jmwa 23 Postad 12 April , 2016 Behöver råd, stöd och uppmuntran! Upptäckte idag ett stort hål på drivknutsbälgen. Eftersom jag ännu inte haft möjlighet och redskap att ta loss drevet för inspektion kunde jag bara lossa på bälgens anslutning mot skölden. Ut kom några dl rostigt vatten... Jag skymtar lite ytrost på drivknutens yttersida. Nu undrar jag: vad är den värsta skadan som kan ha uppstått av vattnet? Vilken är den lindrigaste skadan om jag har tur? Ska förstås ta av drevet så fort jag får möjlighet, men vill gärna ta del av goda råd/ uppmuntran/ beklaganden redan nu! Tack på förhand Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 538 Postad 13 April , 2016 Förmodligen måste du byta knutarna och stödlagret i skölden. Till ditt drev kan man inte köpa lösa knutkors, i alla fall inte från Penta, utan man måste byta hela paketet. Man bör också byta tätningsringen till axeln. För att byta lagret, måste man ha en utdragare, och det kan sitta ganska hårt. Innan man monterar drevet måste lagret riktas upp mot ryckutjämnaren på svänghjulet. Du kan använda den gamla splinesaxeln till det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jmwa 23 Postad 13 April , 2016 Lite uppdatering: har kikat in på det lilla jag kan se av knutkorsen. Det jag ser hittills verkar bara vara lite ytrost, de inre delarna ser mörka och oljiga ut. Det var ganska lite vatten i bälgen, max 2 dl. Men: när jag skulle dra loss drevet visar det sig att det inte vill lossna från skölden. Det känns att det är drivaxeln som sitter fast. Vad gör man då utan att skada drevet? Gaah, kan det aldrig vara enkelt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Broljung 11 Postad 14 April , 2016 Vet du om det var salt eller söt vatten i bälgen? Dessa bälgar har jag sätt några där dom blåst hål med högtryck. Känn på knutarna känns dom bra (inte trögar eller e glapp) feta in dom bara. Känn också på sköldlagret. Enda sättet att få av ett drev som sitter fästs är att ta i mera. Men äkta för att brända för mycket. Mjuk aluminium i drev och sköld. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jmwa 23 Postad 14 April , 2016 Det lilla jag ser av knutarna ser inte alltför illa ut. Problemet just nu är att få loss drevet... Det finns ju ingenstans att slå eller bända, och att bara stå där och dra lite planlöst i drevet funkar inte heller. Vet inte hur jag ska komma vidare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jmwa 23 Postad 14 April , 2016 Simsalabim, efter lite planlöst slitande och ryckande lossnade drevet och stödlagret följde med ut. Knutarna känns OK, verkar mest ha blivit ytrost. Ska putsa upp dem lite och känna ordentligt att det inte glappar eller skrapar. Splinesen helt oskadade. I bästa fall kommer jag undan med stödlagerbyte och lite kringfix. Att äga motorbåt är ibland något av en nära-dödenupplevelse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 15 April , 2016 Har stödlagret rostat fast på axeln? Det ska inte följa med ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser