HenrikAhnfeldt 0 Postad 13 April , 2016 Hej. Jag köpte denna på auktion häromdagen men har ingen aning om vad det är för båt. Jag har alltid velat ha en lite större övernattningsbåt och hittade den här fast jag egentligen var på jakt efter ett biltransportsläp. (varför blir det alltid så här). Jag har bara sett båten på bilderna ännu och ska hämta den på fredag och köra den ca 7 mil på ett jättesläp efter en Renault trafic. Det verkar inte finnas något kapell eller dynor, så jag undrar såklart var man kan få tag på det. Jag har ingen som helst erfarenhet av större båtar så jag skulle vilja veta så mycket som möjligt. Däremot så är jag möbelsnickare och ser inredningsrenoveringen som en baggis, men det där med kapell, motor och all annan lyx som ska finnas i en sån här båt tar jag tacksamt emot tips och idéer om. Tack på förhand//Henke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 13 April , 2016 (redigerade) Jag vet inte vad det är för båt, men jag har sett en liknande, litet större, samma design likadana rutor och likadant formspråk, den båten är en "Apollo 31". Om du är möbelsnickare lär du ju inte få några problem med inredningen, många här hade nog önskat att dom hade besuttit kunskap om sådant snickeri. När det gäller kapell får du vända dig till en kapellmakare, dom har dock bråda tider just nu med mycket att göra. "Kapellmästare" är det dock ingen idé att konsultera, i alla fall inte för detta problem... Dynor, madrasser etc kan en tapetsör eller sadelmakare hjälpa dig med, det finns speciella firmor som specialiserat sig på fritidsbåtar, även dessa har ju högsäsong just nu... Båten ser ju i alla fall väldigt trevlig ut. Jag vet inte hur mycket en Traffic får dra, men det känns ju som om den transporten kan bli "intressant". Kanske är också trailern obromsad?? Jag drog en gång en liknande trailer (som den på bilden) med en Berlingo, det var en trailer med lastbilsbakaxel tillika lastbilshjul, men utan båt. Av någon anledning (gissa vilken) företogs denna transport nattetid, men det var spännande, särskilt i nedförsbacken på Tjörnbron... Ja även uppför mot brokrönet var ju kämpigt med lätt hjulspinn... Nu väger väl en berlingo betydligt mindre än trafficen, men ändå, ta det varligt! Redigerad 13 April , 2016 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikAhnfeldt 0 Postad 13 April , 2016 Hej och tack för svar. De tips jag fått av vänner på Facebook är Orrskär 27, Apollo 32, Bo-sjö 25 och Saltö31. Alla liknar men ingen tycker jag stämmer. Det kanske skiljer från år till år. Jag hoppas kunna få reda på mera när jag ser båten på fredag. Gamla traficen får bara dra 2000 så visst blir det lite spännande hehe. De båtar jag googlat på väger runt 2500 och släpet borde ligga rum 1000 så nu får den bekänna färg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikAhnfeldt 0 Postad 13 April , 2016 Bo-sjö25 ser ju onekligen liknande ut... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 13 April , 2016 (redigerade) Orrskär 27 ser ut så här, så den kan du avskriva. Apollo 32, det fanns mindre modeller också. Så jag tar tillbaka den gissningen. Av nån anledning hittar sökmotorn mest bilder på amerikanska rymdskepp, då man söker efter "Apollo"... Du har då med stor sannolikhet köp en Bo-sjö 25. Angående transporten, så skulle jag rekommendera en traktor eller lastbil istället för Trafficen, minst 3500 kg som trycker på där bak blir en himla massa levade kraft då du skall bromsa. Om nu obältade baksätespassagerare jämfördes med en "elefant i baksätet" så har du här en hel jäkla afrikansk uppretad elefanthjord galopperande efter dig, i jämförelse... Var rädd om livet och körkortet! Redigerad 13 April , 2016 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 13 April , 2016 Ett oreggat båtsläp är ett efterfordon och då gäller inte begränsningen för dragvikten (om jag förstått det hela rätt). Sedan kan man ju diskutera det lämpliga. Är det inte backigt utan skapligt platt kan du dra rätt många ton innan det blir problem. Utförsbackar, andra än minimala, bör du sky som pesten. Risken är att ekipaget viker sig när det skjuter på bakifrån, ställer du in en pall med cementsäckar i bak blir det bättre. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikAhnfeldt 0 Postad 13 April , 2016 Ja det stämmer, bruttovikten på efterfordonet får inte överstiga bruttovikten på dragfordonet vilket den förmodligen kommer göra även om jag uppnår totalvikten på traficen, strax under 3t. Det blir att ta god tid på sig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser