Gå till innehåll
fredag 14 februari 2025
Gäst

Kopplade minus minus till batteriet.

Rekommendera Poster

Gäst

Jag lyckades med konststycket att koppla motorns startbatteri med två minuskablar. En kabel från underhållsbatteriet i stället för pluskabeln. Det gnistrade till ordentligt och det tog nog ett par fem sekunder innan jag fick loss båda kablarna.

Jag har satt batteriet på laddning och batteriladdaren visar på att den laddar. Frågan är vad som kan ha tagit skada? Kan batteriet vara bränt fast laddaren indikerar laddning? Kan motorn, eller några säkringar ha pajat av detta? Något annat som kan ha tagit skada?

Båten stod på land då detta hände så jag har inte kunnat prova. Det är en Volvo Penta inombordare till en segelbåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kortslöt batteriet och om du hann få bort kabel innan det tog eld så är det nog ingen större fara. Ett startbatteri är byggt för att klara mycket stora strömmar utan att skadas. Oftast sitter säkringen (om det finns någon i startkretsen) på plussidan och du kortslöt mha minuskablarna, så troligen har ingen säkring gått. Då hade det slutat gnistra direkt.

 

Det farliga är om det hinner bli varmt och börja brinna. Det går fort !

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lyckades med konststycket att koppla motorns startbatteri med två minuskablar. En kabel från underhållsbatteriet i stället för pluskabeln. Det gnistrade till ordentligt och det tog nog ett par fem sekunder innan jag fick loss båda kablarna.

Jag har satt batteriet på laddning och batteriladdaren visar på att den laddar. Frågan är vad som kan ha tagit skada? Kan batteriet vara bränt fast laddaren indikerar laddning? Kan motorn, eller några säkringar ha pajat av detta? Något annat som kan ha tagit skada?

Båten stod på land då detta hände så jag har inte kunnat prova. Det är en Volvo Penta inombordare till en segelbåt.

 

Strömmen tar kortaste vägen mellan polerna från batteriet. I detta fall din minus-kabel. Den har ingen anledning att åka runt i resten av systemet så att något annat skulle ha tagit skada är inte troligt.

 

Ditt batteri ligger sämre till men bör klara sig det också beroende på hur varmt det han bli. Ladda och testa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Okej. Det låter som jag har haft tur för batteriet brann inte. Lite gnister bara.

Tack för svaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej. Det låter som jag har haft tur för batteriet brann inte. Lite gnister bara.

Tack för svaren.

 

Själva batteriet brinner inte, men kablarna som kortsluter gör det. De blir så varma att de glöder, så det kan vara svårt att få bort dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Japp. De satt fast så jag fick ta hjälp av en kniv och bända bort de. Kändes som en stor magnet tog tag i kabeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag gjorde nåt motsvarande så blev batterierna märkbart sämre. De tog laddning men förlorade sin uthållighet. Det jag gjorde var att råka koppla ena batteriets minus till det andras plus. Varade ett par tre sekunder högst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir inte kortslutning av att man kopplar ihop två negativa poler. Strömmen går från plus till minus. Förmodligen är det kontakt mellan plus på startmotorn och plus på generatorn som i sin tur är i kontakt med plus på det batteri vars negativa pol du kopplade till startmotorns plus. Isåfall är det bara det batteriet som blivit kortslutet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...