Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
Ostron

Trimplanscylinder Nimbus 27 Familia

Rekommendera Poster

Hej,

 

En trimplancylinder har gått sönder på min Nimbus 27 Familia Årsmod 1994. Den är enligt uppgift av märket Teleflex och har slutat att tillverkas. Är det någon som vet om det är någonstans det går att få tag på en sådan eller om det finns någon alternativ cylinder som går att montera istället?  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min Nimbus 2700 bytte jag ut de hydrauliska trimplanscylindrarna mot mekaniska från Lenco, en av de bättre gerjerna jag har gjort på den båten.

Anledningen var att hydraulpumpen inte funkade som den skulle, jag sparade kanske på cylindrarna, eftersom pumpen ligger i ett hörn i källaren... Det var nog Bennets hydrauliska jag hade.

 

Men mitt råd är att byta till Lenco, så slipper du hydrauliken, dessa har en elmotor i själva cylindern, och är mycket snabbare än de hydrauliska. Jag köpte mina på Seasea.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur dina ser ut men har du kollat om Bennett passar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sedan tror jag egentligen inte att man skall hålla på med begagnade delar här, det hade väl kanske varit en sak om grejerna satt inombords och var lätta att byta, men trimplanscylindrar måste ju bara funka i alla lägen.

På andra båtar har jag sett att det bildats "ringar på vattnet" alltså oljeutfällningar runt trimplanscylindrarna, och sådana vill man ju inte ha.

Köp nya mekaniska från Lenco är mitt råd! sedan finns det ju en gånglägesautomatik att köpa till, om man har lust och råd...

 

94550_1.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, om hydrauliska trimplan läcker så försvinner det lite olja och är ganska billigt att åtgärda. Om de elektriska läcker så går de sönder och det är dyrt. Ganska vanligt att de elektiska läcker även om Lenco nog är de bästa. Tidigare rekommenderade man bara elektriska till båtar som förvarades på trailer just pga läckageproblemen men de bästa duger nog idag. Hydrauliska är dock billigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag kollade på elektriska trimplan till min båt så märkte jag att elektriska cylindrar är längre i förhållande till sin slaglängd så jag hade behövt flytta upp cylinderns fäste på akterspegeln och därmed få gamla hål att åtgärda, det slutade med att jag fick tag i en begagnad cylinder i stället.

 

Lencos konkurrent Lectrotab hade en extrakort cylinder men den var svår att få tag i. En fördel med elektriska cylindrar är att man slipper pumpen och behållaren på insidan så det spar plats i ett trångt motorrum. Om man läser i diverse utländska båtforum så verkar det inte spela någon roll vad man köper, allt krånglar till slut...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Mina passade "bolt-on".

Jag fick väl borra upp hålet litet för kabelgenomföringen.

Vill minnas att dessa Lenco var ersättningscylindrar till Bennets, så även hålbilden på fästena matchade. Jag har haft mina i sju år, dom funkar klanderfritt ännu.

Dessa trimcylindrar kopplas över en dubbel polvändande strömställare, precis som hydraulpumpen gjorde, så man kan behålla originalpanelen om man vill.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...