Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Mackey

Din mest nödvändiga och/eller oersättliga båtgrej - berätta!

Rekommendera Poster

Har  "finska pinnen" och tycker den är mycket bekväm att använda.

Är dock osäker var man fäster linan. Fäste först i toppen men har börjat fästa den där nere.

Det är mycket kraftigare ögla där nere.

Hur gör du Mackey?

Jag har också en som jag med valfri knop fäste i nedre öglan. Den här är klockren när man lägger till. 

Det orange är hur jag fäst tågvirket i kroken och röda pilen visar ringen man öppnar krokens sprint med, när man enkelt hakar fast i en boj. 

post-108446-0-60478700-1460965607_thumb.jpg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns flera oersättliga prylar. Bla Handyduck som jag tycker är grymt bra. Eftersom jag åker en del själv med ungarna på sommaren när frugan jobbar, så är fjärrkontroll till bogprop och ankarspel i princip oumbärligt. Onödig lyx för vissa kanske men för mig otroligt värdefullt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har  "finska pinnen" och tycker den är mycket bekväm att använda.

Är dock osäker var man fäster linan. Fäste först i toppen men har börjat fästa den där nere.

Det är mycket kraftigare ögla där nere.

Hur gör du Mackey?

Jag har också en som jag med valfri knop fäste i nedre öglan. Den här är klockren när man lägger till. 

Det orange är hur jag fäst tågvirket i kroken och röda pilen visar ringen man öppnar krokens sprint med, när man enkelt hakar fast i en boj. 

attachicon.gifkrokkk.jpg

Om man använder ankarband kan man trä in öglan så att den hamnar där Knox knutit linan.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha... Det är bara en fast krok kort och gott med sprint du kan "fjärr"-dra upp och släppa ner. Har en liknande fast man vrider sprinten och förtöjning sitter i toppen på den. Har bara provat den för jag tycker "ducken" känns smidigare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha... Det är bara en fast krok kort och gott med sprint du kan "fjärr"-dra upp och släppa ner. Har en liknande fast man vrider sprinten och förtöjning sitter i toppen på den. Har bara provat den för jag tycker "ducken" känns smidigare.

Jag hade/har en sån som man vrider, men bojtenarna har blivit grövre och den greppade inte över på alla ställen, så nu har jag en "Finsk Pinne" (kul namn, som jag nog anammar) som finns nära till hands i sittbrunnen  - kopplad till en ankarolina på rulle.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...