Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025
hummertorsk

Insatsgängor, erfarenheter

Rekommendera Poster

Hej!

Är det någon här som använt insatsgängor typ helicoil/ v coil med gott resultat?

Behöver laga ett hål i aluminium.. En av de fyra bultarna som håller turbon går runt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använder det ofta i yrket. Fungerar perfekt. Det man måste tänka på att gänginsatserna ofta är för långa. De blir längre monterade än de är före montering. Jag brukar klippa av ett varv i taget, tills de har rätt längd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På SKF använde vi hellicoil förut i gjutflaskor. Ibland höll dom några timmar, ibland en vecka, sällan mer. Sen 15-år tillbaka i tiden används en variant som vi köpte från Scantech göteborg. tror dom hette keylock.

Det var inga spiralfjädrar med specialgänga utvändigt utan metrisk fingänga på ytterdiametern. Dom låstes fast av att knacka ner några stift som sitter på insatsen. Dom lossnar aldrig utan byts ut när dom e slitna,  efter ett- ett par år. Då är det bara att borra till "stift-diameter" och plocka ur gängan i 2-4 bitar, beroende på storlek, och skruva i en ny, knacka ner stiften. Klart!

 

Så i dom situationerna jag behövt använda insatser så har ja använt dessa. Senast på en gamma BMW 525 tdi, där ac-pumpen skramlat loss och två av tre hål till fästskruvarna var tomma på gängor.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

googlat runt lite på olika tillverkare.. de är ju extremt dyra... ca 300-400 kr för ett litet set om tio typ.

vet ni om man kan köpa dessa styck nånstans i göteborg? Tycker det är lite väl dyrt med tanke på att jag ändå behöver borra upp o gänga om till m10 för min m8 bult.. då kan jag ju likagärna sätta i en m10 pinnbult..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Wurth har ett system som heter timesert som fungerar mycket bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Caribic410 skrev: ... Sen 15-år tillbaka i tiden används en variant som vi köpte från Scantech göteborg. tror dom hette keylock.
Du menar förmodligen Keysert enligt
denna filmsnutt?

Som båtägare behöver man väl sällan (i mitt fall aldrig) eftermontera insatsgängor. Bra då ifall det går att hitta billiga "kit" speciellt för just de sällsynta tillfällena.
[Man behöver ju knappast proffs-verktygsatser för sitt förmodligen enda enstaka jobb. Verktygen kan då vara fåtaligt billiga i nåt "kit" och av mer eller mindre av skräpkvalitet? Själva insatsgängan bör däremot ha proffs-kvalitet avpassad för ändamålet även om verktygen är rätt usla för typ engångsbruk.]

Nå, bildgooglade så HÄR och vissa kit tycks bara innehålla några få detaljer.
Möjligen går det att hitta nåt som passar just ditt behov som "handen i handsken"? Kanske kan du få hjälp att hitta nåt billigt men bra ifall du anger behovet mer exakt? (Vad har du för typ av gängor i alu-blocket som håller turbon, gärna uppgift om gänglängd, krav på verktygens längd p.g.a. svåråtkomlighet etc??) 
[Ps. Insatsgänga typ Helicoil (eller annat fabrikat) är egentligen ingen "nödreparation", snarare då en "lyxreparation". Detta sagt om någon flyktig läsare kanske tvekar om slutresultatet vid reparation. (Exempelvis flygmotorer fick så vitt jag vet tidigt insatsgänga original från fabriken för att detta är bäst vid höga prestanda/service-krav, i bil- och båt-industrin däremot så blev denna lyx litet för dyrt för normalkonsumenten.)]

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

googlat runt lite på olika tillverkare.. de är ju extremt dyra... ca 300-400 kr för ett litet set om tio typ.

vet ni om man kan köpa dessa styck nånstans i göteborg? Tycker det är lite väl dyrt med tanke på att jag ändå behöver borra upp o gänga om till m10 för min m8 bult.. då kan jag ju likagärna sätta i en m10 pinnbult..

Vet inte om jag kan hålla med om att 3-400kr är dyrt i båtsammanhang, vad kostar det att byta delarna utan att sätta i Helicoil? Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag ändå var tvungen att borra upp hålet en strl för insatsen så bestämde jag mig för att sätta en ny bult där istället. Kostnad, -några kronor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Eftersom jag ändå var tvungen att borra upp hålet en strl för insatsen så bestämde jag mig för att sätta en ny bult där istället. Kostnad, -några kronor.

Ok problemet löst,var glad o god sommar!

Hoppas bara att du inte borrat upp turbohuset för den grövre bulten för då är det nog ingen renoveringsfirma för turboaggregat som tar den i inbyte vid ev behov av turbobyte...

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Würth Timesert består av en hylsa, inte en spiral. Det är fyra verktyg man behöver för varje storlek – borr, gängstål, försänkare (hylsan har en lite krage längst upp, som vissa cylinderfoder) samt monteringsverktyg. Vid montering, när hylsan gått i botten (alltså när kragen bottnat i försänkningen) expanderar verktyget hylsan vilket låser den. Det går naturligtvis att ta någon droppe loctite också om man vill ha både hängslen och livrem.

 

Priset för det kit som jag har, med M5, M6, M8 och M10 ligger på runt 4000 tror jag. Då ingår det en drös med hylsor i olika längd. Tyvärr så är hylsorna ganska dyra att köpa löst, runt 35 spänn styck (iaf över disk i Würth-butiken) men det borde gå att hitta betydligt billigare på nätet.

 

Som poängterats ovan är priset dock bara en bråkdel av vad det kostar att byta exempelvis ett grenrör i fallet med en turbo (eller diskvalificera delen för inbyte).

 

Spiralhyslorna är bara leksaker i jämförelse, även om de är bättre än ingenting. De man låser med stift är också fina men passar inte mig eftersom jag har en förmåga att alltid tappa allting som då naturligtvis hamnar på sämsta möjliga ställe (som inne i en motor eller under en decimeter sörjigt oljeblandat vatten i kölsvinet). Med Timesert är det snudd på omöjligt att misslyckas.

 

post-100579-0-85210200-1460790774.jpg

 

post-100579-0-79904600-1460790794.jpg

Redigerad av firefish

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I gjutgods och aluminium gjorde jag ofta egna förr. Borrade upp till lämplig diameter. Gängade stång alt skaffade gängstång/skruv, när jag ville minimera skillnad mellan ytter och innerdiameter gjorde jag i fingänga. Gängade hålet, skruvade i stång som limmade med hårdlåsande anaeroblim, kapa och fila/slipa ner jämns med ytan. Borra och göra ny gänga.

Billigt, funkar, fyller exakt den längd du vill, går, med värme, att få bort och kräver inga extra-special-prylar, bara standard.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju också ett alternativ, om än lite bökigt och tidskrävande.

 

Idag hade jag återigen stor glädje av mina Timesert när jag monterade en 500-watts LED-ramp på arbetsbåten. I stället för att riva ned innertaket och dra bult med mutter för fästena kunde jag borra och fästa de gängade hylsorna i stället. Taket är runt 3 mm tjockt och att gänga direkt i alu för M6 hade inte blivit bra. Nu blev det dock perfekt.

 

Sedan, när jag skulle montera rampen i fästena, blev det gängpaj direkt i det kinesiska gjutgodset som mest påminner om torkade ostkanter i konsistensen. Eftersom jag redan hade grejerna framme tog det tio minuter att montera insatsgängor. 

 

post-100579-0-54431400-1460803895_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man göra på ett liknade sätt med ett plast? T.ex. borra ett hål och sedan limma fast en hylsa med gängor?

 

Finns det hylsor i syrafast stål?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte sett syrafasta hylsor men det borde finnas. Ska man limma i plast är det dock nog bättre att göra som 410 gjorde, att använda gängstång. Då kan man göra hylsan i säg M12 för en M6-bult, då får man mycket yta mellan hylsa och plast vilket är bra då plasten är ganska vek jämfört med metall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga problem att göra så. Vet du vad det är för plast är det lätt att välja lim åxå. Det kan gå med anaeroblim men då måste du ha en aktivator för härdningen. Alla plaster tål inte/är inte kompatibla, med anaeroblim.

Key-lock är rostfritt, vet ej om dom är syrabeständiga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min båt är vanlig polyester / gelcoat. Jag har plockat bort grabbräcken för lackering, tycker att de var litet slarvigt fästade med träskruv. Jag vill ha maskinjängor men det går inte att komma åt att sätta bricka och mutter på baksidan.

 

Jag skulle nog använt epoxy för att limma men man kan kanske lika gärna gänga direkt i epoxyn, eller "guta" fast en skruv som man har släppmedel på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha. Då kan du göra hur du vill. Å till och med epoxi fäster ju bra där.

Du kan ju göra en stor grop/hål. Som du lägger mutter i och fyller runtom med epoxi. Alt. Fylla med epoxi eller liknande, som du skruvar i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...