Gå till innehåll
torsdag 16 januari 2025
seglarfreaken

Säkringar till en modern dieselmotor?

Rekommendera Poster

Hej! Jag och min familj  har äntligen börjat sätta oss in i vår segelbåts elsystem. Det fanns en hel del att rätta till där framför allt när det gäller dragningen av kablarna till annat än motorn och dess batteri.

Vi hittar ingen säkringsdosa till dieselmotorn som är en Yanmar 3YM 20 ska det finns det?

Jag har för mig att en dieselmotor går ju på sin egen kompression så att det enda viktiga på elfronten är väl startmotorn och generatorn?

Det fanns några stora pressade kopplingsdon med ditkopplade kraftiga kablar  såg jag, men ingen säkringsbox vad jag kunde se. Det börjar se lite smutsigt och tendens till oxidation på sina ställen.Funkar Biltemas spray bra som man kan göra rent eldon och kablar med?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Tittar man på ett exempel från ex Skyllermarks så rek dom att det sitter en huvudsäkring mellan startbatteri och motor men det är sällan förekommande i verkligheten. En huvudbrytare brukar däremot finnas.

 

På sidan 7 ser du några exempelkopplingar

http://www.sutars.com/wp-content/uploads/2015/10/Skyllermarks-Elguiden-2013-uppslag.pdf

 

Biltemas motsvarighet till 5-56 fungerar ypperligt att spruta in i kabelskor för att rensa lite oxidation.

Generatorn på din 3YM20 är på 120A vilket kräver rejäla kablar för att ge god laddningsfunktion så se över både startmotorns anslutning och generatorn. 

 

Jag håller precis på att avsluta min totalrenovering av elsystemet i en Omega 28 med en mindre och äldre Yanmar YSM8 motor. Här har du mitt nya elschema som referens för hur jag valt att bygga upp systemet.

 

EL%20Schema%20Omega28.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Principen är att ledningar ska avsäkras ( det blir några få men stora säkringar så nära batterierna som möjligt ) och sedan avsäkrar man förbrukarna med mindre säkringar.

 

Just i startkretsen kräver inte installationstandard någon avsäkring. Personligen tror jag det beror på att det inte fanns så bra säkringar för 25-30 år sedan som det finns idag. Alltså var det en säkerhetsrisk om motorn helt plötsligt inte gick att starta? Det är inget som hindrar dig att ha en megasäkring i startkretsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Martinedlund här ovan; det var ett snyggt schema du ritat! Vilket program är det gjort i?

Sedan ser jag inte någon stor säkring vid förbrukningsbatt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Martinedlund här ovan; det var ett snyggt schema du ritat! Vilket program är det gjort i?

Sedan ser jag inte någon stor säkring vid förbrukningsbatt?

 

Det är ritat i Visio som är Microsofts produkt för att göra koppling och flödes scheman. Använder det normalt i jobbet för att dokumentera nätverk och dyl. 

 

Tänker du på min HB 70A vid förbrukningsbatt? Det sitter en 70A automatsäkring som jag även använder som HB. Såhär såg centralen ut innan jag hade hunnit dra klart och ansluta fler förbrukare. 

Observera att det även sitter glassäkringar vid varje ON/OFF knapp på kopplingspanelerna, har inte ritat in dom i schemat bara.

 

elcentral-ej_klart.jpg

Redigerad av martinedlund

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev lite nyfiken, vad är det för säkringshållare du hittat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...