pronic 0 Postad 2 Maj , 2005 HEj alla glada ! Tjohoo, båten är i plurret och motorn är på plats.., kan livet bli bättre ? kan erkänna att jag har varit dålig med att uppdatera min motorbytslänk.. ska försöka kompensera det med lite efterhands fakta. lite snabbfakta på vad jag gjort och vad det i runda slängar har kostat... Bytt från MD2 till MD2030 med backslag utvxl: 2,35:1 : 69000kr gamla md2an i inbyte. Ny proppaxel 25mm dia. bef axellängd: 1650mm , nya längden ca 1730mm : 2000kr Ny proppeller 3bladig bladarea 0,52 , RH16*12 , bef. propp LH15*12 : 2900kr Ny black jack proppelleraxeltätning Volvo penta dia 42mm : ca 800kr Nytt Sjövattenfilter (fanns ej innan) vetus 140 , 19mm klämmor : 700kr Ny laddfördelare volvo penta : 1100kr Nya bränsle slangar , pressade på de bef. nipplarna : 800kr Nytt returrör till tank , ca 200 kr i materialkostnad motorrumsfärg , isolering m.m Motorbädden fräste jag ner 5-6mm där motorkuddarna skulle stå. ETT STORT OBS!! tror att jag ev har funnit ett standardfel på våra båtar. Felet hittade jag när jag skulle fräsa ner bädden på babordsidans framkant. I denna framkant , mellan bädden och skottet till vattentanken, har i alla fall jag ett litet fack , som är så konstruerat att det kan bli vatten stående där utan någon avrinning. Problemet var att det inte var tätt i plastningen mellan detta fack och den inplastade träregeln som utgör motorbädd. När jag fick kapat upp plasten lite där kunde jag gräva ut stora delar av denna träregel med bara händerna. Några punkter att tänka på vid motorbyte som jag missade ( dumt att göra samma miss som jag om du kan slippa ) 1: Motorreglaget måste lossas, och modifieras lite (vända ett par bleck) för att växelarmen på det nya backslaget arbetar tvärtom mot det gamla , nu är Fram på reglage = Bakåt på växelarm backslag (tror du jag blev förvånad efter sjösättning när jag skulle ta premiärturen och glömt ovanstående.... :-) ) 2:Får ni chansen - släng ut fetthylsan på propp.axeln och ersätt med en gummitätning a.la black jack. Blev övertalad av killen jag köpte maskinen av att köpa dito och jag ångrar mig inte.., har inte läckt en droppe! sen sjösättning. 3:Satsa på ett sjövattenfilter när ni byter till ny maskin.., jag köpte ett med genomskinligt lock på och ni anar inte hur mycke skrot man ovetande suger in i motorn, men man nu kan se i botten på filtret. inget roligt att ha en igentäppt värmeväxlare efter några säsonger. så till den roliga biten ! Sjösatte i torsdags förra veckan, och premiärturen var en fröjd ! jag har fått en helt ny båt känns det som, kraften och kvickheten i den nya motorn är hästlängder bättre än den gamla. Hamn-manövrering är numera en fröjd, motorn svarar direkt och den nya proppellern greppar gött i vattnet. Motorn går tyst och fint och utan VIBRATIONER i alla varvtal. Var ute en sväng nu i kväll själv och hade gps:en med mig.., i motvind och sjö toppade den vid fullgas (3300varv/min) 9,1knop !!! -rena daycruisern ! Fast det kändes i båten att den inte gärna ville upp i över 8 knop.., så marchfarten hamnar nog någonstans där (gör runt 8 knop vid 2800varv/min) har kramp i fingrarna nu efter allt skrivande ... vi hörs ! /andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Segelbo 2 Postad 3 Maj , 2005 Grattis till ditt lyckade motorbyte! Själva bytte vi motor i vår Nidelv 24 förra vintern och känner igen allt du har gjort. Dock kämpar vi fortfarande med att få rätt propeller. Den första var för lättdriven och den vi har nu är för tungdriven... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hk1971j 2 Postad 3 Maj , 2005 Gött mos! Har själv haft en likadan resa med min Skilö 23. Kastade ut den gamla MD17:en och satte i en Penta 2030. Och ja, Black Jacken är grym som tätning. Inte en läcka alls. Hur gjorde du med returslangen för diesel? Själv fick jag leda den tillbaka via luftnippel på tanken. Satte ett T-kors där jag ledde in returen för diesel och sedan drog jag ut luftningen som vabligt via aktern. Och vilket drag det är i den nya motorn. En sak bara... Den gamla vägde 300 kg, och den nya runt 150. Så, jag måste få i lite tyngder på nåt sätt. Kolla gärna in länken nedan där jag dokumenterat steg för steg hela motorbytet. /Hans Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pronic 0 Postad 4 Maj , 2005 Returröret till tanken gjorde jag av kopparrör inköpt på biltema, 8mm utv som jag lät våran smed på sirman svetsa en kopparbricka på. Sedan borrade jag ett 8,5mm hål i tanken (med dammsugarslangen tätt mot borret) . sedan drog jag fast brickan med röret i tanken och en bit gummislang emellan till motorn. Penta gubben jag köpte den av påstod att det var absolut nödvändigt att returröret skulle ända ner i botten på tanken, så om det stämmer vet jag inte om det är så lyckat med ett t-kors på avluftningsslangen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
akka 0 Postad 7 Maj , 2005 Hej Frågade Volvo-Penta om returröret för bränslet och anledningen till att den [KUR]måste[/KUR] gå till botten av tanken är att undvika skumbildning! Hälsningar Ari Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pronic 0 Postad 8 Maj , 2005 Hej ! är någon intresserad av att se hur motorn ser ut på plats i båten kan ni kolla in mitt fotoalbum, la in 7 nya bilder där ! /andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hk1971j 2 Postad 9 Maj , 2005 Okej, har testat några turer i helgen med båten. Den gick fin fint. Det blev 3-4 M och allt flöt som det skulle. Får jag strul så är det väl fram med borrmaskinen och ner med en längre slang. Jäkla fin båt du har (Marex 24:an). Ha det bra, och vi synes kanske på sjön. Ligger f-ö i Björlanda. :tant Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenbja 9 Postad 19 Maj , 2005 Hej Ari !! Min båtkompis Åke var ner och köpte din pulpit och då berättade han att du hade lagt in nåtat durk i din Marex, om du har möjlighet att lägga upp några bilder skulle det vara trevligt, vi kanske ses på sjön i sommar om jag förstår det rätt så har du hemma hamn i Mälaren.Kul med ny motor !!? det är inte utan att jag blir lite avundsjuk :-( men vi har köpt ett nytt kapell till Anna så det är alltid något och nu är hon så fin så. :-D /Kenbja Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenbja 9 Postad 19 Maj , 2005 Ursäkta Pronic :oops: men det blev alldeles fel men det om motorn gäller dig men i övrigt så blev det fel , man är nog lite surrig :-D /Kenbja Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
akka 0 Postad 23 Maj , 2005 Hej Beträffande teakdurk, jag skall lägga in några bilder senare fn. byter jag motor större jobb än jag kunde ana... Mycket tack alla som gett tips etc. här på vår hemsida. hälsningar Ari Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser