Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
forgus31

Hålla uppe förseglet utan starkt fall.

Rekommendera Poster

Fallet försvann efter sommaren och jag måste skaffa nytt.

 

Tänkte då att varför ska jag ha vajerfall för att få en fast punkt däruppe. Kunde tillomed fixera det från mastkranen då det sitter uppe hela sommaren.

 

Har för mig att jag hört nåt om ett sätt att kroka fast det i fixerat läge med nån anordning däruppe i masttoppen.

 

Nån som vet?

 

Har annars en tanke med gummistropp som lyfter upp toppskäddans övre del som annars med sträckt fall hålls in mot låsningen. Då räcker det med ett enklare repfall utan vajer och inte heller mylar, kolfiber och såna dyrbarheter.

 

Men frågan. Är det uppfunnet redan men bortglömt som antikens finesser som inte skrivits i sten. Borteroderade sen årtusenden. Är rätt säker på att egypterna löste det på smartare sätt än att splitsa stålvajer med rep. Nån Dyneema fanns inte i båtbutiken. Då är goda råd ovärderliga och väl värda en extra fundering.

 

Pensionärer sitter inte i samma båt visserligen men Dyneema är dyrt liksom rostfri vajer och repsplits. En krok i masttoppen och en rostfri skruvfjäder i toppen så klarar jag mig med en flagglina nästan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hänger inte med hur du menar Forgus. Det var ett ag sen jag läste nått av dig. förresten.

Äre nån sorts hävstångseffekt med skäddan?

Det du skriver förutsätter att du har seglet uppe, då måste du rulla in det, eller hur menar du?

 

Själv skall jag byta min skarvade wirefall mot en hel ny lina.Wire är för kort för att kunna tas undan när seglet tas ner. Å skarvar-förlänger-har en längrewire då hamnar schackeln/skarven på vinschen isätllet, ingetdera är bra. Så det blir en hel ny vanlig lina. Å jag har räknat ut att om jag spänner allt jag orkar med lilla vinschen på masten så räcker det för min del. Får jag lite sagg å tappar en 0,05 knop eller så så bryr jag mig inte.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk dig att fallet efter att ha rundat topptrissan har låsmojäng som med spänt fall hålls ned mot en hake. I detta läge med spänt fall hålls låsklumpen ned i haken och helt fixerat och omöjligt att dra ned ens en millimeter när det ballar i. När man släpper fallet för att ta ned förseglet lyfter fjädern låsklumpen ur haken och seglet faller.

 

Tänkte först topptrissa i form av spärrblock man hade på segeljollarna men hakvarianten skulle bli bättre fixerad.

 

När man hissar seglet skall man höra ett knäpp däruppe och fallet ska då fästas i sträckt läge. Skulle man råka lossa fallet ramlar det ned som vanligt och kan sträckas upp igen. Den här låsningen skulle för de flesta seglare med rullsegel inte vara till nån nackdel. Ev sträckning av förliket får ske i nederänden vilket väl de flesta ändå gör.

 

Tänkte lite fel först och skrev toppskäddan men eftersom den snurrar med på förstagsprofilen ska finessen förstås sitta i övre änden på fallet strax över översta sviveln.

 

Är dock rätt säker på att anordningen existerar i nån form redan. Många varianter kan finnas. T.ex en separat låslina. Elektriskt. Supermagneter istället för fjäder. Motriktade supermagneter som ogärna vill nå varandra. Osv.

 

Usch! Nu fastnar jag i oppfinnarkvicksanden igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk dig att fallet efter att ha rundat topptrissan har låsmojäng som med spänt fall hålls ned mot en hake. I detta läge med spänt fall hålls låsklumpen ned i haken och helt fixerat och omöjligt att dra ned ens en millimeter när det ballar i. När man släpper fallet för att ta ned förseglet lyfter fjädern låsklumpen ur haken och seglet faller.

 

Tänkte först topptrissa i form av spärrblock man hade på segeljollarna men hakvarianten skulle bli bättre fixerad.

 

När man hissar seglet skall man höra ett knäpp däruppe och fallet ska då fästas i sträckt läge. Skulle man råka lossa fallet ramlar det ned som vanligt och kan sträckas upp igen. Den här låsningen skulle för de flesta seglare med rullsegel inte vara till nån nackdel. Ev sträckning av förliket får ske i nederänden vilket väl de flesta ändå gör.

 

Tänkte lite fel först och skrev toppskäddan men eftersom den snurrar med på förstagsprofilen ska finessen förstås sitta i övre änden på fallet strax över översta sviveln.

 

Är dock rätt säker på att anordningen existerar i nån form redan. Många varianter kan finnas. T.ex en separat låslina. Elektriskt. Supermagneter istället för fjäder. Motriktade supermagneter som ogärna vill nå varandra. Osv.

 

Usch! Nu fastnar jag i oppfinnarkvicksanden igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det en avlastare i masttoppen du pratar om..? Har seglat med båtar som har det på storseglet, men inte på förseglet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det en avlastare i masttoppen du pratar om..? Har seglat med båtar som har det på storseglet, men inte på förseglet.

Ja, en slags avlastare blir det fast av enklare slag med bara ett fast läge. Har ett vagt minne av att ha läst på MG om nån variant men inte förstått hur det funkat. Det är ju inte lätt att förstå min beskrivning då den bara finns i mina tankar.

 

Ska kolla på masten i skjulet om det finns förutsättningar att få dit nån rostfri hake i masttoppen som kan fånga upp en förtjockning på fallet.

 

Behöver visa med en skiss hur jag tänker men är dålig på att rita.

 

Ska försöka få till nåt eller fota nån tillböjd plåtbit eller två.

 

Enklast att fixa ett riktigt fall så det blir nog så men får inte idén ur tankarna men det kan väl kvitta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bens mast har en sån. Fallavlastare för Express

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja där kom den som jag troligen hört talas om. Ser inte hur den fungerar men hittade detta från Sailguide:

 

Principen är att man har en vajerstump längst ut på fallet, på vilken man pressat på en kula. Man drar upp fallet genom avlastaren tills kulan "klickar" fast. För att lossa fallet drar man upp lite till, så lossnar det. 

Konstruktionen är väldigt simpel med en liten vipparm, väger nästan ingenting. Genom att ha avlastaren kan jag istället spara vikt genom att ha ett lättare och billigare fall. Det räcker ju att fallet håller för belastningen när man hissar, töjningen har ingen betydelse. En annan fördel är att man inte behöver någon fallwinsch och/eller avlastare vid mastfoten = billigt. 

Jag tror att jag betalade ca 600:- för avlastaren plus någon hundring för att pressa till vajerstumpen. 

Jag rekommenderar inte den här lösningen för något annat fall än storfallet. Genuafallet vill man kunna justera ibland och spinnakerfallet skulle det inte fungera för. För båtar större än 8m kan det nog också vara lite vanskligt. Man får också tänka på att det inte går att reva när man använder sig av den här konstruktionen. Det gör ju inte så mycket på en IF, som man kan kryssa med i 18m/s utan att reva...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fallavlastare används dels på jollar, och har så gjort länge och dels på framför allt stora båtar med stumma segel för att slippa töjningen i fallet och kompressionslasten på masten (det där senare kan jag ha fått om bakfoten)

 

Eftersom en vill kunna justera förliksspänningen behövs då istället en cunningham.

 

Wire finns ingen som helst anledning till att ha i fall idag, dyneema är lättare, stummare, starkare och billigare.

 

(Sökord om du vill googla är halyard lock)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hmm... Medoch referar nog i inlägg #7 till denna?
[ser ut att vara nån kilformad historia typ enkel skotråtta, någon "kula" ser jag inte till?]

Hmm... Forgus31 refererar till nåt okänt inlägg på SailGuide i inlägg #8.
[Med visst besvär har jag spårat källorna till ett inlägg i denna forumtråd

(Vederbörligt tipstack f.ö. till den forumtrådens "Fredrik".)]

Hur vore det om vi alla forumvana försöker ange länkar till källor när vi gör foruminlägg, bara en tanke?
I sakfrågan är jag f.ö. klart skeptisk till låsande funktioner uppe i masten, i alla fall på större kölbåtar.
Man måste helt enkelt vara absolut säker på att få ner seglet ifall det "brallar i", kan jag tycka.
[Fanimej nästan allt tycks kunna krångla/kila fast/låsas/ under hög belastning och detta naturligtvis i det   sämsta av ögonblick, så hör jag idéer om att frivilligt införa låsningar med rörliga delar som kulor/hävarmar så drar jag nästan min pistol. ;-)]
Haha, fast med riktigt bra argument - gärna understödda av begripliga länkar/bilder - så kanske jag lugnt kan förmås sätta tillbaks pickan i sitt hölster?  :P   

Redigerad av Thomas-1
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finss många olika fallavlastare jag tror att selden håller på med en till stora båtar Kapseglingen Volvo Ocean Race hade all en avlastade dom kunde reva med den

starbåten har en Bäst är att du tittar på båtklubb på master så ser du hur dom ser ut

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha....nu fattar även jag......

Då måste jag kommentera å berätta varför jag är avog mot en sådan lösning. I höstas så skulle jag in i Södertälje tarmen från Mälaren för att slussa ut i det "riktiga" havet. Man får inte segla sista biten så i god tid så skulle jag ta ner seglen.

 

Startar motorn först. Tar ner genuan.

Ha..ha... jag var lat å krokade i schakeln mellan Wire å lin-fallet i en träknap å där satt den. Gick inte att rubba.

Upp i vind med motor, ner med storen. Nytt försök med genuan, satt som berg.

Kastade i ankaret. När den fastnat-greppat så gav vi oss två man på fallet. Då kunde vi spänna en liten aning så jag kunde haka loss schakeln från knapen. Pust.

 

Måste tillägga att jag har innan den här resan monterat bort rullen till genuan å den satt som vanligt med hälften wire å hälften lina i fallet.

 

Så......jag skall ha en vanlig klen lina hela vägen, klen så den kan gå genom trissan som tidigare där wire löpte i masttoppen. Sen sträcker jag allt jag orkar med vinschen å om sedan seglet saggar ut så bjussar jag på den lilla fartförlusten. Inga fler sådana äventyr för mig tack. Tänk om det hade hänt i en trång-situation med trafik å  ingen ankringsmöjlighet osv.

 

Vad jag själv inte fattar varför i Herrans namn jag krokade i schakeln istället för att låsa linan på knapen nedanför. Man lär av misstagen å jag är ganska lärd...... :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja då har jag förstått att fallavlastare är vad jag tidigare sett. Nu hittade jag fallet i ett stuvfack i båten. Fallet har rätt klen vajer och låg under en hög linor i ett stuvfack. Det är i bra skick och kan användas så fallavlastare blir det nog inte men kul att se att de existerar. Nåt kan ju hända med rullanordningen så seglet måste ned genom att släppa på fallet och då är låsning i fallavlastaren mardröm nr två. Finns ju risk vid mycket kraftig vind att det inte räcker att släppa på nedhalet i förlikets nedre del så låsningen i toppen släpper. Där ser jag en risk. Vid riktigt hård vind händer saker man inte varit med om tidigare.

 

Fick problem med rullbeslaget i storm och försökte få ned förseglet genom att gå för motor mot vinden. Jag orkade inte dra ner seglet då vinden tvingade upp seglet. Förstagsprofilen lutar ju och vindens kraft betydligt starkare än jag. Gick inte att få ner seglet men löste problemet med inrullningen. Spinnefallet hade rullat sig runt förstagsprofilen i toppen. Händer ibland och då får man släppa ut seglet, sätta om spinnefallet så det inte kan dras med när förseglet rullas in. Kymigt när det händer särskilt när det blåser hårt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så......jag skall ha en vanlig klen lina hela vägen, klen så den kan gå genom trissan som tidigare där wire löpte i masttoppen. Sen sträcker jag allt jag orkar med vinschen å om sedan seglet saggar ut så bjussar jag på den lilla fartförlusten. Inga fler sådana äventyr för mig tack. Tänk om det hade hänt i en trång-situation med trafik å  ingen ankringsmöjlighet osv.

 

Byt trissa till en för lina istället. De för vajer har ett V-format spår har jag för mig.

Och som sagt, dyneema töjer sig mindre än vajer i motsvarande dimension...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...