äger företaget och båten är en duktig instruktör.

Om du är van vid större segelbåtar så kommer nog Linjett 33 att upplevas som lite i minsta laget inombords. Denna Linjett 35 är avsevärt rymligare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla seglare.

 

Efter att varit ute och seglat i stort sett hela helgen har vi inom familjen kommit fram till följande: helt underbart men inte för oss. Gärna senare i livet men inte nu men små barn samt fler planerade :)

 

Så jag ber att få tacka er alla för fenomenal input!! Men vi avvaktar några år och fortsätter med motorbåt tills barnen är äldre och vi i familjen kan hjälpas åt bättre.

 

Med vänlig hälsning, och återigen ett stort tack! Med vänlig hälsning, Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla seglare.

 

Efter att varit ute och seglat i stort sett hela helgen har vi inom familjen kommit fram till följande: helt underbart men inte för oss. Gärna senare i livet men inte nu men små barn samt fler planerade :)

 

Så jag ber att få tacka er alla för fenomenal input!! Men vi avvaktar några år och fortsätter med motorbåt tills barnen är äldre och vi i familjen kan hjälpas åt bättre.

 

Med vänlig hälsning, och återigen ett stort tack! Med vänlig hälsning, Martin

Skönt/roligt att höra! Det låter kanske som en konstig reaktion men baserat på din beskrivning tidigare så tror jag att det är ett klokt beslut och ger en mycket större sannolikhet att ni faktiskt kommer segla i framtiden än att om ni slagit till nu. Då  hade ni kanske varit ute en gång och aldrig mer...

 

Lycka till och jag tror fortfarande på att köpa nåt litet att ha parallellt med motorbåten. Jag tror du kommer gilla det och vem vet, kanske frun också?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är det ofta så att finns det en aversion mot något så är det svårt att bryta ett mönster. Om frun hellre sitter och handarbetar än håller i tampar, eller är med på att byta sida vid slag så är det nog kört. En förutsättning är att man delar på allt ombord, en kapten men flera besättningsmedlemmar som aktivt deltar för att segling ska fungera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är det ofta så att finns det en aversion mot något så är det svårt att bryta ett mönster. Om frun hellre sitter och handarbetar än håller i tampar, eller är med på att byta sida vid slag så är det nog kört. En förutsättning är att man delar på allt ombord, en kapten men flera besättningsmedlemmar som aktivt deltar för att segling ska fungera.

 

Hur många kaptener är ute med fritidsbåt och fru i våra svenska skärgård under ett år!?

 

Jag tror dom är lätt räknade.

 

Jag känner en - vars fru knappast ens vågar gå ombord på deras Maxi 77.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Är det inte i krissituationer det kan vara viktigt att en nisse "Styr upp".

Vi brukar komma överens, oftast tyst...

En gång.. När vi seglade söderut från Arkö. .. Blev det förvirring om vart vi skulle... Jag tyckte i en riktning kapten 2 tyckte mellan två öar... kapten 3.. nja..a de. . Inom 5-10 sekunder hade vi bestämt att cirkulera där vi var. Kolla sjökort, starta gps och jämföra.. Tills alla tyckte lika... Vi "tappade" kanske 2 min... Vem som hade rätt från början var och är helt ovidkommande. Polsk riksdag... Tycker funkade ypperligt. Enda gången hittills. Om "fel" av oss hade varit "kaptenen den gången hade vi kört på!

Redigerad av Caribic410

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...