Gäst Postad 14 April , 2016 Om du hade seglat från Sverige till Medelhavet och hade en reskassa på 250.000kr hur länge hade du kunnat varit borta då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 238 Postad 14 April , 2016 Det beror väldigt mycket på hur du lever och vilken väg du tar. På ett föredrag med Linda Hammarberg som jag var med berättade de hur de räknade. Minns inte exakt men kontentan är att det varierar. Fanns något exempel på några ungdomar som seglat jorden runt med väldigt små medel. Ligger du alltid på svaj och fiskar all din mat själv så kommer du långt. Ligger du i gästhamnar varje dag och käkar trerätters varje dag på restaurang så kommer du betydligt kortare. De flesta och troligen även du hamnar någonstans där emellan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 14 April , 2016 Jo jag vet hur jag hade levt och det är inte med trerätters middag. Men frågan var hur länge du hade kunnat varit ute på en reskassa på 250.000kr? Läste om en seglare som hade rest utan reskassa och tagit sig runt jorden, så vad jag skulle vilja veta är lite hur andra tänker för att det ska bli så billigt som möjligt. Det behöver inte vara till Medelhavet. Kan vara över Atlanten och hem eller hela varvet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vegabjorn 18 Postad 14 April , 2016 (redigerade) det beror hur bekväm man vill vara och hur man lever nu du kan ju fråga Sven Yrvind eller Arne Mårtensson Redigerad 14 April , 2016 av Vegabjorn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 14 April , 2016 Hur långt är ett snöre? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 14 April , 2016 Förstår inte varför denna fråga är så svår att svara på. Det finns flera som har varit på långsegling men jag har hitintills aldrig sett något om kronor för äventyret. Jag seglade ner till Medelhavet via kanalerna -85 och vi var två som var borta i sex månader på 70.000kr. Tycker inte att det ska vara svårare att berätta om man gjort en långsegling vad man har haft med sig i reskassan. Jag är nyfiken på hur andra lever för att hålla nere kostnaderna och vad de gjorde av med i pengar. Det är inte svårare än att berätta vad semestern till Thailand gick på för hela familjen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 14 April , 2016 Jag hade klarat mig i två år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larsakelarsson 32 Postad 14 April , 2016 För några år sedan chartrade vi en 42 fots segelbåt i Grekland i fjorton dagar. Fyra personer, flyg t.o.r, mat o dryck ombord, båt inkl. slutstädning och 2 rätters middag med öl/vin varje kväll på hamnkrogen. Detta kostade 50.000 kr totalt. Båten var inte senaste årsmodell men hyfsat bra och bekväm. Det var en behaglig semester med många intressanta upplevelser. Man kan ju välja att göra transportsegling Medelhavet eller Västindien t.o.r med allt vad det innebär, men man kan också kliva ombord mitt i arkipelagen och sedan lämna skutan och fara hem när man är nöjd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 14 April , 2016 (redigerade) "alla sa att vi skulle dö" - gänget gjorde det till en kostnad om 100 kr per dag. Dvs. 36 500 kr om året. Det kan även ha varit per person och inte per båt.Något säger mig då att deras båt inte var försäkrad, men så seglade de i en vega knappt värd att försäkra.. Det ska tilläggas att de knappt använde motorn och guppa när det inte var någon vind, seglade in i hamnar etc. Tydligen smet de från en hel hamnavgifter också..Delos säger såhär i frågan: Putting it all together our cruising cost for boat stuff (excluding marinas and any major boat breakdowns) is right around $1,000 per month. With four adults on board our food is $400 (cheap places) or $1,200 expensive places. So, the total ranges from $1,400 to $2,200 per month depending on where we are. This includes food, fuel, propane, insurance, small maintenance items, port fees, and yes even alcohol (we love our still). Delos is a 53’ boat with lot’s of cool systems on board that make our life comfy so I’m sure it could be done cheaper. When Delos first started cruising our budget was a lavish $3,000 per month with only two people on board. And guess what? We managed to spend $3,000 per month. Now a few years later as we’ve learned more and the savings has dwindled we cruise for half that with twice as many people. So, the bottom line is you can spend as little or as much money as you have cruising. I’ve met guys out there with nothing more than hope, dreams, and a Garmin strapped around their necks with a shoelace. No refrigeration, no luxuries, just pure sailing and sunshine. I’ve also met people in multi-million dollar yachts cruising in a very different way. Delos lies somewhere between these two extremes. If I had to put a label on Delos she would be upper middle class. But guess what? Everyone anchors in the same sand, swims in the same water, and enjoys the same sunsets. The experience you choose is completely up to you. Då har delosgänget allt "man kan drömma om" i utrustningsväg med dykkompressor mm. Samt en stor båt och storlek kostar ju mer. Redigerad 14 April , 2016 av Azguz Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 14 April , 2016 Kolla igenom vad ni kan avstå och vad ni inte vill vara utan. Restaurang, upplevelser, gästhamnar mm. Och hur mkt av sånt. Vi tänkte såhär när vi på 80-talet hade ett ledigt år. Vi hoppade på transsibiriska, hade visum mm. Till asiatiska länder samt Australien och Nya Zeeland. Vår kassa var dubbel mot många vi träffade, som varit ute i flera år men bråkdel av andra som skulle vara ute kortare tid. Vi bestämde att... om pengarna tar Slut efter tre månader, åker vi hem. Vi ville inte komma hem om ett år och ångra en massa saker vi avstått... Hursomhelst hade vi nästan halva kassan kvar efter ett år när vi var tvungna att åka hem... Något nya Zeeland eller Australien hann vi inte med. Vi stannade där vi trivdes tills vi tröttnade, gjorde det vi var sugna på, ibland kostsamt ibland billigt. Om jag hade 250000, budgeterade 50000 på båtrelaterade kostnader.. Vi var två personer... 2 år borde det nog räcka till utan för stora utsvävningar och mest hemlagad mat, lite beroende på hur dyra ställen. Då har du 25000/år till underhåll mm. 4000kr till mat för två och 4500kr till övriga kostnader/mån. Känns rimligt men inte överdådigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 493 Postad 14 April , 2016 Jag är säker på att jag sett olika budgetar för jordenruntsegling i flera av de böcker jag läst. Arne Mårtenssons snöre är väldigt långt, tror han hade en budget motsvarande att köpa en ny båt bara för reparation och underhåll. Då lät han ju flyga in reservdelar till avlägsna platser och inte bara reservdelar utan även tekniker som installerade delarna. Jag tror i och för sig att han skrev böckerna mest för att skryta för sina vänner... ...och då gällde det ju att kosta på sig. 250 000:- kr tror jag skulle räcka ett par år för mig och hustrun. Nu har vi ju ingen båt skapt för jordenruntsegling, så först får vi köpa en båt och då blir det ju lite dyrare. Sedan utrusta den och sedan... och sedan... innan vi kommer iväg. Vi skulle sannolikt mycket sällan ligga i hamnar/marinor, ganska sällan ankra på ställen man måste betala för att ankra på och i huvudsak ligga för ankar utan att betala något för detta. Inga trerätters, men gärna besök på den lokala syltan ibland. Vi skulle säkert hoppa över Galapagosöarna som är fruktansvärt dyrt att klarera in till och dessutom har vi ju redan seglat dit en gång. Sedan kan man ju dryga ut reskassan längs vägen om man har några lämpliga färdigheter. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Greip 51 Postad 17 Juni , 2016 Vår Medelhavssegling 2004 kostade i snitt runt 1000 euro i månaden inkl hamnavgifter, bränsle och lite sånt. Två vuxna och två rätt små barn. Då höll vi igen ganska mycket men inte toksnålt. Man får se till att inte hamnavgifterna drar iväg. Det kan kosta €100 eller t o m €250 per natt! Men lika gärna €20 eller gratis. På vissa ställen kan man hitta naturhamnar men ofta är det bara marinor som gäller. Ibland finns billiga men sunkiga kommunala hamnar i stadskärnan. Vi hade en reserv för haverier men det hände inte mycket. Båten var i fint skick och tämligen enkel. Men med aldrig så lite otur kan det ju bli väldigt dyrt. Segla på havet är ju betydligt billigare. Så den kvartsmiljonen borde kunna räcka en bra bit. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser