Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Zeppohoj

Skulle behöva några kloka ord om Mercury 40hk 92

Rekommendera Poster

Hej!

 

Ja o min fiskekompis har precis köpt båt tillsammans.

En Bella 425R med tillhörande 40hk 4-cyl Mercury med oil inection från 1992

 

Ja e helt färsk när det kommer till båtmotorer.

Skulle verkligen behöva veta allt om denna motor.

 

Vilka delar som brukar paja.

Hur man kan förbättra motorn.

Hur man märker vad som ska köpas nytt bara genom att kolla under kåpan, köra motorn o lyssna o titta.

Har tänkt lära mig mekka själv nämligen :)

Vad som ska bytas ut inför varje säsong o åtgärder inför vinterförvaring.

 

Den ryker vitt lite vid start men försvinner när man drar iväg.

När man lägger i backen så skrapar det lite.

Kan det va problem eller bli problem?

 

Vilket bränsle som passar bäst. just nu blev det vanlig 95.

Hur man ska köra den för att inte göra av med för mkt soppa, vi kommer åka långa sträckor inomskärs.

Finns det bättre proppeller än orginalet som gör att motorn inte blir lika törstig?

 

Fick för övrigt soppatorsk på jungfrufärden för man blev lite väl gasglad :P

Som tur var så gled vi in till närmsta brygga o hyfsat gångavstånd till bilen.

Meen massa annat krångla så innan man va hemma igen så hade det tagit 3 timmars muttrande o skuvande :P

 

Mvh Sebastian

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå. Jag jobbar som auktoriserad Mercury mekaniker. Dessa motorer brukar vara driftsäker. Impeller och stift bör du byta var tredje år växelhusolja och filter varje år. Bränsle filter och om du har något slagfilter på olje slangen. Finns en fyrbladig original propeller som heter spitfire som sänker soppa förbrukningen lite. Du kan köpa propeller och delar av oss om du vill. Vi har en webbshop med Mercury originaldelar. www.mercurydelar.se

MVH Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den motorn du köpte är ju känd för att sörpla soppa i sig, däremot så borde den vara hållbar i å med att det är en strypt 50 hk. Vill du minimera soppaförbrukning så får ni kolla vid vilken fart den drar minst soppa, se till att ni har rent botten på båten (dvs inga havstulpaner), se till att lasten är jämnt fördelat i båten, bäst vinkel på riggen, optimal monteringshöjd, etc. Samt propeller enligt ovan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissar att det sitter så kallade ytgnistgaptändstift i denna. Överväg i så fall att byta till standardstift. Antagligen är det B8HS eller B9HS som passar. För bästa ekonomi gäller planade fart. Avdrag 1000 - 1500 vara från toppvarv. Trollingfart med denna motor kostar mycket soppa. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
guestsson:

Jo det var nog ytstift om du menar sånna som bara e platta me liite skålning o utan det vanliga, men köpte dom vanliga idag av en firma som ska va grymma på just mercury

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe:

Ok vi ska troligtvis ta upp båten igen o kolla motorn o kan även passa på att byta proppellern o göra rent under båten i samma vända.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fy va jobbigt det kan bli när man får hjärnsläpp o har för bråttom ut på havet.

Vi skulle ut o fiska igår o vi hade lite för mkt fiskeabstinens som resulterade i att vi blandade i 2%  dyr olja i tanken som resulterade i att motorn fick 4% olja pga den separata oljetanken.

 

Har slitit med motorn hela dagen så något fiskande blir det inte :(

 

Men har åkt runt o frågat lite på bra motorkunniga firmor o det skulle inte va några problem med 4%.

Ryka väldans mkt skulle den göra ett tag dock.

Meen inte då.

 

Inget rykande o ingen fungerande motor.

Tändstiften e nyinhandlade efter detta fatala hjärnsläppet med oljan i soppan o dom får alla gnista i samtliga cylindrar.

 

Motorn går igång på tomgång när man vrider igång den med lite hjälp av tomgångshöjar spaken brevid gasen men när man puttrat ut på  lägsta fart ut ur småbåtshamnen o drar på lite mer men inte så mkt alls så försvinner kraften o den börjar blöddra efter 200m jämn gas o dör. Givetvis så åkte vi ut med spaken nere.

 

Vi bytte ut den förstörda sopan mot ren ny med ny tank o nya kopplingar mellan tank o slang o motor o slang men ingen skillnad. Stog på tomgång i en halvtimme på lagom varv me hjälp av omgångshöjaren.

 

Innan vi gjorde det så tog vi ur tändstiften o som vi blev rekomenderade av en man som har nästan samma modell o försökte blåsa ut lite av den oljiga soppan med hjälp av att vi vred om nyckeln i 10 sekunder.

 

Måste ha hjälp med problemet.

Kommer bli gråhårig innan vi kommer ut på sjön.

 

Nån som har någon aning om vart problemet kan finnas?

Om ni hittar en bild på delen sittandes på motorn så e vi mkt tacksamma :)

 

Mvh Sebastian o compani

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har svårt att tänka mig att 4% skulle spela in här, möjligtvis skit i förgasarna. Symptomen tycker jag tyder på det. Demontera förgasarna lämna in dom till någon som kan ultraljudstvätta dom åt er.

 

Fota gärna lite innan demonteringen, underlättar säkert då ni ska montera igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Vi hlar mekkat lite idag o har kollat så att soppan rinner igenom allt.

Kan vara bränslefiltret för det flödade väldigt lite igenom där när vi tog biltemas motsvarighet till wb40.

 

Sprutade även in det i förgasaren för att försöka få bukt me allt.

Prövade oxå startgas men nu verkar batteriet va dött så det hjälpte ju så klart inte.

Men det står på¨laddning nu med nytt batterivatten.

Det var inte alls den nivån som skulle vara.

 

Vi hade med oss en man som har en 2 år äldre mercury motor som verkar kunna den bra så morgondagen får visa om vi gjort alla rätt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
jojjeblom:

 

Annars blir det till att plocka ner förgasarna.

Den här har två stycken.

 

Va kan det kosta om man låter nån ultraljudstvätta förgasarna?

 

Jo vi har börjat ta massa bilder på allt.

Underlättar en hel del när man e på affärn.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ni öppnat luft skruven på tanken☺

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vissa motorer är superkänsliga när det gäller olja och det är inte säkert att det är det dyra oljan som är bäst. Modern fin tvåtaktsolja tenderar att klibba fast mycket mer vid stiften vilket släcker dem, särskilt om det är för mycket.

 

Jag skulle testa att koppla bort separatsmörjningen (om det går men det borde det) och testa med soppa blandad med en vanlig snikolja (det motorn är byggd för). EXAKT rätt procent är viktigt. I med nya stift, kanske till och med en grad varmare än vad boken sägen (alltså lägre siffra) vilket gör den mer lättstartad och testa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
firefish:

 

Aha det förklarar varför den kläggat igen.

Kan du rekomendera nån olja? Kanske finns billig fast bra på biltema?

 

Vi har ingen instruktionsbok till motorn.

Vi frågade båtaccenten i länna vilka tändstift vi skulle ha till motorn.

Han frågade om vi skulle trolla mkt o det ska vi så vi fick stift som skulle va bra till det.

Kommer dock inte ihåg vilka.

 

Vet du nån hemsida som beskriver hur man plockar bort den separata oljetanken mm?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser inte ut som om du har något filter till oljan.

Har kollat sprängskissar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från oljetanken går det en slang till pumpen, därifrån en hårdare ledning som ansluter till bränsleledningen mellan bränslepumpen och förgasarna. Följ soppaslangen från dunken så hittar du bränslepumpen, sedan borde du hitta anslutningen. 

 

Om du bara ska testa med oljeblandad soppa skulle jag lossa ledningen från oljepumpen tillfälligt. Ta en tvättsvamp eller liknande som kan suga upp oljan som pumpen matar ut under testet (det blir ju inga större mängder).

 

Man skulle också kunna nypa åt oljeslangen mellan tanken och oljepumpen men jag är inte säker på att pumpen uppskattar att inte få någon olja, dumt att chansa.

 

Vill du köra längre med oljeblandad bensin är det bästa att ta bort oljepumpen. Hålet den lämnar efter sig måste dock täckas, alternativt att du ta bort axeln som driver pumpen och sedan återmonterar den. Fusklösningen är att dra ledningen ut från pumpen tillbaka till oljetanken med en slangbit och låta en oljeslatt cirkulera runt.

 

Mercury rekommenderar 2 procents oljeblandning men det förutsätter som sagt en äldre och sämre olja. Vissa moderna tvåtaktare är nere på 1,6 procent, tack vare bättre olja, men det skulle jag inte våga testa.

 

Om du fått stift för trolling gissar jag att de är något varmare än normalt för att inte slagga igen. Kolla vad manualen rekommenderar och jämför med vad du har, är de redan varmare än rekommenderat bör du inte gå ner ytterligare.

 

En sak till. På ledningen från oljepump till soppaledning sitter det en backventil. Den måste sitta kvar, alltså ta isär oljeledningen innan backventilen, annars kommer det att läcka bränsle där. Kolla förresten där när du drar runt motorn på starten, det är inte säkert att backventilen är tät.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Broljung:

 

Vart hittade du sprängskissen?

Skulle nog behöva en sån så man vet vad som e vad o vart allt ska sitta igen efter man plockat ner o rengjort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
firefish:

 

Det e lite konstigt detta problem vi har.

När vi fick soppatorsk på första färden så fick vi låna en äldre soppatank i plåt med äldre slangar inkl handpump. 

Det gick ganska bra med denna dunk men lämnades tillbaka.

Den gick inte 100% men vi tog oss hem.

Han vi fick låna dunken av sa idag att den har vart till en 25 hästars o att den kanske inte ger lika mkt soppa som den ska om man har den på våran 40 hästars.

Vi tror nämligen att allt e ett soppa problem nånstans.

Kan det vara så enkelt att slangar kan ha med allt att göra.

T.e.x att dom bivit igen täppta av den nya oljan?

 

Efter hjärnsläppet med oljan rätt ner i orginaltanken i plast från qviksilver med bensinen så blev det som det blev.

Slangar o handpump från biltema verkar  det som.

Når vi fick låna plåttanken tidigare så passade inte kopplingarna till motorn. honan till hanen.

Vi tog då o använde halva slangen inkl pumpen från tanken vi fick med till motorn vid båtköpet o satte fast med slangklämmor direkt på hans bakre slang till hans plåttank.

Då funkade det hyffsat faktiskt.

Dock så hade vi vart tvungna att ta av 5cm innan pga att kopplingen gick av(biltema) i slangen.

Kan det påverka att den blev lite kortare?

 

Vi köpte iaf en billig tank även den i plast fast kanske inte av bästa kvalitet på biltema men då för att kunna lösa problemet med oljerester i orginaltanken.

Men inte heller där gav det något resultat.

 

Vi har nu kollat slangarna från hanen som e kopplad från motorn med honan från tanken, dom som verkar gå ihop med oljeslangen o framåt ända till förgasarna.

Första biten svart tjock slang på ca 5cm sitter ihop med en 3vägs koppling rakt fram till något som skulle kunna vara en backventil  vidare till något hus o den svarta tjocka långa slangen på rärmare 20cm som sitter ihop med bensinpumpen.

Lite små skitig 3vägs koppling gul o lite lite smutsig inuti. 

Från backventilen så gick det en väldigt kort genomskinlig slang på ca 4cm ihopträngd till en Z form som verkade mkt konstig o väldigt tät pga Z formen. 

Vi vet inte om det kan ha funnits en sprucken springa i denna men när vi tog loss den o kollade på den så blev det en iaf.

Vred man lite till så hade man haft två delar?

Kan det ha varit problemet?

Fanns ingen olja i den när vi kollade.

 

Men finns olja i en ca 20 cm lång slang av samma genomskinliga som den Z formade.

Den gick till samma hus som den andra verkar det som.

Grön färg på oljan.

Ser inte ut som den har skiktats i oljetanken heller.

Den e vit så man ser igenom rätt bra.

 

Motorn startade inte alls i går.

Ville inte alls.

 

Vi lånade plåttanken idag igen o kopplade på samma sätt som när vi fick soppa torsk.

Nu gick den iaf igång på tomgång med lite hjälp av tomgångsgasen den platta på sidan om den stora vanliga gasen.

Vi lät den stå på tomgång ett bra tag för att sen lyckas få i backen o tog oss runt o i med vanliga o ut ur hamnen på mkt låg fart.

Gick att höja lite lite o puttra fram men prövade att höja farten o kom inte alls långt.

kanske 20m bara.

Fick igång den på samma sätt några gånger in i hamnen igen.

Men det blev till att paddla fram till bryggplatsen.

 

Vi har oxå under dagen kollat om soppan går hela vägen.

Verkar vara ett problem.

Kan soppaslangen mellan handpumpen o honan vara för lång o krökt?

Den verkar dock inte vikt nånstans för den ser både ny ut o e stark.

Den går som i en lång båge från tanken under bänken på vänster sida ut genom hålet på insidan av motorns fria utrymme o i en båge med vinkel in i hanen på motorn.

Det verkar kunna vara väldigt dåligt drag där.

Har prövat o se om det flödar ur honan o det verkar inte vara fullt tryck alls.

Funkar oxå bara i en speciell vinkel.

Utan honan o bara slang samma problem.

Med hanen bortkopplad från 3vägs kopplingen o urtagen ur gummit där den sitter i motorn så verkar det oxå kunna vara problemet.

Ingen soppa alls när den sitter inklickad i honan.

 

Vi har bytt ut bränslefiltret som sitter mellan bränslepumpen o förgasarna.

Tror inte vi bytte slangarna dock.

Vi har bytt slangen från 3vägs kopplingen till bränslepumpen.

O vi bytte den slangen som gick från backventilen o in i huset.

 

Nån ide?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan ju vara soppapumpen som har gett upp och inte orkar ge nog med bränsle. Att ni måste chocka hela tiden kan vara ett tecken på att den får för lite soppa.

 

Testa att hålla tanken en bit över motorn så att det blir självfall och se om det hjälper. Hur är det med bränslefilter? Ibland sitter det en liten sil bakom anslutningen på förgasaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla även så backventilen i blåsan fungerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sätter nog mina pengar på bränslepumpen.

Att den visar livstecken med smalare bränsleslang kan bero på att det lättare byggs upp tryck jämfört med grövre slang.

 

Testa med en flaska bensin och anlsut direkt till förgasarna och håll den ovanför motorn så att soppan rinner fritt. Då elimineras alla backventiler, blåsor och pumpar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sätter nog mina pengar på bränslepumpen.

Att den visar livstecken med smalare bränsleslang kan bero på att det lättare byggs upp tryck jämfört med grövre slang.

 

Testa med en flaska bensin och anlsut direkt till förgasarna och håll den ovanför motorn så att soppan rinner fritt. Då elimineras alla backventiler, blåsor och pumpar.

 

Måste man köpa en helt ny soppapump eller ska man köpa det som kallas reparationsats bränslepump? Funkar isf den här? http://www.marindemontering.se/batmotor-reservdelar/mercury-mariner/branslesystem/membransats-mercury-30-275hk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alex bra att du frågar om bränslepumpen för det glömde ja att göra.

 

Nån som vet vilken bränslepump som ska va till våran motor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu funkar båten som den gjort innan, hoppas vi iaf. Bränslet räckte inte till för en ordentlig provtur, förtöjd vid bryggan lyckades vi ställa in tomgången så att motorn inte dör, vi höll på att skruva på de där plastskruvarna på tomgångs och gasreglaget, först blev det fel så backen var framåt och tvärtom, men sen lyckades vi få det att lira fint ihop så nu går den iaf, nu återstår testrundan vilket kommer ske imorgon. Vi funderar även på att koppla bort den separata oljetanken och köra rakt ner i soppatanken istället. Återkommer med resultat imorgon

 

Alex

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni verkar ju orädda och villiga att testa er fram, det är bra. Ett tips, gör inte en miljon åtgärder på samma gång utan gör en sak, testa, och gör en sak till. Felsökning handlar lika mycket om att hitta vad som inte är fel som att hitta själva felet. Gör ni en massa saker på en gång kan ni omöjligt veta vilken av alla åtgärder som löste problemet och då lär ni er egentligen inte så mycket.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
firefish:

Om man ska köra utan oljepumpen måste vi då skruva av luckan på den o ta ut alla delar o på me luckan igen eller räcker de me att ta bort axeln du nämner.

Vill inte riskera att delarna som ev blir kvar i pumpen blir till smådelar med tiden.

Vi fiskar väldigt mkt nämligen, åker långa sträckor o trollar mkt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...