Azguz 105 Postad 14 April , 2016 (redigerade) Jag har spanat in lite nya batterier för min fritidsbankssidan. Ska gå från 2 st till 5 st totalt. Följande batterier har jag spanat in, men det är svårt att välja. http://www.watski.se/Tudor-marin-dual-115B2TR350 80 Ah - 1 års garanti Antal cykler okända 948 kr http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=5488 5488 75 Ah - Troligen 1 års garanti 120 cykler 850 kr http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=6993269932 75 Ah - Troligen 1 års garanti 240 cykler 1050 krhttp://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteri-ovriga/Underhallsfritt-batteri-2000019356/?artId=804861 804861 86 Ah - 1 års garanticykler okända949 kr http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Elsystem/Batteri/BATTERI-SILVER-12V-75AH-CCA720-2000029864/802752 75 Ah - 4 års garantiCykler okända1049 kr. Det finns vartabatterier av intresse på 75 Ah. Även om ena är 200 kr dyrare per styck så listar den dubbelt så många cykler. Det borde alltså vara värt det. Däremot finns det ett Tudor för 100 kr mindre där det relevanta är att det har 5 Ah mer. Det låter lite men på fem batterier är det 25 Ah. Det är elektronik och kyl i 1-2 dygn extra.Likväl finns det ett biltema-batteri på 86 Ah för samma pris som ger ytterligare 30 Ah totalt på fem batterier och 55Ah skillnad jämte vartabatterierna. Sen finns det då ett biltemabatteri med 75 Ah men där de lämnar 4 års garanti vilket kan vara värt en hel del. Eftersom det är 1 års garanti både på Biltema 86 Ah och Tudor 80 Ah så vet jag inte riktigt varför jag inte ska välja Biltemas, men samtidigt finns ett batteri från dem med 4 års garanti, men då får jag totalt 55Ah mindre i banken. Jag ska väl tillägga att det är de här batterierna som passar i mina lådor som sväljer en längd på 280 mm. Går man upp till batterier med fler Ah så blir de 300 eller mer i längd och för stora.Garantimässigt borde ju egentligen följande råda minst:För konsument två års fabriksgaranti och tre års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen. Det behöver inte vara någon Biltema vs märkesdiskussion utan är det värt att ha 375 Ah istället får 400-430 Ah om man istället för 4 års garanti? Jag kommer ha kraftigt med solceller så det kommer vara tämligen väl-laddade ständigt. Eller är 86 Ah batteriet av helt fel typ så att det är Tudor 80 Ah vs biltemas 75 Ah med 4 års garanti som gäller? Redigerad 14 April , 2016 av Azguz 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pos42 32 Postad 14 April , 2016 Drar du inte ur dem så mycket så får du oftast mycket mer cykler är spec. Är det som du säger väl laddat nästan hela tiden så funkar nog de flesta bra. Jag har 3 st http://www.seasea.se...ArticleNo=69932 och är mycket nöjd med dem. Här får du spec på dem. Detta kommer från agenten för Varta "KGK" som jag kommunicerat med. --snip-- 100% 12,72V 90% 12,59V80% 12,52V70% 12,44V60% 12,29V50% 12.12v40% 12.0v30% 11,88V20% 11,70V0% --- 11,06VHistorik:Detta batteri har cirka 240 cykler vid 50%-iga urladdningar under optimala förhållanden. (50% =12,12 Volt vilospänning)Max urladdningsdjup 60%. (=12,0 Volt vilospänning) = 45Ah tillgängligt. --snip-- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vegabjorn 18 Postad 14 April , 2016 (redigerade) finns dom som föredrar mest AH per krona men jag skulle mätta noga att dom är okej från fel-tema från början minst 80% och att dom håller strömen vid uttag och återladdning säger jag som ska åkat till baka med en polermaskin som funka I 10 min nu från fel-tema Redigerad 14 April , 2016 av Vegabjorn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 14 April , 2016 Om det gäller en ren förbrukningsbank så skulle jag inte satsa på så kallade fritidsbatterier då dom är en kompromiss med inte så bra egenskaper som förbrukningsbatteri. Biltema har bättre alternativ än de du har ovan: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteri-ovriga/Underhallsfritt-batteri-2000028593/ 450 till 500 cykler är mer i linje med ett riktigt förbrukningsbatteri. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 457 Postad 14 April , 2016 Du ska inte köpa något av de batterier du föreslagit tycker jag, utan sådana här, http://www.sonnenschein.org/A600.htm Fördelen är att du får riktigt bra batterier som kommer att ta dig jorden runt många varv utan några problem. Om du sköter batterierna väl håller de säkert i 15 år. Det är 2 V celler så du måste köpa sex stycken, tyvärr. Finns i många storlekar och former. De är väldigt tåliga, kan djupurladdas utan att förlora nästan någon kapacitet eller livslängd. Klarar enl. uppgift mer än 1000 cykler med 50 % urladdning. De kan placeras stående eller liggande. Vad är haken? Jo, de är lite dyrare, men inte så mycket om man beställer dem via någon större bilverkstad som man kanske dessutom har lite känningar i. Tänk på att du inte behöver köpa dubbelt så mycket Ah som du vill kunna använda eftersom dessa batterier tål djupurladdning. Överväg i alla fall dessa innan du väljer. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 14 April , 2016 Mackey, Sonnenschein batterierna du länkar till är bland det bästa man kan skaffa men de priser jag sett gör det inte lite dyrare utan mycket dyrare, så dyra att litiumbatterier kan vara ett alternativ, lägg också märke till: NOTE! All 2v A600 Cells are custom built to specific orders!Please allow 14-16 weeks for USA delivery! Det går kanske fortare i Europa men om man snart skall sjösätta kanske det är försent. Dessutom har dessa batterier ett udda format vilket kanske kräver ombyggnad av batteriutrymmet, en annan nackdel är att om en cell behöver bytas ut har man dom där 14-16 veckorna igen... och du kan inte köra på dina kvarvarande celler eftersom spänningen då blir fel. Det finns fördelar med parallellkopplade standardprodukter även om det inte är det tekniskt bästa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 15 April , 2016 Du ska inte köpa något av de batterier du föreslagit tycker jag, utan sådana här, http://www.sonnenschein.org/A600.htm Fördelen är att du får riktigt bra batterier som kommer att ta dig jorden runt många varv utan några problem. Om du sköter batterierna väl håller de säkert i 15 år. Det är 2 V celler så du måste köpa sex stycken, tyvärr. Finns i många storlekar och former. De är väldigt tåliga, kan djupurladdas utan att förlora nästan någon kapacitet eller livslängd. Klarar enl. uppgift mer än 1000 cykler med 50 % urladdning. De kan placeras stående eller liggande. Vad är haken? Jo, de är lite dyrare, men inte så mycket om man beställer dem via någon större bilverkstad som man kanske dessutom har lite känningar i. Tänk på att du inte behöver köpa dubbelt så mycket Ah som du vill kunna använda eftersom dessa batterier tål djupurladdning. Överväg i alla fall dessa innan du väljer. Mackey Vad är det där för typ av batterier? ÄR de vanliga bly syra eller är det annat? Har ju byggt om hela systemet med apparater som hanterar bly syra från våta, agm till gel. Om det gäller en ren förbrukningsbank så skulle jag inte satsa på så kallade fritidsbatterier då dom är en kompromiss med inte så bra egenskaper som förbrukningsbatteri. Biltema har bättre alternativ än de du har ovan: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteri-ovriga/Underhallsfritt-batteri-2000028593/ 450 till 500 cykler är mer i linje med ett riktigt förbrukningsbatteri. Det batteriet blev högaktuellt. 5 Ah mer än 75 iaf även om det är 6 mindre än 86! och framförallt hade det "rätt mått" så de passar i de befintliga utrymmena jag har. Har inte hittat det där på biltemas men det är ett irrvarr bland deras batterier och informationen däri. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pos42 32 Postad 15 April , 2016 Man behöver oftast kompromissa för att pris och funktion ska gå ihop bra. Men som vi alla vet.. det finns alltid något som är bättre Tycker även som MartinX skrev att det oftast är fördelar att gå på parallellkopplade standardprodukter av bland annat de anledningar som nämnts. Och som Mackey var inte på. Har man inte Rolls Royce batterierna som kan dras ur helt och tål det, så kan man inte nyttja hela kapaciteten på batterierna utan att de tar stryk. Det måste man kalkylera med från början vid inköp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 15 April , 2016 Måste jag köpa alla batterier nu på en gång eller kan jag köpa två st batterier till sjötsättningen i maj och sen 3 till i slutet på juni innan semestern?De två, säg biltemabatterierna på 80 Ah, kommer ersätta de två jag nu har på 60Ah(de är slut)? Får då ändå 40 Ah till redan där. Sen ska jag sätta 3 st batterier i en annan förvaring 1-2 meter ifrån(drar 50 mm2 kabel mellan). 2-3 månader mellan inköpen lär väll inte spela någon roll? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 15 April , 2016 Nej det är inte viktigt att du köper samtidigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 457 Postad 16 April , 2016 Mackey, Sonnenschein batterierna du länkar till är bland det bästa man kan skaffa men de priser jag sett gör det inte lite dyrare utan mycket dyrare, så dyra att litiumbatterier kan vara ett alternativ, lägg också märke till: NOTE! All 2v A600 Cells are custom built to specific orders! Please allow 14-16 weeks for USA delivery! Det går kanske fortare i Europa men om man snart skall sjösätta kanske det är försent. Dessutom har dessa batterier ett udda format vilket kanske kräver ombyggnad av batteriutrymmet, en annan nackdel är att om en cell behöver bytas ut har man dom där 14-16 veckorna igen... och du kan inte köra på dina kvarvarande celler eftersom spänningen då blir fel. Det finns fördelar med parallellkopplade standardprodukter även om det inte är det tekniskt bästa. Bara lite dyrare faktiskt, men mycket bättre. 5 st. 80 Ah 12 V batterier ger 200 Ah att färbruka, kostar ca. 5000:- kr och håller i ca. fem år med någorlunda oförändrad kapacitet. 6 st. 240 Ah Sonnenschein kostar ca. 12000:- kr och håller i mer än 15 år med nära nog oförändrad kapacitet. Principiellt håller jag med om ditt resonemang om standardprodukter som är lätt att ersätta, men med dessa batterier finns inte det problemet. Batteriutrymmet är inte ett stort problem eftwrsom cellerna kan placeras hur som helst och dessytom behövs ingen box för att samla upp batterisyra. Jag skulle deffinitivt överväg dessa batterier om jag rustade en båt för jordenruntsegling. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 457 Postad 16 April , 2016 Vad är det där för typ av batterier? ÄR de vanliga bly syra eller är det annat? Har ju byggt om hela systemet med apparater som hanterar bly syra från våta, agm till gel.Det är "vanliga" gel-batterier så det bör inte ställa till några problem för dig. Oavsett vilket fabrikat du väljer så välj ett batteri som inte läcker ut syra om du råkar ut för ett riktigt oväder. Ovädret är illa nog,, just då vill du absolut inte ha batterisyra som läcker ut i båten. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 457 Postad 16 April , 2016 ... Garantimässigt borde ju egentligen följande råda minst: För konsument två års fabriksgaranti och tre års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen. ... Konsumentköplagen gäller endast i Sverige, inte på de sju haven.:-) Det finns ingen garanti i lagen, men fel som uppkommer de första sex månaderna behöver du inte visa att de är ursprungliga för att få varan bytt eller lagad. Efter sex månader upp till tre år är det konsumenten som ska kunna visa att ett fel är ursprungligt. Det är inte så lätt, särskilt inte på batterier. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 18 April , 2016 Vad är det där för typ av batterier? ÄR de vanliga bly syra eller är det annat? Har ju byggt om hela systemet med apparater som hanterar bly syra från våta, agm till gel.Det är "vanliga" gel-batterier så det bör inte ställa till några problem för dig. Oavsett vilket fabrikat du väljer så välj ett batteri som inte läcker ut syra om du råkar ut för ett riktigt oväder. Ovädret är illa nog,, just då vill du absolut inte ha batterisyra som läcker ut i båten. Mackey Jag kan ju höra efter med CTEK hur de fungerar tillsammans med d250s/smartpass samt M300. Mina batterier verkar vara iaf vara kaputt sen vintern(trots fulladdade med M300 så har spänningen fallit till 12,3 på ett par veckor. Då är de frikopplade från systemet i övrigt,ingen krypström, samt så är en 25 W solcell inkopplad. Det var inte såhär förra vintern. Därför måste jag byta batterier så jag gör nog såhär nu att jag byter 2 batterier till biltemas 80Ah. Då ökar jag banken från 120 till 160 redan där. Då kommer betydlig mer vara kvar efter natten med kyl och sen på dagen laddas de bra då jag kommer ha 300 W solceller till sommaren. Det är nog 1-2 år bort innan jag kommer iväg så väl då kan jag fundera på om jag ska kosta på dessa superbatterier eller montera 5 vanliga. ... Garantimässigt borde ju egentligen följande råda minst: För konsument två års fabriksgaranti och tre års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen. ... Konsumentköplagen gäller endast i Sverige, inte på de sju haven.:-) Det finns ingen garanti i lagen, men fel som uppkommer de första sex månaderna behöver du inte visa att de är ursprungliga för att få varan bytt eller lagad. Efter sex månader upp till tre år är det konsumenten som ska kunna visa att ett fel är ursprungligt. Det är inte så lätt, särskilt inte på batterier. Mackey Jojo, men det var mest att det är kanske 2 år bort innan jag ska åka så man hade haft tid här hemma att byta ut batterier om de ballar ur efter bara 1 år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser