Barmeister 4 Postad 11 April , 2016 Har hittat fyra olika märkningar på vår VP B30. Den ena skylten tolkar jag som motorns registreringsnummer och det står AQ170B och så långt är jag med men, sedan 280. Syftar detta till drevet? Vi som alltid trott det varit ett 270-drev. Vidare så hittade jag två stämplade nummer i själva motorblocket, vad står dessa för? Och numret under "Volvo Penta"? Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 12 April , 2016 (redigerade) Hoppsan, bilderna upp&ned. Vänder hela "bildpaketet" i min bild nedan, tror siffrorna fortfarande blir läsbara. (Men om inte så får man väl bemöda sig och stå på händerna under läsningen eller nåt. :-)Knepigt angående motornumren, Volvos bilmotorer var/är av tradition rödfärgade medans båtmotorerna är gröna. (De två kategorierna har sinsemellan helt olika nummerserier och Volvos "bil-division" kan nästan framstå som lika fjärran från Penta som gentemot konkurrerande firmor som t.ex. Mercedes - alltså då redan då detta begav sig innan bil-divisionen såldes etc.)Vete katten, tror att din röda B30 kan vara en bilmotor som marinkonverterats av nån entusiast som råkat ha äkta Penta-skyltar sedan gammalt - att pryda sin skapelse med?? Redigerad 12 April , 2016 av Thomas-1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 202 Postad 12 April , 2016 Vete katten, tror att din röda B30 kan vara en bilmotor som marinkonverterats av nån entusiast som råkat ha äkta Penta-skyltar sedan gammalt - att pryda sin skapelse med?? Gröna är diesel, bensinmotorerna är röda. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barmeister 4 Postad 12 April , 2016 Hoppsan, bilderna upp&ned. Vänder hela "bildpaketet" i min bild nedan, tror siffrorna fortfarande blir läsbara. (Men om inte så får man väl bemöda sig och stå på händerna under läsningen eller nåt. :-) Knepigt angående motornumren, Volvos bilmotorer var/är av tradition rödfärgade medans båtmotorerna är gröna. (De två kategorierna har sinsemellan helt olika nummerserier och Volvos "bil-division" kan nästan framstå som lika fjärran från Penta som gentemot konkurrerande firmor som t.ex. Mercedes - alltså då redan då detta begav sig innan bil-divisionen såldes etc.) Vete katten, tror att din röda B30 kan vara en bilmotor som marinkonverterats av nån entusiast som råkat ha äkta Penta-skyltar sedan gammalt - att pryda sin skapelse med?? b30.penta..jpg Tack för svar! Ledsen för att bilderna blev upp & ner, de är inte det i min dator så jag förstår inte varför det blev så när jag la in dessa här. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 12 April , 2016 (redigerade) Tack Peter-K (och också Pentax som gillade hans inlägg #3 ovan)!Var faktiskt hyfsat spiksäker på min tolkning, men men. Har alltså blandat ihop färgernas betydelse, rätt tolkning oavsett bil/båt bör som Peter skriver vara...Gröna är diesel, bensinmotorerna är röda!Haha, fattade snart att min egna lilla färgteori nog var ytterst tveksam.(För när två tunga "MG-instanser" som Peter_K och Pentax tillsammans opponerar sig artigt men bestämt så fattar även jag att nånting är fel. Nästan genant fel. :-)Rådfrågade för säkerhets skull ändå farbror google, dels så här m.a.p. dieslar, och dels så här angående marina B30 bensinare. (Blotta mängden av bilderna i de respektive sökningarna är väl rätt entydig, diesel=grön och alla bensinare inklusive marina B30=röd.)Nå, min teori om om Barmeisters B30 som "falskskyltad" bilmotor föll platt till marken.Härmed alltså tillbaks till ruta 1 och trådhuvudets frågor angående nummerskyltar... Redigerad 12 April , 2016 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 12 April , 2016 Jag känner mig tvungen att ge Thomas-1 ett plus i kanten. Volvo B4b, en maskin som satt i dom allra första Volvo PV, var faktiskt gröna bensinmotorer. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 12 April , 2016 skyltarna ser helt original ut. Det är en AQ170B som satt ihop med ett 280 drev från början men mycket kan ha hänt sedan dess. Det första numret på mässingsskylten 5313 är motornumret som skall vara samma som är instämplat i godset på den platta klacken, det andra numret 102836 borde vara drevnumret så om skylten sitter kvar på drevet och det har samma nummer så är det originaldrevet som har hängt med från fabrik. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barmeister 4 Postad 13 April , 2016 skyltarna ser helt original ut. Det är en AQ170B som satt ihop med ett 280 drev från början men mycket kan ha hänt sedan dess. Det första numret på mässingsskylten 5313 är motornumret som skall vara samma som är instämplat i godset på den platta klacken, det andra numret 102836 borde vara drevnumret så om skylten sitter kvar på drevet och det har samma nummer så är det originaldrevet som har hängt med från fabrik. Det är sådana här forumlinlägg som gör att man måste älska Maringuiden! Lär mig något hela tiden. Intressant att vår motor har haft ett 280-drev en gång i tiden, nu sitter det ett 270. Vart på drevet kan man söka drevnumret? Mvh Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 255 Postad 13 April , 2016 Hej. Det är inte drevnumret som syns på skylten utan endast motorns nummer. Drevets nummer ska stå på an skylt framför locket högst upp på drevet, om den finns kvar. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser