Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Zeppohoj

Skulle behöva några kloka ord om Mercury 40hk 92

Rekommendera Poster

Tomgången verkade vara problemet, test körde den igår och då gick den som ett skott igen. Den dog en enda gång och då körde jag på full gas, men den startade direkt igen, får se hur den kmr gå nu i veckan. Men att den dog sådär kan det vara att den nyper lite tjuvluft? Hade glömt att sätta tbx spärren för tilten så kanske var att jag körde in i en våg och motorn hoppade till..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har ja o Alex vart ute me båten. 

Allt gick jättebra ut.

Riktigt fint o behagligt till en början :)

Fiskade lite i 1-2 timmar sen kom regn o hagel.

Väldigt mkt regn o hagel..

Typiskt aprilväder.

O inge fisk.

 

På hemvägen så blev det full gas.

Inga problem till en början.

Men efter 400m så tappade den kraften helt o dog.

Startade direkt fast med lite hjälp av tomgångsgasen.

Ja körde 100-200m puttrandes men gasade på lite mer fast lugnt.

Efter 100m så tappade motorn kraften igen men ja la i neutral så sen dog inte.

Vi tog oss hem i puttrande fart utan problem.

 

Va tror ni e problemet?

Varför vill den inte när vi gasar på?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Började genomgången av förgasarna o bränslepumpen lördag 10:30 o blev "klara" 01:00.

Fick stå o lysa med ficklampa  när den skulle på plats igen.

Vilket bökande.

Dagen efter byttes några slangar o på med nya rejäla slangklämmor på ALLA slangar.

Nån verkade haft dille på att strajpa allt.

 

Nu e iaf förgasarna helt genomgångna o uppfräschade.

Packningarna hade nog aldrig blivit bytta förut.

 

Bränlepumpen e oxå genomgången o uppfräschad.

Såg ut som #&%!

Alla delar var helt kaputt.

Bäst-före datumet var säkert 10år sen.

 

Nu går motorn bra på tomgång.

Hoppas den går bättre nu på full gas.

 

Nu kan vi iaf mekka förgarase med förbundna ögon :)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det ochså vara exhaust under locket. Testa med att köra utan lock. Om det är läckage av exhaust fungerar detta på låga varv, men efter tid och med högre varv fylls rummet under motorlocket med exhaust och motorn hittar ingen syre så den stryps...

 

Biltemas bensintank har skaffat oss mycket strul. Dom går i upplösning och tätar till förgasar...skit produkt!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
AlfaAlfa:

Exhaust under locket?

Avgaser under/i motorkåpan?

E det du menar?

Kan du utveckla det hela för det lät faktiskt intressant.

Vart kan det läcka ifrån?

Dom här mjuka filtrena eller vad man nu vill kalla dom som sitter på insidan av kåpan ser gamla o skitiga ut.

Man kanske ska byta dom så att motorn får mer syre.

Jag e inte så bra på termerna.

Men börjar förstå motorn mkt mer o mer.

Vi kör med orginaltanken nu.

Biltemas tank har knappt används alls.

Den var bara en snabblösning som vi övergav snabbt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi provade båten idag o den dog som sagt på högre varv igen.

Inte helt förvånad... eller vad man nu ska säga. 

 

 

Vi har försökt ställa in gasen o växlarna mm enligt intruktionsboken.

Den beskriver väldigt lite om hur man ska ställa in det hela...

Plus att det e så mkt som ska lira exakt med varann.

Väldigt komplext.

 

 

Vi har ju lyckats starta motorn som det ska o vi tar oss ut o åker ett bra tag eftersom vi har försökt ställa in tomgången när vi står mitt på sjön på neutralväxel.

Han ville ha tomgången lite högre. Högre varv.

Jag ville ha den lite lägre. Lägre varv med mörkare ljud. Den låter lite hälsosammare då.

Tomgång e ju ändå tomgång.

 

 

Hur ska vi tänka här?

Tomgångsskuven i botten = ingen tomgång?

Eller e det tvärtom?

 

 

Vi misstänker även att det kan vara något elfel nånstans.

Batteriet verkar inte laddas medans vi kör.

Helt dött när motorn dör.

 

 

Skulle behöva någon med oss som berättar exakt o pedagogoskt hur man ska tänka.

Vi verkar helt enkelt inte förstå.

Iaf inte hela vägen.

 

Man skulle vart motormekk.

Men vi e snart där.

Iaf så kan vi snart hela den här motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissar att exhaust under locket innebär avgaser inuti motorkåpan. Jag hade precis detta fel på en gammal Evinrude 35. Minns inte exakt symptomen men efter en stunds körning så började den hosta och sen dö. Felet var en trasig packning mellan motorblock och rigg som gjorde att avgaser läckte in i motorkåpan= stryper syret till motorn.

Testa enkelt genom att köra utan kåpa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

invader:

Hur löste du ditt problemet?

Var du tvungen att skruva isär motorblocket?

Tänker att det e mkt som kan gå fel där så hoppas inte att problemet sitter där.

Redigerad av Zeppohoj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sitter en enkel packning mellan motorblokket och stommen. Exhaust går ju ur motoren långt ner i stommen. Om denna pakningen har leckage vil exhust komme ur inuti motorkåpan. Detta sugs då inn i motoren. Detta stryper motorn vid höga varv där det blir hög halt av exhaust i den luft som motorn drar in.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

invader:

Hur löste du ditt problemet?

Var du tvungen att skruva isär motorblocket?

Tänker att det e mkt som kan gå fel där så hoppas inte att problemet sitter där.

Med hjälp av sprängskiss, goda råd och en näve reservskruv från min hjälpsamme Evinrudeguru.

I princip är det bara mer av det ni redan gjort. Det som kan och lär jävlas är avdragna skruvar och annat som suttit ihop länge med separationsångest som följd.

 

Men börja med att testköra utan kåpa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
invader:

Vi ska pröva utan kåpan först.

Men om nu motorn läcker avgaser så blir det till att leta kunskap.

 

Sprängskissen har vi iaf.

 

Ska man köra med något liknande rostlösning / smörjande?

Tänker på om om bultar o annat ärjat fast.

Motorn e ju ändå 24 år gammal.

Om skruvarna / bultarna går av eller  liknande hur får man ut resterna?

 

Vi har noterat att nån kan ha plockat isär motorn förr o använt nåt som sr ut som spraypackning?

Om sånt nu finns. Kan blanda ihop det med sprayspackel som e till nåt helt annat än motorer.

Men packningarna e röda o ser ut att sticka ut lite varstans med väldigt runda o mjuka kanter.

Kanske problemet finns där.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu måste vi lista ut vilken sorts olja vi ska ha till en sån här gammal motor.

Den vi köpte sist va troligtvis till moderna mororer o så av annan typ.

 

Tänkte handla oljan på biltema.

Vilken ska man ta?

Finns olika 2 takts oljor.

 

Tex: Båt, Självblandande tvåtaktsolja av typ TC-W3,

 

eller Mineraloljebaserad självblandande tvåtaktsolja av Low SAPS/low Ash-typ för alla typer av landbaserade tvåtaktsmotorer, t.ex. mopeder, gräsklippare, motorsågar och motorcyklar.

 

Har noll koll. Men folk har förut gett rådet om billigaste möjligaste oljan till gamla motorer.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att få loss avdragna skruvar är ett tålamodskrävande jobb. Jag löste det mesta med ordentlig värme(gasbrännare), rostlösningsolja, borrmaskin, borrar och billiga svinpittar.

 

Om det sticker ut silikonsträngar i skarvarna så lär det vara packningsklister av något slag.

 

Vad gäller olja så finns det lika många åsikter som det finns motorer. Min personliga uppfattning är att välja en olja avsedd för båt, sen är märket eller priset mindre noga i det här fallet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

invader:

Om den läcker avgaser o vi måste skruva isär allt kommer vi få hjärnblödning.

Packningsklister? Bra eller dåligt?

Så vi hoppas på nåt lättare fel.

Nåt som inte innebär ärjade bultar.

 

 

Vi funderar om det kan vara nåt elfel.

För motorn dör direkt o inte som att den blödrar o dör.

Den stryps o sen sekunden efter död.

 

Det funkar jätte bra på låga varv men när vi väljer att gasa på lite mer, pressar liite då säger den ifrån o dör direkt.

 

Min styvfar som mekkade endel med sina gamla båtmotorer som då va hyffsat nya "back in the days" säger att den kan starta o fungera i lägre fart men att om generatorn börjar bli slut så ger den inte samma intensiva gnistor som behövs vid hög fart.

plus att den inte laddar batteriet under färd.

Batteriet e helt slut när vi gör "hjärt o lungräddning" på motorn igen o vägrar helt starta.

Ingen kraft alls. Helt orkeslös.

 

Kan han ha e poäng eller?

 

Visst ska lilla kugghjulet på startmotorn åka ner igen efter start?

Annars borde den dra ström under hela färden?

 

 

Vad brukar annars strula med elen på en gammal båtmotor?

Ska fixa nytt batteri o se om det e så enkelt.

Ska även fixa ett sånt där elverktyg som man kollar om strömmen kommer ända fram genom alla elprylar. 

 

Får ett gratis gympass med paddeln den långa biten in till land.

Men tyvärr det ända som e gratis..

 

 

 

Redigerad av Zeppohoj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att provköra utan kåpa som sagt.

 

Var bränslepumpen renoverad med nya membran och packningar eller bara rengjord?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läst lite på amerikanska forum där folk haft liknande problem, de pratar mycket om Switch Box, är det CDI boxen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
invader:

Bränslepumpen fick alla delar invändigt utbytta.

Dom var helt slut.

Nu e den helt fin o fräsch invändigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batteri och allt vad som tillhör 12V är i princip helt frikopplat från vad som behövs för att hålla motorn igång, dvs tändningen. Du kan plocka bort allt som hör till 12 V systemet och rycka igång motorn om du vill. Som nämnts är Switchboxen en svag punkt på dessa 4-cyl Merc. Jag har själv bytt på två efter felsökning och medverkat i ett par trådar på MG som resulterat i byte. Men, det är alldeles för dyrt att bara byta på chans.

 

Du hittar felsökningsinfo i verkstadshandboken eller här: http://www.cdielectronics.com/wp-content/uploads/2013/08/Troubleshooting-Guide-Inside-Pages.pdf

på sidan 81.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Den här skruven på den övre förgasaren satt fast, på den undre var den inskruvad i botten. Är väl bränsle blandnings skruven? Kan det vara boven i dramat?

post-108679-0-53392600-1461832266_thumb.jpeg

Redigerad av Alexander89

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...