Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Player74

Räcker 10 hk i havet?

Rekommendera Poster

Jag har en 6.7 m lång och ca 1200 kg tung båt och vill upptäcka havet..:) Har en md6a sitter i den och den lär gå billigt och bra men räcker det verkligen om det blåser eller om det är starka strömmar? Finns det nåt alternativ som är starkare men passar på samma drev/axel och motorfäste? Värt och byta? Kan man borra eller trimma på annat sätt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En polare har en Örnvik 610 med en Yanmar 12 hästars diesel, och den fungerar alldeles jättebra i havet! Fast den är nog inte lika tung...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad menar du med havet? Östersjön eller skall du korsa Atlanten..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänkte säga att vi kan nog räkna bort det där med korsa atlanten, men sen kom jag på att det är säkert någon som kan tänka sig det... med 10 hk... :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En diesel är rättså stark jämfört med bensinare så det är nog inga större problem. Någon högre fart blir det nog inte, men annars är det nog OK

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Du har ju huvudet med dig. Det betyder att du låter vädret bestämma vart och när du skall gå ut. 10 hk på en såpas stor och tung båt är egentligen inga problem. Redan nu tror jag att du får tänka dig för när du skall manövrera i trånga lägen. Samma sak är när du kommer ut på öppet vatten och det blåser, går hög sjö och är kraftig ström. Ifal jag gissar så kommer du på platt vatten upp till drygt 5 knop. Sedan är det bara till att räkna ut vilka förutsättningar du har att gå mot vågor, ström och vind, eller? Förutsättningarna att vara på öppet vatten har du genom båtens sjövärdighet. /Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst lars eric

Hejsan jag har en segelbåt visserligen en vindö 28 den väger 2,5 ton och jag har en aktersnurra som nödmotor på 10 hk och jag har varit ute i relativt hårt väder 20 sekund mot å då har den gått i 6 knop så det är säkert inga problem med din båt lycka till bara å ha en mysig sommar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Forgus31

Visst är det så att det är ström och kraftig motvind som sätter gränserna. Ibland kan man ju anpassa färden efter detta. Men det finns undantag. Omöjligt att ha för svag motor i floder som ska plöjas motströms. Annars hade man ju när motorn var ung 10 hk på jättebåtar. Så någon avgörande betydelse har det inte. Man väljer en annan väg om det inte går framåt. Då går det desto snabbare på kontrakursen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...