Strosselhuset 83 Postad 14 April , 2016 Hej! Vad är en ångseparator och vad har den för uppgift? Finns det en ångseparator i alla utombordsmotorer eller sitter det endast en sådan i förgasarmotorer? Finns det en i 2-takt och 4-takt eller bara den ena sorten? Kan man svara på frågan: Var sitter ångseparatorn? Kan någon vänlig själ bringa klarhet i detta :-) /Mathias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruskpricken 215 Postad 14 April , 2016 Den sitter bredvid fingerlingen tillsammans med pinjongen under förgasreinterpretetorn. På tvåtaktarna saknas fingerlingen. Utan ångseparator måste man ha en bensinångfrånskiljare i sprutarinjectorn. Så insprutningsmotorer har inte denna finnes. Där förvandlas bensinen direkt till ånga av det enormt höga trycket i injectordysan. Så nu vet du. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruskpricken 215 Postad 14 April , 2016 Kunde inte låta bli. Det du efterfrågar kan vara nått som skall förhindra att ångblåsor stoppar soppaflödet i förgasaren. På äldre bilar har det hänt man fått motorstopp pga det. Man sade att förgasaren kokade. Har hänt mig ett antal ggr. Har annars aldrig ens hört talas om det ordet annat än för ångmaskiner där man skiljer ut ångan från cylindern efter arbetsslaget innan man skickar tillbaka det till pannan, spar energi. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cpr3zZ 2 Postad 16 April , 2016 Ångseparator är en liten behållare som konstant hålls fylld med bränsle av matar pumpen. Detta för att högtryckspumpen hela tiden skall ha tillgång till bränsle och inte suga luft vilket skulle leda till et ostabilt bränsletryck.Ångseparator används på insprutningsmotorer. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruskpricken 215 Postad 16 April , 2016 Åh.......förlåt, raljerade jag för tidigt? Det som jag inte kan svenska namnet på, alltid användt ordet evapurator eller på engelska Vapor canister. Har aldrig tänkt på i termer av ånga som är vatten i gasform. På alla mina instprutningsmotorer, yenkare, sitter det strax före tryckregulatorn. Har aldrig sett sådant på utombordare vare sig 2 el 4 takt. Finns det överhuvudtaget utombordare med insprutning? De måste vara stora som hus. Mina kunskaper stannar vid allt över 20-30 hästars. Man lär sig....... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Strosselhuset 83 Postad 16 April , 2016 Den sitter bredvid fingerlingen tillsammans med pinjongen under förgasreinterpretetorn. På tvåtaktarna saknas fingerlingen. Utan ångseparator måste man ha en bensinångfrånskiljare i sprutarinjectorn. Så insprutningsmotorer har inte denna finnes. Där förvandlas bensinen direkt till ånga av det enormt höga trycket i injectordysan. Så nu vet du. Ahaaa, då förstår jag... Nu har ju jag en tvåtaktare där tydligen fingerlingen saknas vilket då ställer till problem... men kanske att man då kan eftermontera en differentilchuck för att kompensera detta ;-) Skall bege mig ut i garaget nu och spana in konstruktionen :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Strosselhuset 83 Postad 16 April , 2016 Ångseparator är en liten behållare som konstant hålls fylld med bränsle av matar pumpen. Detta för att högtryckspumpen hela tiden skall ha tillgång till bränsle och inte suga luft vilket skulle leda till et ostabilt bränsletryck. Ångseparator används på insprutningsmotorer. Tack för svar ! Då förstår jag och jag förstår även att jag inte har någon ångseparator eftersom jag har förgasarmotor :-) /Mathias. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser