Gå till innehåll
onsdag 04 december 2024
Barmeister

Vad betyder skyltarna?

Rekommendera Poster

Har hittat fyra olika märkningar på vår VP B30. Den ena skylten tolkar jag som motorns registreringsnummer och det står AQ170B och så långt är jag med men, sedan 280. Syftar detta till drevet? Vi som alltid trott det varit ett 270-drev.

Vidare så hittade jag två stämplade nummer i själva motorblocket, vad står dessa för? Och numret under "Volvo Penta"?

Tack på förhand!

post-92261-0-18719700-1460372404_thumb.jpeg

post-92261-0-11308500-1460372633_thumb.jpeg

post-92261-0-02506400-1460372432_thumb.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hoppsan, bilderna upp&ned. Vänder hela "bildpaketet" i min bild nedan, tror siffrorna fortfarande blir läsbara. (Men om inte så får man väl bemöda sig och stå på händerna under läsningen eller nåt. :-)

Knepigt angående motornumren, Volvos bilmotorer var/är av tradition rödfärgade medans båtmotorerna är gröna. (De två kategorierna har sinsemellan helt olika nummerserier och Volvos "bil-division" kan nästan framstå som lika fjärran från Penta som gentemot konkurrerande firmor som t.ex. Mercedes - alltså då redan då detta begav sig innan bil-divisionen såldes etc.)

Vete katten, tror att din röda B30 kan vara en bilmotor som marinkonverterats av nån entusiast som råkat ha äkta Penta-skyltar sedan gammalt - att pryda sin skapelse med??

post-86835-0-69490000-1460458948_thumb.jpg

Redigerad av Thomas-1
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vete katten, tror att din röda B30 kan vara en bilmotor som marinkonverterats av nån entusiast som råkat ha äkta Penta-skyltar sedan gammalt - att pryda sin skapelse med??

Gröna är diesel, bensinmotorerna är röda.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hoppsan, bilderna upp&ned. Vänder hela "bildpaketet" i min bild nedan, tror siffrorna fortfarande blir läsbara. (Men om inte så får man väl bemöda sig och stå på händerna under läsningen eller nåt. :-)

Knepigt angående motornumren, Volvos bilmotorer var/är av tradition rödfärgade medans båtmotorerna är gröna. (De två kategorierna har sinsemellan helt olika nummerserier och Volvos "bil-division" kan nästan framstå som lika fjärran från Penta som gentemot konkurrerande firmor som t.ex. Mercedes - alltså då redan då detta begav sig innan bil-divisionen såldes etc.)

attachicon.gifb30.penta..jpg

Tack för svar!

Ledsen för att bilderna blev upp & ner, de är inte det i min dator så jag förstår inte varför det blev så när jag la in dessa här.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Tack Peter-K (och också Pentax som gillade hans inlägg #3 ovan)!

Var faktiskt hyfsat spiksäker på min tolkning, men men. Har alltså blandat ihop färgernas betydelse, rätt tolkning oavsett bil/båt bör som Peter skriver vara...

Gröna är diesel, bensinmotorerna är röda!

Haha, fattade snart att min egna lilla färgteori nog var ytterst tveksam.
(För när två tunga "MG-instanser" som Peter_K och Pentax tillsammans opponerar sig artigt men bestämt så fattar även jag att nånting är fel. Nästan genant fel. :-)
Rådfrågade för säkerhets skull ändå farbror google, dels så
här m.a.p. dieslar, och dels så här angående marina B30 bensinare. (Blotta mängden av bilderna i de respektive sökningarna är väl rätt entydig, diesel=grön och alla bensinare inklusive marina B30=röd.)

Nå, min teori om om Barmeisters B30 som "falskskyltad" bilmotor föll platt till marken.
Härmed alltså tillbaks till ruta 1 och trådhuvudets frågor angående nummerskyltar...

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag känner mig tvungen att ge Thomas-1 ett plus i kanten.

Volvo B4b, en maskin som satt i dom allra första

Volvo PV, var faktiskt gröna bensinmotorer.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

skyltarna ser helt original ut. Det är en AQ170B som satt ihop med ett 280 drev  från början men mycket kan ha hänt sedan dess. Det första numret på mässingsskylten 5313 är motornumret som skall vara samma som är instämplat i godset på den platta klacken, det andra numret 102836 borde vara drevnumret så om skylten sitter kvar på drevet och det har samma nummer så är det originaldrevet som har hängt med från fabrik.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

skyltarna ser helt original ut. Det är en AQ170B som satt ihop med ett 280 drev  från början men mycket kan ha hänt sedan dess. Det första numret på mässingsskylten 5313 är motornumret som skall vara samma som är instämplat i godset på den platta klacken, det andra numret 102836 borde vara drevnumret så om skylten sitter kvar på drevet och det har samma nummer så är det originaldrevet som har hängt med från fabrik.

Det är sådana här forumlinlägg som gör att man måste älska Maringuiden! Lär mig något hela tiden.

Intressant att vår motor har haft ett 280-drev en gång i tiden, nu sitter det ett 270.

Vart på drevet kan man söka drevnumret?

Mvh

Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Det är inte drevnumret som syns på skylten utan endast motorns nummer. Drevets nummer ska stå på an skylt framför locket högst upp på drevet, om den finns kvar.

Ingemar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...