Gäst Postad 11 April , 2016 Jag har en liten läcka mellan dieseltanken och inspektionsluckan. Vet inte vad det är idag som tätningsmassa. Tänkte ta bort det och lägga på en sträng stilkon. Funkar det tror ni? Diesel och silikon? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
martinedlund 1 Postad 11 April , 2016 Nej, vanligt silikon och diesel är inte vänner! Här har du bra info om fluorosilikonsom funkar http://www.tribotec.se/blogg/fluorosilikon-tatning-mot-bensin/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 11 April , 2016 Du kan använda motorsilikon typ rtv.. osv. "Vanlig" byggsilikon kan innehålla en massa fyllmedel för at få produkten billigare. Silikonet i sig klarar disel men inte fyllmedlet. Vill du få loss inspektionsluckan igen, lätt, och du har hyfsat fina ytor, spalt på max 0,5 mm. DÅ kan du använda hylomar M. Lägg på, låt torka, (tills det är klibbfritt men kan stå öppen hur långe som helst) sätt ihop, lätt att ta isär i framtiden. Behöver du bygga större spalt och vill ha det losstagbart kan du lägga tunt med hylomar på ena ytan, låta torka, silikon på den andra ytan och ihop. Då har du en packning som kan lossas och återförslutas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 11 April , 2016 Ja det där med att få loss luckan igen är nog en viktig tanke. Den som har tätat luckan innan har troligtvis inte tänkt på detta. Den sitter tajt där den sitter nu. Jag tänkte att man lägger på en sträng och låter den torka något dygn innan jag sätter på luckan för att det ska vara lätt att ta av igen. Men det kanske inte blir tätt då. Jag hittade en tätningssilikon som är framtagen för packningar i bil och båt på Biltema Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 11 April , 2016 Är det den "packningssilikon högtemp"? Det ser ut att vara en "motorsilikon" alkoxyspjälkande (inte ättiksyra) Har ingen erfarenhet av BT-"lim" men det bör nog funka, den är ju inte "helt gratis" heller, om det nu betyder något. Du kan lägga silikon, dra ett par ringar runt där det ska täta, på den ena ytan. Låt den ligga öppen en stund, så att det blir "skinn" DU kan duscha fin vattendimma på för att snabba på förloppet. När sen blöter dy ytan där locket/ luckan ska sitta. Lägg försiktigt locket på plats, utan att dra omkring det på ytan för att "skinnet" ska hålla. Låt det härda. DÅ får du en packning som passar och håller tätt utan extremt tryck. Alternativt kan du spänna en tunn plastfilm: insidan på vanlig matkasse funkar bra, som du spänner, måste bli helt rynkfritt, där locket ska sitta. lägg silikon och sätt ihop. Låt härda fullt ut. Sen kan du ta isär, försiktigt fläka loss plastfilmen. Då har du åxå en packning som är formanpassad, Har du hylomar, så använd det istället för silikon eller istället för plastfilm GL Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 11 April , 2016 Japp. Det är högtempsilikon. Tack för alla tips. Najs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_K 11 Postad 3 November , 2018 (redigerade) Väcker denna tråden, då jag har ett liknande problem. Tankgivaren är skruvad i manluckan, och däremellan läcker det diesel. Tyvärr misstänker jag att det inte finns gängor kvar i godset i manluckan (skruvarna kommer ingen vart när jag försöker skruva ur dem. Även gängorna i vattentanken var bortvittrade, så där limmade jag fast tankmätaren med Tec7.) Så dels behöver jag ha något som tätar (biltemas högtempsilikon bör fortfarande var ok), men eftersom jag tror att gängorna inte tar: Håller denna silikon även för att limma givaren ? Det är en BEP ultraljudsgivare, liten och kompakt, ingen jobbig hävarm eller flottör. Redigerad 3 November , 2018 av Daniel_K hjärnsläpp... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 4 November , 2018 En aningen grövre plåtskruv? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 4 November , 2018 13 timmar sedan skrev Daniel_K: Väcker denna tråden, då jag har ett liknande problem. Tankgivaren är skruvad i manluckan, och däremellan läcker det diesel. Tyvärr misstänker jag att det inte finns gängor kvar i godset i manluckan (skruvarna kommer ingen vart när jag försöker skruva ur dem. Även gängorna i vattentanken var bortvittrade, så där limmade jag fast tankmätaren med Tec7.) Så dels behöver jag ha något som tätar (biltemas högtempsilikon bör fortfarande var ok), men eftersom jag tror att gängorna inte tar: Håller denna silikon även för att limma givaren ? Det är en BEP ultraljudsgivare, liten och kompakt, ingen jobbig hävarm eller flottör. Har du inte plats att borra upp och gänga lite större, alt limma, löda, svetsa dit muttrar på insidan av luckan. Då kan du limma/täta losstagbart? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikael_matsson 177 Postad 4 November , 2018 Jag skulle börja med att få bort givaren, sedan bilda mig en uppfattning om vad som hänt, varför gängorna inte tar. Givaren är ju rimligtvis bara ditskruvad en gång sen aldrig pillad på, vill man se undersidan tar man ju rimligtvis bort hela luckan tänker jag. Så varför är gängorna slut på något som sällan/aldrig skruvats på? Är det kanske mer troligt att någon snålat när de valt skruv? Förzinkad skruv i rostfri tank kanske? = avrostad skruv tids nog... Får du bort det kanske det räcker att köpa nya skruvar, rostfria. Hur som helst, demontera först, bestäm sen hur du ska återmontera, då har nog förutsättningarna klarnat lite. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_K 11 Postad 7 November , 2018 2018-11-04 vid 09:48 skrev mikael_matsson: Jag skulle börja med att få bort givaren, sedan bilda mig en uppfattning om vad som hänt Bra förslag, ingen ide att gå händelserna i förväg. Det var enklare än jag hoppats på. Skruvade loss hela manluckan, och konstaterade att skruvarna till tankgivaren satt med lösa galvade muttrar på baksidan. Den satt dessutom med 4 skruvar, troligen pga att klantar**et som monterat hade vridit den fel, så ett av hålen blundade (hålbilden är inte symmetrisk). Så det tror pelle att det läckte diesel där... Nåväl, på med brickor och mutter i rostfritt och gängtätning så ska det nog bli tätt och fint. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser